Ništa od starih cijena eko testa: Država donijela novi pravilnik, u FBiH još na snazi stari
U sklopu ovog pravilnika priložen je i jedinstveni cjenovnik koji definiše cijene tehničkog pregleda za sve kategorije vozila, a u ove cijene uključen je i eko test.
Međutim, apsurd je što će vozači u Federaciji BiH i dalje morati plaćati skuplji eko test jer Federalno ministarstvo prometa i komunikacija nije stavilo van snage Pravilnik o povećanju cijena eko testa iz 2017. godine.
Podsjećanja radi, vozači su eko test u sklopu tehničkog pregleda vozila ranije plaćali 5 KM. Međutim, pozivajući se na Zakon o cestovnom prijevozu FBiH, federalni ministar komunikacija i prometa Denis Lasić 2017. godine donio je novi cjenovnik po kojem je cijena eko testa povećana na 22, 32 i 36 KM, u zavisnosti od motora vozila.
Ubrzo nakon usvajanja ovog pravilnika, tadašnji državni ministar prometa i komunikacija Ismir Jusko ustanovio je kako povećanje cijena eko testa nije usklađeno sa zakonom te je naglasio potrebu donošenje jedinstvenog cjenovnika. Ipak, nezakoniti pravilnik na snazi je više od dvije godine na osnovu čega su vlasti od vozača u FBiH naplatile više od 20 miliona KM.
Jusko je prilikom sastanka s Lasićem prije dvije godine kazao kako se moraju vratiti stare cijene eko testa te kako su bilo kakvi novi nameti građanima BiH nepotrebni. Danas, više od dvije godine poslije, iz državnog ministarstva nam govore kako nemaju nadležnosti nad entitetskim propisima koji se odnose na cijenu eko testa.
"Članom 25. Pravilnika o tehničkim pregledima su propisani obavezni uređaji na stanici za tehnički pregled vozila, a između ostalih i za kontrolu emisije izduvnih gasova, i to za mjerenje zatamnjenosti izduvnih gasova dizel motora i za mjerenje sastava izduvnih gasova benzinskih motora. U prilogu Pravilnika dat je jedinstven cjenovnik usluga tehničkog pregleda, a kontrola emisije izduvnih gasova je jedna od operacija prilikom tehničkog pregleda. Kako ovo ministarstvo nema nadležnost nad entitetskim propisima, na sva pitanja vezana za propise iz entitetske nadležnosti treba da odgovori nadležni organ entiteta", odgovori li su nam iz Ministarstva prometa i komunikacija BiH.
Međutim, do prije dvije godine iz nadležnog državnog ministarstva govorili su kako cijene eko testa, kao dio tehničkog pregleda vozila, može mijenjati samo državni ministar prometa i komunikacija s obzirom da je ova oblast regulisana državnim Pravilnikom o tehničkim pregledima vozila i cjenovnikom koji se primjenjuje na nivou BiH.
S druge strane, pravilnik koji je propisao skuplji eko test u FBiH danas mogu staviti van snage samo Vlada FBiH ili eventualno nadležni sud.
Cilj ovog pravilnika je zadovoljiti ekološke norme te smanjiti zagađenost zraka. Međutim, u ovom trenutku stanje u vezi s ispušnim plinovima nije eliminatorno u tehničkom pregledu jer vozači imaju prijelazni period ispitivanja ispušnih plinova do januara 2020. godine. Vozila bez katalizatora danas u BiH uspijevaju proći eko test, što od 2020. ne bi trebalo biti moguće.
Protekle dvije godine niko nije pojasnio gdje se usmjeravaju višemilionska sredstava od nezakonitog naplaćivanja eko testova u FBiH po cijenama od 22, 32 i 36 KM, a koja bi trebala biti dio priče o približavanju evropskim ekološkim normama. U međuvremenu, gradovi u BiH i dalje su preopterećeni starim automobilima koji imaju nepovoljnu emisiju izduvnih gasova.
Što se tiče političkih subjekata, do sada su jedino iz Socijaldemokratske partije u februaru prošle godine tražili stavljanje van snage cjenovnika sa skupljim eko testom tvrdeći kako su vlasti do tada od građana nezakonito naplatile 19,4 miliona KM. Kako su kazali iz SDP-a, na ovaj način podrivaju se ustavne nadležnosti BiH. Oni su pozvali federalnog premijera da pokrene proceduru smjene Lasića zbog nepoštivanja nadležnosti i zloupotrebe položaja.