Kako je GRAS pao na koljena: Dijelovi vozila prodavani na internetu, slijedi 30 krivičnih prijava
Šef Ureda za borbu protiv korupcije Kantona Sarajevo Erduan Kafedžić je istakao da je utvrđen, kako je rekao, vrlo veliki stepen nepravilnosti i korupcije tokom istrage dugovanja preduzeća po doprinosima za radnike. Potcrtao je da su sva zapažanja ureda sadržana u izvještaju koji je objavljen na web stranici ovog ureda.
Istakao je da nisu poštovani zakoni kojima se regulišu uplate doprinosa i poreza te da je zbog njihovog neplaćanja rastao iznos zateznih kamata.
Kao posebno "interesantno" je ocijenio potpisivanje Kolektivnog ugovora o komunalnim djelatnostima u Kantonu Sarajevo iz 2006. godine, a kojim su bili obuhvaćeni i radnici GRAS-a. Kako je kazao Kafedžić, ugovor je bio na snazi četiri godine i njime su uvećane plate, a da u ovom preduzeću nisu planirana sredstva za to, kao i to da nisu planirana sredstva za eventualne tužbe.
Ukazao je na to da su radnici tužili preduzeće zbog kršenja ovog ugovora te da po toj osnovi potražuju desetine miliona KM. U izvještaju je konstatovano da ni uprave, ni Sindikat GRAS-a nisu bili voljni da riješe ovaj problem.
Potcrtao je da je Pravobranilaštvo Kantona Sarajevo u svojim izvještajima iz 2014. i 2020. utvrdilo da je GRAS platežno nesposoban te da su time ispunjeni uslovi za njegov stečaj.
Kafedžić je potvrdio da Ured sada provjerava rad većeg broja osoba u GRAS-u te je najavio da će podnijeti krivične prijave.
"Ovo je tužna koruptivna priča s velikom materijalnom štetom", dodao je Kafedžić i pozvao je nadležne da se suprotstave nezakonitostima u ovom i svim drugim kantonalnim komunalnim preduzećima.
Prema njegovim riječima, samo od 2008. do 2018. godine Vlada Kantona Sarajevo je osigurala 169,5 miliona KM za različite namjene u GRAS-u - od subvencioniranja mjesečnih kupona do remonta tramvajske pruge.
Forto: Imamo videosnimke o tome kako je grupa ljudi upravljala GRAS-om
Premijer Kantona Sarajeva Edin Forto je poručio da je GRAS samo jedan kotač u sistemu javnog prijevoza za koji je naveo da je on javni interes građana, baš kao što je to slučaj npr. u Ljubljani ili Beču. Tvrdi da je vlada sistemski pristupila rješavanju problema u javnom prijevozu.
Smatra da je bila politička odluka da GRAS ne plaća ono što mora platiti svaka firma.
"Neko je odlučio da preduzeće godinama ne plaća doprinose. To su bile političke odluke. Nas su u Sindikatu pitali kako je ovo moguće. Zato smo ja i ministar saobraćaja Adnan Šteta odlučili da to istražimo. Onda se desila vlada 'Petak 13.' i nastao je vakuum", rekao je Forto.
Najavio je da će biti podneseno minimalno 30 krivičnih prijava. Pozvao je radnike GRAS-a da Uredu za borbu protiv korupcije ukažu na nezakonitosti koje znaju. Također tvrdi da to neki od njih već rade.
"Imamo videosnimke i dokumente o tome kako određena grupa upravlja GRAS-om", kazao je premijer Forto.
Okerić: Dijelovi GRAS-ovih vozila prodavani na internetu
Predsjedavajući Skupštine Kantona Sarajevo Elvedin Okerić uvjerava da je aktuelna kantonalna vlast odlučna da riješi probleme u ovom preduzeću. Kako je rekao, sada se trude da javni prijevoz ostane na infuziji - da postoji kakav-takav javni prijevoz.
I on je pozvao nadležne da istraže navodne nezakonitosti u GRAS-u. Smatra da je preduzeće bilo kolateralna šteta pojedinih političkih dogovora. Uvjerava da će nakon ovog izvještaja biti jasno u kojim političkim strankama su bili ljudi koji su donosili odluke važne za GRAS.
Ocijenio je da su pojedinci odgovorni za ovakvo stanje, a da je većina šutnjom to odobravala. Naveo je da su se dijelovi za vozila ovog preduzeća prodavali na jednom internetskom oglasu.
"Mala grupa ljudi se borila i podnosila inicijative prema nadležnima da reaguju. Nedopustivo je da su građani imali priliku vidjeti da su dijelovi prodavani na PIK-u. To je primjer neodgovornosti i lošeg sistema", izjavio je Okerić.
Šteta: Mešetari nas nisu zastrašili
Ministar saobraćaja Adnan Šteta tvrdi da je vlada šestorke - Naroda i pravde (NiP), Socijaldemokratske partije (SDP), Naše stranke (NS), Saveza za bolju budućnost (SBB), Demokratske fronte (DF) i bivšeg Nezavisnog bosanskohercegovačkog bloka (NBL), sadašnjeg Narodnog evropskog saveza (NES), 2019. uplatila sve zaostale plate radnicima GRAS-a.
Među onima je koji misle da je pogrešna politika subvencioniranja cijena karti doprinijela lošem stanju u preduzeću. Kako je izjavio, spomenuta vlada je prvi put nakon 10 godina osigurala nove minibuse te znatno veći broj ekološki prihvatljivijih vozila - plinska vozila.
Za Štetu je prethodna kantonalna vlada Stranke demokratske akcije (SDA), SBB-a i DF-a odgovorna za stvaranje novih problema. Kako je naveo, utvrđeno je da sporazumom između kantonalne vlade i GRAS-a iz 2020. nije adekvatno utvrđen iznos potreban za otplatu dugova radnicima.
Podsjetio je da trenutni prihodi GRAS-a uopće nisu dovoljni za njegovo svakodnevno funkcionisanje. Govorio je i o onima koje je nazvao "mešetarima"
"Razni mešetari, da ih tako nazovemo, a možda ćemo ih kasnije drugačije zvati, koji su u GRAS-u, koji su bili u GRAS-u pa su izašli i koji su u političkim strukturama oko GRAS-a, nas su pokušali zastrašiti i dovesti u situaciju da nam javni prijevoz stane. Nikakva sila neće zaustaviti ovu vladu da radi u interesu građana. Javni prijevoz je javni interes", kazao je Šteta.
Poručio je da kantonalna vlast nema namjeru novcem građana kupovati socijalni mir u GRAS-u.