Na Dan zaljubljenih
17

Kako se voli na filmu: Od tetke iz Bosanske Krupe do 50 nijansi sive

Piše: Ines Mrenica
Pored marketinške činjenice da seks prodaje baš sve, seksualnost na filmu ima i drugu funkciju. Svaki je film ili ljubavna ili politička priča, pa je tjelesna ljubav često pokretač likova, ponekad krajnji cilj, a često su karakteri u stanju učiniti sve zbog ponekog uzdaha. Na Dan zaljubljenih analiziramo kako se voljelo i voli na filmu.

U vremenu kada je nastao erotski hit s Mickeyjem Rourkom i Kim Basinger, Amerikanci su izračunali da prosječna ljubavna afera traje 9 i po nedjelja pa je to razlog zašto se jedan od najerotičnijih filmova u historiji zove baš tako. Ovaj naslov je postao jedan od značajnijih visokobudžetnih seksualno eksplicitnih filmova osamdesetih. Samozatajna uposlenica galerije i broker sklon sado-mazo igricama snimili su nezaboravnu scenu ispred frižidera, a vrlo vjerovatno su inspirisali i postavku priče u literarnom fenomenu "50 nijansi", trilogije koja je prodana u više primjeraka nego Biblija i koja je dobila svoje mjesto na filmu.

Filmska trilogija o sadističkom Christianu Greyu i bojažljivoj Anastasiji za datum premijere birala je upravo Dan svetog Valentina, kao simboliku i praznik svih zaljubljenih. Moderna Pepeljuga koja je na sat gledala u MacBook Air i princ koji je dolazio u bijelom helikopteru kreirali su mlaku i površnu erotsku dramu čiji uspjeh i gledanost svjedoče o činjenici da je popularna kultura danas pod terorom osrednjosti.

Eva Ras u filmu
Eva Ras u filmu "Ljubavni slučaj ili tragedija službenice PTT"

Erotika u jugoslavenskom filmu je bila tako uprošćena i banalna u estetici većine filmskih autora. Rajko Grlić je "krivac" za najvulgarniju repliku kinematografije bivše države, a to je replika Bate Živojinovića u filmu "U raljama života" (1984.), koja je uključivala i tetku iz Bosanske Krupe. Nadalje, "Vežbamo, kume, probamo za film. Ti ćeš ovo isto da radiš, samo sutra. Kupačice moja...", neke su od najčešće citiranih rečenica iz legendarnog filma "Maratonci trče počasni krug" (1982.). U Jugoslaviji je sve počelo s Evom Ras u filmu Dušana Makavejeva "Ljubavni slučaj ili tragedija službenice PTT" iz 1967. godine. Golišava Eva uzburkala je tadašnju javnost, nakon čega su autori postajali sve slobodniji. Ono što je razlikovalo erotske scene jugoslavenskog filma i stranih autora, a koji su jednako pretjerivali, jeste da su ovi naši uvijek bili izuzetno komični.

Nije uvijek bilo jednostavno insceniraiti tjelesnu ljubav na velikom ekranu, ali je uvijek bilo veoma životno. Autori su prošli prave muke prikazivanja seksualnosti na filmu. Najveći majstor ženske psihologije i neobičnih ljubavi Pedro Almodovar dvanaest je godina radio za madridsku telefonsku kompaniju koja mu je omogućila da kupi svoju prvu Super 8, ali i da ispriča neobične ljubavne priče. Njegov sunarodnjak Bigas Luna strast je pretvorio u svoj zaštitni znak. U njegovim brojnim erotičnim i komičnim dramama sve je vrvjelo od macho muškaraca i bujnih žena, zbog čega je proglašavan seksističkim režiserom. Njegov prvi erotski hit bio je 'Las edades de Lulu' (1990.) u kojem se proslavila Francesca Neri, a svoj prvi pravi filmski nastup imao je Javier Bardem. Sjećamo ga se i po luckasatim naslovima "Zlatna jaja" i "Grudi i mjesec" te vrlo uspješnom "Šunka, šunka" u kojem je debitirala mlada Penelope Cruz koja je odglumila strastvene ljubavne scene s budućim suprugom Javierom Bardemom.

A neki nisu bili erotični niti su se trudili pokazati suptilnost u prikazivanju tjelesne ljubavi. Danski filmaš Lars von Trier u "Antikristu" je seksualnost koristio kao vrlo bliske saputnike ludila i smrti. A u posljednjem "Nimfomaniacu" skliznuo je u pornografski žanr. Neki su bili toliko mučni da su bili negledljivi. U tome je prednjačio Gaspar Noe, francusko-argentinski filmaš koji je u filmu "Nepovratno" (2002.) s Monicom Bellucci snimio scenu silovanja (što nema nikakve veze s erotikom, ali se uvijek navodi kao najekstremniji i najdegutantniji prizor na filmu) u pariskom pothodniku u trajanju od punih 11 minuta. Monica Bellucci je jedan od najvećih erotskih simbola u svjetskoj kinematografiji, čiji je seksepil iskorišten u nizu filmova, počevši od "Malene" (2000.) Giuseppea Tornatorea, pa sve do Kusturicinog "Mliječnog puta".

Neki su reditelji, poput Adriana Lynea, u seksualnosti pronalazili polazište za zaplete u svojim pričama. U "Fatalnoj privlačnosti" (1987.) smo vidjeli čime može rezultirati avantura za jednu noć. Uslijedili su fimovi "Lolita" (1997.) te "Nemoralna ponuda" (1993.) u kojem je cijenu ljubavi za jednu noć podigao na nevjerovatnih milion dolara. "Nevjerna" (2002.) je logičan nastavak autorskih preokupacija Adriana Lynea, priča o preljubi koja neizostavno mijenja živote supružnika, kao i u "Fatalnoj privlačnosti".

Da reditelji Italijani "to rade najbolje" svjedoči "Posljednji tango u Parizu" (1972.), drama Bernarda Bertoluccija. Svojevremeno je šokirala pričom o depresivnom muškarcu koji zamjenu za svoju nastradalu suprugu pokušava pronaći u avanturi s mladom Amerikankom. Marlon Brando i Maria Schneider dugo se nisu mogli riješiti imidža koji im je nametnuo tango čiji je ritam uvrijedio mnoge puritance, a scena seksa koja je uključivala maslac sablaznila je cijeli svijet. Nešto prije "Posljednjeg tanga", pojavio se kontroverzni film "The Graduate" (1967.), u kojem je Dustin Hoffman igrao mladog muškaraca koji prolazi kroz seksualna iskustva sa starijom ženom, a uz prepoznatljive taktove pjesme "Mrs. Robinson". "Diplomac" je proslavio svog glavnog glumca te obilježio 1960-e.

U mučnoj drami Stevena Soderbergha "Sex, Lies and Videotape" (1989.) James Spader i Andie McDowell igraju par koji je predvidio današnji način upotrebe modernih tehnologija u ljubavnom životu, tj. snimanja intimnih iskustava na videotrake. Godinu ranije nastaju čuvene "Opasne veze" (1988.) Stephena Frearsa koje se događaju u Francuskoj u drugoj polovici 18. stoljeća, u doba rokokoa, gdje se ispod krinolina i perika kriju najstrastvenije želje za manipulacijom. U centru priče o osvajanju tijela iz zabave, natjecanja i emotivnih ucjena je mračni grof Valmont kojeg je igrao John Malkovich.

Pod maskama, ali druge vrste, odigrava se i kontroverzni, posljednji film Stanleyja Kubricka "Eyes Wide Shut" (1999.). Posljednji Kubrickov film izazvao je pažnju što zbog glavnih glumaca, što zbog vrućih scena Toma Cruisea i Nicole Kidman, a ponešto i zbog iznenadne rediteljeve smrti. Film je pokazao strasti i fantazije od kojih je svaka na neki način povezana sa smrću, kao i rituale tajnih društava. Scene orgija u Kubrickovom "Oči širom zatvorene" prosto je nemoguće uporediti s kontroverzama koje je izazvla bijela haljina Marilyn Monroe koja se u filmu "Sedam godina vjernosti" podigla iznad ventilacionog otvora 1955. godine, što najbolje pokazuje kako su se stvari kroz istoriju (i filma) relaksirale.

Marilyn Monroe i Tom Ewell u film u Billyja Wildera
Marilyn Monroe i Tom Ewell u film u Billyja Wildera "Sedam godina vijernosti"

Ipak, film koji je obilježio devedesete godine i o kojem se najviše pričalo jeste film "Sirove strasti" (1993.). Mnogi su u ovom filmu vidjeli brojne opservacije, ali je rijetko ko primijetio da je ovaj film zapravo parafraza Hitchcockovog "Vertiga", o jednom muškarcu koji je zaluđen misterioznom plavušom opsjednutom smrću. Strastvene scene smještene su u idilične predjele San Francisca, kao i muzika u filmu, neodoljivo su podsjećale na Hitchcockovog ludo zaljubljenog detektiva s vrtoglavicom. Film je otvorio trendove brzog života i predstojećeg konzumerizma, u kojem nema vremena za ljubav, ali ima za eksperimentiranje u krevetu. Šiljak za led, lezbijski odnos i prekrštene noge Sharon Stone su sada već nezaobilazan fenomen u popularnoj kulturi.

Šta reći za sam kraj, osim da odaberete ljubav bilo koje vrste, kao što možete odabrati i omiljeni film o ovoj temi. Možete voljeti nebrojeno mnogo filmova, ali ne zaboravite da se u životu samo jednom ljubi, kako to poručuje nezaboravni evergreen Ive Robića, ali i istoimeni film Rajka Grlića iz 1981. godine.