Jasna pravila
61

Usvojen Nacrt zakona o javnom prijevozu u Sarajevu, predviđene jedinstvene karte

B. R.
Ilustracija (Foto: F. K./Klix.ba)
Ilustracija (Foto: F. K./Klix.ba)
Nacrtom zakona o javnom prijevozu, koji je Skupština Kantona Sarajevo danas usvojila, reguliraju se prava i obaveze onih koji će izvršavati ovu djelatnost i putnika u Kantonu Sarajevu - definirani su uslovi funkcionisanja javnog prijevoza.

Ranije je kantonalna vlast ukazala na to da će se konačno zakonski urediti javni prijevoz. Nacrt zakona je izradila komisija kojom je predsjedavao pomoćnik kantonalnog ministra Muamer Kukan, Amina Čadro iz resornog kantonalnog ministarstva, Željko Matoc iz Federalnog ministarstva saobraćaja i komunikacija, Enis Ajkunić iz državnog Ministarstva saobraćaja i komunikacija, Almir Ahmetspahić koji je bio v. d. direktora preduzeća GRAS i direktor kompanije Centrotrans Safudin Čengić.

Zakonom se uređuje:

  • Organizacija javnog prijevoza;

  • Uslovi za obavljanje javnog prijevoza;

  • Način i mjere za osiguranje kontinuiteta funkcionisanja javnog prijevoza;

  • Obaveze korisnika prijevoza - putnika;

  • Tarifni sistem;

  • Nadzor nad odvijanjem javnog prijevoza;

  • Kaznene odredbe;

  • Način uspostave i održavanja mreže linija javnog prijevoza.

Ovim zakonom se želi postići, kako je navedeno:

  • Kontinuirano funkcionisanje savremenog i samoodrživog javnog prijevoza, prilagođenog realnim prijevoznim potrebama građana;
  • Integracija svih operatera, kompanija koje pružaju usluge u javnom prijevozu, u jedinstveni sistem javnog prijevoza;

  • Uvođenje jedinstvene vozne karte, koja se zasniva na integriranom tarifnom sistemu i elektronskom sistemu naplate.

Koji su uslovi za firme

Operateri će biti obavezani da poštuju ranije utvrđeni raspored vožnje i bit će sankcionisani ako to ne budu učinili. Ukoliko se desi štrajk, što se u GRAS-u dešavalo nekoliko puta uzrokujući potpuni kolaps u javnom prijevozu, morat će se osigurati minimalno 50 posto vožnje utvrđenog obima prijevoza. Ne učini li se to, onda će resorno ministarstvo angažovati drugog operatera. Sankcije će biti izrečene ako štrajk bude nezakonit.

"Operateru koji je obustavio prijevoz zbog štrajka suprotnog odredbama Zakona o štrajku i stavu 1 (koji se odnosi na minimalan postotak u održavanju reda vožnje, op.a.), Ministarstvo može odobriti nastavak obavljanja prijevoza nakon što isti izmiri ili da pisanu saglasnost da će izmiriti nastale troškove uzrokovane obustavom prijevoza, uključujući i troškove angažovanja drugog operatera", obrazloženo je.

Utvrđeni su kriteriji na osnovu kojih će petočlana komisija kantonalnog Ministarstva saobraćaja birati operatera, a to su:

  • Broj raspoloživih vozila;

  • Starost vozila;

  • Kapacitet vozila - da li je riječ o "solo" ili zglobnom vozilu;

  • Vrsta pogonskog goriva;

  • Pogodnosti emisije izduvnih gasova prema EURO karakteristikama motora;

  • Visina poda u vozilu;

  • Stepen pristupačnosti vozila osobama koje imaju teškoće u kretanju;

  • Vanjski i unutrašnji izgled vozila;

  • Posjedovanje klima uređaja u vozilu;

  • Broj i površina vrata na vozilu;

  • Tehnička i kadrovska opremljenost;

  • Kapaciteti za održavanje vozila;

  • Parking prostor i prostor za pranje vozila;

  • Vozilo za vuču i servisno vozilo;

  • Dosadašnje iskustvo i uspješnost u obavljanju ove djelatnosti;

  • Poslovni bonitet operatera;

  • Stručno i kvalifikovano osoblje;

  • Povoljnost ponude za provođenje mjera za očuvanje i zaštitu okoliša;

  • Prilagodljivost postojećem sistemu informisanja putnika na i u vozilu;

  • Sistem upravljanja prijevozom (radioveza, satelitsko praćenje vozila);

  • Ostale okolnosti koje mogu utjecati na kvalitet javnog prijevoza.

Na javni poziv za izvršavanje usluge javnog prijevoza na datoj liniji neće se moći prijaviti firma zbog čijeg se neredovnog održavanja linije objavljuje poziv, koja je u potpunosti prestala pružati uslugu na datoj liniji, koju neredovno održava ili je u potpunosti prestala pružati usluge na jednoj od vezanih linija, a zbog čega se objavljuje javni poziv.

Zvučni i vizuelni sistem informisanja obavezan u vozilima

U i na vozilima će morati biti istaknute sve tekstualne i ilustrativne informacije, kao i zvučni i vizuelni sistem informisanja putnika, što podrazumijeva i informisanje o stanicama. Između ostalog, vozači će morati biti uniformisani, vozila isključivo zaustavljati na stanicama te će na terminalu morati ugasiti motor vozila.

Na stajalištima će morati biti istaknuti vrsta linije, njegov naziv, prikaz lokacije stajališta na mreži linija, izvod iz reda vožnje ili vremenske intervale prolaska vozila i informaciju o načinu naplate prijevoza.

Ko (ne)će moći ući u vozilo

Osobe koje, kako je istaknuto, svojim ponašanjem, prtljagom ili stvarima mogu ugroziti druge putnike neće moći ući u vozilo javnog prijevoza. Osim toga, ulazak će biti zabranjen osobama koje su:

  • Pod utjecajem alkohola i drugih opojnih sredstava;

  • Oboljelima od zaraznih bolesti;

  • Mlađim od šest godina, osim ako nisu u pratnji roditelja ili punoljetnih osoba;

  • Čiji prtljag može izazvati povredu putnika ili oštećenja vozila.

Između ostalog, zabranjuje se ulaz kroz vrata koja su isključivo namijenjena za izlaz te se zabranjuje izlaz kroz vrata koja su isključivo namijenjena za ulaz. Neće se moći unositi prtljag veći od dimenzije 80 x 50 x 40 centimetara i koji je teži više od 30 kilograma.

Putnici će se kažnjavati sa 50 KM ako nemaju kartu, odnosno ako je ne predoče, kao i ako budu unosili zabranjeni prtljag.

Dio struke osporavao ovaj zakon

U Udruženju inžinjera saobraćaja i komunikacija i inžinjeri saobraćaja iz preduzeća GRAS 2013. nisu gledali blagonaklono na donošenje ovog zakona. To su tada istakli u inicijativi za "Očuvanje i napredak javnog prijevoza u Bosni i Hercegovini s posebnim osvrtom na javni prijevoz u Kantonu Sarajevo".

"Imajući u vidu Zakon o cestovnom prijevozu Federacije Bosne i Hercegovine, Kanton Sarajevo ne može donijeti Zakon o javnom prijevozu, jer bi to bilo direktno protiv zakonske odrednice višeg nivoa vlasti. U citiranom Članu 10. je decidno navedeno da će Kantonalna skupština svoj propis uskladiti sa Zakonom o cestovnom prijevozu", ocijenili su i potcrtali da bi onda svaki kanton mogao usvojiti ovakav zakon.

Međutim, Ured za zakonodavstvo Vlade Kantona Sarajevo i Ministarstvo pravde i uprave nisu imali primjedbe na Nacrt zakona o javnom prijevozu. Napominjemo da je riječ o nacrtu, što znači da nakon njegovog skupštinskog usvajanja slijedi javna rasprava na osnovu koje će se utvrditi prijedlog zakona koji ponovo mora razmatrati skupština.

Usvajanje Nacrta Zakona podržala su 23 zastupnika, protiv niko nije bio, dok su tri bila suzdržana. Zastupnici SDA su najavili da će biti suzdržani, a njihov zastupnik Haris Zahiragić je kao razlog za to istakao da bi se prije svega trebali riješiti problemi u preduzeću GRAS, a onda da se donese ovaj zakon.