Erdogan najavio gradnju novog plovnog kanala vrijednog 15 milijardi dolara, opozicija negoduje
Kao razlog za gradnju je navedeno to da će biti alternativa za Bosforski kanal. Riječ je o Istanbulskom kanalu dužine 45 kilometara, a čija bi gradnja trebala koštati 15 milijardi dolara. Njime bi se povezali Crno more i Mramorno more. Njime bi se olakšalo kretanje brodova i smanjio rizik od nesreća u Bosforskom kanalu, koji dijeli Istanbul na dva dijela.
Erdogan uvjerava da će gradnja ovog kanala doprinijeti razvoju novih gradova duž njegove obale, da će omogućiti zapošljavanje više hiljada ljudi i doprinijeti ekonomskom razvoju države. No, pojedini smatraju da turski predsjednik ovim projektom želi poboljšati svoju političku poziciju dvije godine prije predsjedničkih izbora.
Naime, kako piše poslovni magazin Bloomberg, sve je više onih koji su nezadovoljni Erdoganovom ekonomskom politikom. Nedavno je poznati turski mafijaš Sedat Peker, koji se nalazi u bjekstvu, optužio vladajuće za kriminal te su mu pomogli da pobjegne.
Tokom 18-godišnje Erdoganove vladavine potrošene su milijarde dolara na velike infrastrukturne projekte, među kojima su novi aerodrom na Istanbulu, novi most iznad Bosfora i velike gradske bolnice.
Veliki projekt u teškoj ekonomskoj situaciji
Između ostalog, planirano je da se u blizini novog plovnog kanala napravi i grad u kojem bi živjelo pola miliona ljudi te više mostova kojim bi se povezale obale kanala.
"Temelje za gradnju Istanbulskog kanala položit ćemo do kraja juna. Napravit ćemo i dva grada na obje obale. Ova dva grada će učiniti Istanbul još ljepšim i strateški će biti još važniji", poručio je turski predsjednik na svečanom otvaranju novog televizijskog tornja upriličenoj povodom godišnjice osvajanja Istanbula od Osmanskog carstva 1453. godine.
Toranj je otvoren dan poslije otvaranja velike džamije na centralnom istanbulskom trgu Taksim.
Turska vlast se sada bori i protiv ekonomskih poteškoća izazvanih pandemijom koronavirusa. Poseban je izazov kako oživjeti turizam, a u tom cilju nastoji se ubrzati vakcinacija protiv koronavirusa. Pokušavaju smanjiti deficit te ublažiti negativne ekonomske posljedice po kompanije koje su nezadovoljne zbog nedostatka vladine podrške. Poseban razlog za nezadovoljstvo je inflacija.
Erdogan negira da će gradnju Istanbulskog kanala najviše platiti porezni obveznici tj. građani, da će se njegovom gradnjom ugroziti okoliš, kao i sporazum - Montreux konvenciju iz 20. stoljeća kojom su osigurane stabilnost i sigurnost na Crnom moru.
Prema njegovim riječima, Turska se neće povući iz navedenog sporazuma potpisanog 1936. godine, a tvrdi da će novim kanalom moći ploviti ratni brodovi. Spomenutom konvencijom se regulira kretanje ratnih brodova kroz tjesnac Dardanele. Njime je omogućeno Turskoj da ima kontrolu nad tjesnacem, ali da omogući slobodan prolazak civilnih, kao i ratnih brodova država koje nisu na crnomorskoj obali.
Opozicija protiv gradnje kanala
Gradnji novog kanala protivi se i istanbulski gradonačelnik Ekrem Imamoglu, koji je član opozicione Republikanske stranke (CHP). Strahuje da će se gradnjom, kako je kazao, uništiti vodeni resursi za 16 miliona stanovnika Istanbula te da će se nepovratno uništiti okoliš.
Sada tužitelji traže pritvor za Imamoglua tereteći ga da je vrijeđao državnu instituciju odgovornu za nadzor nad izbornim procesom.
Kako je izjavila predsjednica opozicione, kemalističke, sekularne Dobre stranke (iYi) Meral Aksener, građani su 2019. izabrali Imamoglua za gradonačelnika želeći time spriječiti uništavanje zelenih površina, da grad ne bude zatrpan betonom, da se ljudi ne tretiraju loše i da onemoguće gradnju Istanbulskog kanala. Ova stranka je podržala Imamogluovu kandidaturu, piše Bloomberg.