Zašto se u Oružanim snagama BiH može slaviti krsna slava, a Emela ne može nositi maramu?
U Ministarstvu se pozivaju i na Pravilnik o uniformi iz 2017. godine, koji propisuje da se ne smije se nositi civilni dio odjeće na radnom mjestu. Za to vrijeme, Emela je pretrpjela disciplinski postupak, suspenziju, premještaj...
"Podnosili smo tužbu, koja je odbijena, kao i žalba, tako da nam je preostao Ustavni sud BiH, objašnjava advokat Kovačević.
Šalje se nagativna poruka svim pokreivenim ženama
Podsjeća da je su ombudsmani u ovome slučaju utvrdili diskriminaciju i pozvali Oružane snage da je otkloni. Njihovu preporuku naveli su i u tužbi, ali kaže da Sud na nju nije čak ni osvrnuo, a kamo li obrazložio zašto ona nije prihvaćena.
Kaže da su Ministarstvo odbrane prije podnošenja tužbe pozivali na mirno rješenje te su predlagali izmjenu Pravilnika o unifromi, ali da im nije odgovoreno na prijedlog.
"Predlagali smo da se Emeli omogući nošenje marame koja bi bila od istog materijala i boje kao uniforma, tako da se uopće ne bi isticala. Na kraju krajeva, to ne bi bilo ništa neobično, muslimanke koje to zatraže, mogu nositi hidžab u oružanim snagama Sjedinjenih Američkih Država, Velike Britanije, Holandije i Norveške. To su samo neke od zemalja, država članica NATO-a koje dozvoljavaju nošenje hidžaba. Ovdje se radi o individualnom pravu jedne žene i treba joj to omogućiti. U suprotnom, šalje se negativna poruka prema svim pokrivenim ženama koje imaju želju da budu pripadnice Oružanih snaga, u startu su eliminisane. To je diskriminirajuće, jednoj populaciji u startu ne dajete iste šanse kao drugima", kaže Kovačević.
Kako objašnjava, u uniformi Oružanih snaga BiH već postoji sličan odjevni predmet – potkapa koju Emela nosi zimi, jer u isto vrijeme zadovoljava i njene vjerske potrebe, a ispoštuje i pravila o nošenju unofrme.
"Dovoljno bi bilo da se omogući neka ljetna potkapa. To je vrlo lako riješiti, na taj način bi dobila i Emela i Oružane snage BiH bi pokazale da poštuju vjerska uvjerenja svojih pripadnica", kaže Kovačević.
Naglašava da Mujanović-Kapidžija nema ništa protiv Oružanih snaga BiH, već upravo suprotno, da svojim zalaganjem za ovo pitanje želi unaprijedi vojsku, koja bi omogućavanjem marame pokazala da poštuje vjersku različitost svojih pripadnika.
Kako se mogu ugroziti međuljudski odnosi?
"Mi smo multireligijsko društvo, to treba poštovati", kaže Kovačević.
On objašnjava da OS BiH ima i Pravilnik o službi, koji dozvoljava vjersko izražavanje na radnom mjestu, kao i Zakon o Oružanim snagama.
"Na kraju krajeva, imate Vojno muftijstvo, Pravoslavno dušebrižništvo, Katoličko dušebrižništvo… Nekome se dozvoljava, nekome ne. Oni su naveli teško prihvatljive navode da hidžab, odnosno marama može ugroziti međuljudske odnose. Kako, ako tamo već imate vjerske službenike, vjerske obrede, jedan bataljon koji zvanično obilježava krsnu slavu (Vidovdan - krsna slava Vojske Republike Srpske i 3. pješadijskog (Republika Srpska) puka, op.a.)", pita se Kovačević.
Navodi da će se, ako bude potrebno, obratiti se i Evropskom sudu za ljudska prava u Strazburu. Nada se da do toga ipak neće doći i da će Ustavni sud donijeti presudu pozitivnu po Emelu Mujanović-Kapidžija.