Rezultat istrage
170

Kako je GRAS pao na koljena: Dijelovi vozila prodavani na internetu, slijedi 30 krivičnih prijava

B. R.
Forto, Šteta, Okerić i Kafedžić (Foto: Vlada KS)
Forto, Šteta, Okerić i Kafedžić (Foto: Vlada KS)
Kantonalna vlast je danas ukazala na to koliko je teško stanje u sarajevskom preduzeću GRAS. Tvrde da imaju snimke koji svjedoče o sumnjivim radnjama u preduzeću, kao i to da su se dijelovi za GRAS-ova vozila prodavali na internetu.

Šef Ureda za borbu protiv korupcije Kantona Sarajevo Erduan Kafedžić je istakao da je utvrđen, kako je rekao, vrlo veliki stepen nepravilnosti i korupcije tokom istrage dugovanja preduzeća po doprinosima za radnike. Potcrtao je da su sva zapažanja ureda sadržana u izvještaju koji je objavljen na web stranici ovog ureda.

Istakao je da nisu poštovani zakoni kojima se regulišu uplate doprinosa i poreza te da je zbog njihovog neplaćanja rastao iznos zateznih kamata.

Kao posebno "interesantno" je ocijenio potpisivanje Kolektivnog ugovora o komunalnim djelatnostima u Kantonu Sarajevo iz 2006. godine, a kojim su bili obuhvaćeni i radnici GRAS-a. Kako je kazao Kafedžić, ugovor je bio na snazi četiri godine i njime su uvećane plate, a da u ovom preduzeću nisu planirana sredstva za to, kao i to da nisu planirana sredstva za eventualne tužbe.

Ukazao je na to da su radnici tužili preduzeće zbog kršenja ovog ugovora te da po toj osnovi potražuju desetine miliona KM. U izvještaju je konstatovano da ni uprave, ni Sindikat GRAS-a nisu bili voljni da riješe ovaj problem.

Potcrtao je da je Pravobranilaštvo Kantona Sarajevo u svojim izvještajima iz 2014. i 2020. utvrdilo da je GRAS platežno nesposoban te da su time ispunjeni uslovi za njegov stečaj.

Erduan Kafedžić (Foto: Vlada KS)
Erduan Kafedžić (Foto: Vlada KS)

Kafedžić je potvrdio da Ured sada provjerava rad većeg broja osoba u GRAS-u te je najavio da će podnijeti krivične prijave.

"Ovo je tužna koruptivna priča s velikom materijalnom štetom", dodao je Kafedžić i pozvao je nadležne da se suprotstave nezakonitostima u ovom i svim drugim kantonalnim komunalnim preduzećima.

Prema njegovim riječima, samo od 2008. do 2018. godine Vlada Kantona Sarajevo je osigurala 169,5 miliona KM za različite namjene u GRAS-u - od subvencioniranja mjesečnih kupona do remonta tramvajske pruge.

Forto: Imamo videosnimke o tome kako je grupa ljudi upravljala GRAS-om

Premijer Kantona Sarajeva Edin Forto je poručio da je GRAS samo jedan kotač u sistemu javnog prijevoza za koji je naveo da je on javni interes građana, baš kao što je to slučaj npr. u Ljubljani ili Beču. Tvrdi da je vlada sistemski pristupila rješavanju problema u javnom prijevozu.

Smatra da je bila politička odluka da GRAS ne plaća ono što mora platiti svaka firma.

Edin Forto (Foto: Vlada KS)
Edin Forto (Foto: Vlada KS)

"Neko je odlučio da preduzeće godinama ne plaća doprinose. To su bile političke odluke. Nas su u Sindikatu pitali kako je ovo moguće. Zato smo ja i ministar saobraćaja Adnan Šteta odlučili da to istražimo. Onda se desila vlada 'Petak 13.' i nastao je vakuum", rekao je Forto.

Najavio je da će biti podneseno minimalno 30 krivičnih prijava. Pozvao je radnike GRAS-a da Uredu za borbu protiv korupcije ukažu na nezakonitosti koje znaju. Također tvrdi da to neki od njih već rade.

"Imamo videosnimke i dokumente o tome kako određena grupa upravlja GRAS-om", kazao je premijer Forto.

Okerić: Dijelovi GRAS-ovih vozila prodavani na internetu

Predsjedavajući Skupštine Kantona Sarajevo Elvedin Okerić uvjerava da je aktuelna kantonalna vlast odlučna da riješi probleme u ovom preduzeću. Kako je rekao, sada se trude da javni prijevoz ostane na infuziji - da postoji kakav-takav javni prijevoz.

Elvedin Okerić (Foto: Vlada KS)
Elvedin Okerić (Foto: Vlada KS)

I on je pozvao nadležne da istraže navodne nezakonitosti u GRAS-u. Smatra da je preduzeće bilo kolateralna šteta pojedinih političkih dogovora. Uvjerava da će nakon ovog izvještaja biti jasno u kojim političkim strankama su bili ljudi koji su donosili odluke važne za GRAS.

Ocijenio je da su pojedinci odgovorni za ovakvo stanje, a da je većina šutnjom to odobravala. Naveo je da su se dijelovi za vozila ovog preduzeća prodavali na jednom internetskom oglasu.

"Mala grupa ljudi se borila i podnosila inicijative prema nadležnima da reaguju. Nedopustivo je da su građani imali priliku vidjeti da su dijelovi prodavani na PIK-u. To je primjer neodgovornosti i lošeg sistema", izjavio je Okerić.

Šteta: Mešetari nas nisu zastrašili

Ministar saobraćaja Adnan Šteta tvrdi da je vlada šestorke - Naroda i pravde (NiP), Socijaldemokratske partije (SDP), Naše stranke (NS), Saveza za bolju budućnost (SBB), Demokratske fronte (DF) i bivšeg Nezavisnog bosanskohercegovačkog bloka (NBL), sadašnjeg Narodnog evropskog saveza (NES), 2019. uplatila sve zaostale plate radnicima GRAS-a.

Među onima je koji misle da je pogrešna politika subvencioniranja cijena karti doprinijela lošem stanju u preduzeću. Kako je izjavio, spomenuta vlada je prvi put nakon 10 godina osigurala nove minibuse te znatno veći broj ekološki prihvatljivijih vozila - plinska vozila.

Adnan Šteta (Foto: Vlada KS)
Adnan Šteta (Foto: Vlada KS)

Za Štetu je prethodna kantonalna vlada Stranke demokratske akcije (SDA), SBB-a i DF-a odgovorna za stvaranje novih problema. Kako je naveo, utvrđeno je da sporazumom između kantonalne vlade i GRAS-a iz 2020. nije adekvatno utvrđen iznos potreban za otplatu dugova radnicima.

Podsjetio je da trenutni prihodi GRAS-a uopće nisu dovoljni za njegovo svakodnevno funkcionisanje. Govorio je i o onima koje je nazvao "mešetarima"

"Razni mešetari, da ih tako nazovemo, a možda ćemo ih kasnije drugačije zvati, koji su u GRAS-u, koji su bili u GRAS-u pa su izašli i koji su u političkim strukturama oko GRAS-a, nas su pokušali zastrašiti i dovesti u situaciju da nam javni prijevoz stane. Nikakva sila neće zaustaviti ovu vladu da radi u interesu građana. Javni prijevoz je javni interes", kazao je Šteta.

Poručio je da kantonalna vlast nema namjeru novcem građana kupovati socijalni mir u GRAS-u.