Većina trgovina i dalje ne dopušta isprobavanje odjeće, bez turista prodaja opala i do 50 posto
U jednom sarajevskom trgovačkom centru trgovci su nam ispričali da je u nekoliko radnji dozvoljeno isprobavanje odjeće, dok su u ostalim kabine i dalje zatvorene.
Vraćena odjeća ide u "karantin" najmanje 24 sata
Jednu takvu smo i posjetili gdje nam je radnica objasnila kako trenutno odvija proces kupovine odjeće i kako se postupa s onom koju kupci vrate ukoliko im ne odgovara veličina.
"Nakon što kupac odabere odjevni komad nosi ga sa sobom kući gdje ga i proba. Ukoliko se desi da mu veličina ne odgovara, vraća ga i zamijeni za odgovarajući broj ili mu vratimo novac ako ne pronađe ništa da mu odgovara. Vraćenu odjeću parom ispeglamo i onda ostavljamo na 24 sata da stoji u prostoriji koja je namijenjena za to. Kada prođe taj period, ponovo je vraćamo na ofingere i spremna je za prodaju", pojasnila nam je sagovornica.
Za ulazak u radnju je obavezno nošenje maske, dezinfekcija, kao i poštivanje fizičke distance. Radnica nam je ispričala da sada kupci poštuju ove mjere i pravila koja su naznačena i na samom ulazu u radnju iako to nije bio slučaj u početku.
"Kada smo nakon dva mjeseca pauze opet otvorili radnju, mnogi građani nisu nosili maske i jednostavno kao da nisu prihvatali da virus postoji. Sada kada je epidemiološka situacija u Sarajevu pogoršana, mnogo su oprezniji, imaju više razumijevanja i pridržavaju se svih mjera. Također, bez problema prihvataju odluku da se odjeća ne može probati. Ima naravno i izuzetaka i ljudi koji na svoju garderobu probaju u radnji ono što su odabrali, ali naravno mi i nakon toga postupamo kao da je roba odnesena kući", dodala je.
Sve je manje kupaca i poslodavci pribjegavaju sve češćim sniženjima
Kako je navela, otkako su radnje s odjećom otvorene poslije dva mjeseca pauze, posao je znatno opao, a građani sve manje posjećuju butike i kupuju odjeću. Cijene u ovoj radnji su svakako malo više te tako poslodavac, kako nam je sagovornica ispričala, pravi velika sniženja kako bi se kupci više odlučivali na kupovinu.
"Naš poslodavac nikome od radnika nije dao otkaz, svi imamo redovne plate, ali zaista se ne može porediti nekadašnja kupovina i ova trenutno. Sve je manje ljudi koji se odluče kupiti neki komad odjeće, radnja je većim dijelom dana prazna, ne uspijevamo zaradom namiriti ni onu sumu novca koju smo potrošili nabavkom robe. Zaista je teško, a u ovom trgovačkom centru je i sada veliki dio radnji zatvoren, jer se ne isplati. Nažalost, pandemija je finansijski mnogo utjecala na naše građane, mnogi su ostali bez posla, a s druge strane, postoje i oni koji mentalno teško podnose trenutnu situaciju, nigdje ne putuju ili rade od kuće pa samim tim nemaju potrebu da obnavljaju garderobu. Nadam se da će se popraviti ovo stanje i da ćemo barem približno živjeti i raditi kao nekada", kazala nam je sagovornica.
I u butiku do ovog situacija je ista kada je riječ o poslovanju. Za više od 70 posto je opala zarada i kupovina, a kako nam je radnica ispričala, posluju i putem online prodaje pa se i na taj način građani odlučuju kupovati sve više kako bi izbjegli kontakt s drugim ljudima.
"Više ljudi kupuje online i to su uglavnom naši dugogodišnji kupci koji znaju i svoje mjere tako da se rijetko dešava da nam donesu da zamijene odjeću za neki drugi broj. Osim toga, dolaze građani i u radnju, ali su znatno smanjene posjete, koronavirus je promijenio svaki segment društva, tako da i ljudi manje troše, jer je većina njih ostala bez posla ili im je plata smanjena. S druge strane, postoje oni koji novac žele potrošiti na neke potrebnije stvari, jer garderoba i nije nešto što je neophodno svakodnevno kupovati. Kod nas su svi radnici ostali na poslu pa ćemo vidjeti u kojem smjeru će sve dalje ići. Čak i u prehrambenoj trgovini je zabilježen veliki pad i smanjena zarada, iako su oni radili sve vrijeme i hrana je nešto što je svima potrebno, pa se onda ne može ni porediti kako je to kod nas u buticima", ispričala nam je.
U pojedinim radnjama je dozvoljeno isprobavanje odjeće
Međutim, u ovoj radnji je dozvoljeno isprobavanje odjeće, ali ona se nakon toga također posebno tretira.
"Svaka isprobana odjeća se odnosi u magacin i tu bude tri dana na zračenju. Nekada je ostavimo i četiri dana ukoliko nam taj odjevni komad nije potreban. Nakon tog perioda garderoba se ponovo vraća u promet, a rad nam olakšava i to što svi posjetioci poštuju mjere", dodala je.
U drugom trgovačkom centru je ista odluka u svim buticima. Zabranjeno je isprobavanje odjeće, a kako su nam naveli iz jedne od radnji, inspekcija često vrši nadzor nad poštivanjem te mjere.
"Uglavnom kupci poštuju sve epidemiološke mjere, nose maske i drže distancu jedni od drugih. Odjeću probaju kući i vrate u roku od tri dana i tu robu ostavljamo u magacin dva dana na mjesto koje zovemo karantinom. Prije nego je ponovo izložimo, ispeglamo je peglom na paru. Naravno da smo imali i određenih nesuglasica, jer kupci dolaze iz brojnih krajeva BiH, nisu samo iz Sarajeva, pa to što ne mogu probati odjeću bude često i razlog zbog čega se ne odluče ništa ni kupiti", ispričala nam je jedna od radnica.
Kupci traže i povrat novca, što bude ispoštovano
U još jednoj trgovini odjeće u istom centru su nam također ispričali da su kabine zatvorene i da se vraćena odjeća odnosi 24 sata u prostoriju određenu za to i nakon toga se dezinfikuje peglom na paru i izbacuje u prodajni prostor. Kako nam je navela sagovornica, većina kupaca ipak traži povrat novca, što bude i ispoštovano.
"Nama nije isplativo da otvaramo veći karantin za odjeću i da se svaki isprobani komad dnevno u njega ostavlja jer je nama znatno umanjena isporuka robe i većina nje ni bila na zračenju i kupci ne bi imali nikakvu ponudu. Većina posjetilaca poštuje mjere, ali zaista ima i onih nesavjesnih koji smatraju da za njih to ne važi i onda to znatno otežava naše poslovanje. Uglavnom takvi ljudi negoduju i na odluku da se ne može probati odjeća", dodala je.
I u ovoj radnji smo naišli također na sniženje cijena robe iako su one značajno povoljne. Kako nam je radnica ispričala, poslodavac nastoji svim "trikovima" privući kupce, jer se osjeti nedostatak turista, a i lokalno stanovništvo kupuje u sve manjem broju.
"Duplo veći pazari su nam bili prošlo ljeto nego ovo i naprimjer prošle godine u ovom periodu smo imali duplo više ulazaka ljudi. Oko 3.000 ih je bilo na dnevnom nivou, a sada je taj broj nešto manji od 1.500. Osim lošije finansijske situacije, tome mnogo doprinosi činjenica da nam je u velikoj mjeri ista ponuda, jer je smanjena isporuka robe koja je prije sedmično i po tri puta dolazila, a sada je to jednom u dvije sedmice. I to zaista značajno odbija kupce. Iako je poslovanje loše, niko od radnika nije ostao bez posla. Plata nam je bila smanjena kada smo prestali raditi dva mjeseca, ali čim smo se vratili u radnje, ona je vraćena na prijašnje stanje. S te strane nemamo problema, ali se nadamo da ćemo se ubrzo vraćati normalnijem životu i da će situacija biti znatno bolja", poručila je na kraju razgovora naša sagovornica.