Auto testovi
58

Testirali smo Tropos Able XT2: Revolucija u svijetu privrednika

E. Z.
(Foto: E. Z./Klix.ba)
Kao i osobni automobili, tako i privredna vozila prolaze kroz revoluciju, a to se prije svega odnosi na elektrifikaciju koja u ovom segmentu donosi posebno velike izazove. Imali smo priliku isprobati zanimljivo električno privredno vozilo koje ima ambicije znatno izmijeniti navike privrednih subjekata, a uz to donijeti i velike uštede.

Cijeli pokret elektromobilnosti kroz koji svijet prolazi najveći naglasak ima na automobilima i individualnom prijevozu, pa iako postoje razni prijedlozi i koncepti privrednih vozila, činjenica je da taj segment ne prati ubrzan razvoj električnih automobila. Slično kao i među automobilima, izvjesno je da će tranziciju na električni pogon među privrednim automobilima prvi izvršiti dostavnjaci manjeg i srednjeg formata, koji se prije svega kreću u urbanim sredinama. Da to nije stvar samo ideje i budućnosti, potvrdio nam je ovaj neobičan, ali svestran kamion(čić).

Prije svega, upoznajmo se s logom i imenom. Tropos Motors Europe marka je koja je nastala pod okriljem Mosolf Group kompanije te je u Njemačkoj pokrenula proizvodnju kompaktnih električnih privrednih vozila, koja se ističu izuzetnom modularnošću i kompaktnim dimenzijama.

Ono što je nama posebno zanimljivo je činjenica da je kompanija iHome d.o.o. iz Bosne i Hercegovine, a kao sestrinska kompanija iFORM d.o.o., koja ima dugogodišnje iskustvo u proizvodnji auto dijelova renomiranih evropskih proizvođača vozila, ima ulogu ekskluzivnog distributera električnih komercijalnih vozila Tropos Motors na prostoru: BiH, Hrvatske, Slovenije, Crne Gore, Srbije, Kosova, Sjeverne Makedonije i Albanije. Ne samo to, ova kompanija iz Širokog Brijega uz ekskluzivna prava na distribuciju Tropos vozila uvelike i sudjeluje u razvoju ovih električnih privrednih vozila.

Igračka ili zaista upotrebljivo komercijalno vozilo?

Na prvi pogled, pogotovo parkiran u automobile, Tropos Able XT2 izgleda zaista minijaturno, ali istovremeno i zbunjuje. Naime, sa širinom od samo 1,4 metra zauzima minimalno mjesta na parkinzima i u samim voznim trakama, ali iza male kabine teško je ne primijetiti ozbiljan teretni "boks". Upravo taj spoj minijaturnih dimenzija šasije i vrlo dobrih teretnih mogućnosti čini većinu magije Troposa Able.

Naime, bez obzira na formu i oblik tovarnog prostora Able XT2 vuče i nosi kao veliki te nosivošću do maksimalnih 700 kilograma (zavisno od konfiguracije) zaista nudi svestranost i širok dijapazon upotrebljivosti i namjena. Mi smo isprobali verziju sa XL Box tovarnim prostorom. U praksi to znači da na raspolaganju imate veliku "kutiju" koja je nešto viša od kabine te sa dužinom od 2,20, širinom od 1,40 i visinom od 1,40 metra s lakoćom prima zaista kabaste i velike predmete, dok zahvaljujući dubini i širini sa lakoćom prima dvije europalete. S ukupnim kapacitetom od 4,5 m/3 zaista je lako naći primjenu za ovakav dostavnjak.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Posebno je pohvalno što u Troposu razumiju probleme i potrebe urbane dostave pa svaka kombinacija nudi i vrlo praktična rješenja za utovar. Tako "kutije" poput ove koju smo imali na testu imaju vrlo praktična i robusna dvokrilna vrata nazad s vrlo kvalitetnim i sigurnim sistemom zabravljivanja, dok dodatnu dimenziju upotrebljivosti donose dodatna bočna vrata za brži i lakši pristup teretu koji je bliže kabini.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Ovakvi standardni "boksovi" i otvoreni teretni prostor samo su dio ponude za Tropos te su mogućnosti u suštini limitirane samo maštom kupca i korisnika. Tako je Able XT moguće opremiti čak i hidrauličnom kipom za istovar teških i rastresitih materijala, dok su nam posebno zanimljive bile posebne kombinacije i narudžbe gdje kupci kreiraju Able za svoje potrebe te umjesto teretnog dijela mogu odabrati potpuno personalizovano rješenje poput mobilnog štanda za pravljenje i služenje kafe i pića ili vrlo praktična rješenja servisnih vozila koja nude lagan i brz pristup alatima za brze intervencije.

Easy-Swap sistem za potpunu modularnost

Pored raznih mogućnosti Tropos Able kreiran je i proizveden da bude i jedinstven. Svojim sistemom zvanim Easy-Swap ima mogućnost transformacije tovarnog prostora vozila u roku 15 minuta, pa tako niste ograničeni time da svoj Able morate koristiti samo u jednoj formi.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Easy-Swap čini Able multifunkcijskim vozilom pogodnim za sve poslove, bez obzira na to treba li vam manji zatvoreni boks ili otvoreni teretni prostor. Sama izmjena teretnog dijela vrlo je jednostavna i zahtijeva osnovni alat te je uz vrlo kratko uputstvo može izvesti bilo koji krajnji korisnik. Također, upotreba aluminija i laganih materijala omogućila je da su za montažu i demontažu potrebna najviše dva čovjeka.

Električni pogon i baterije za potpunu isplativost investicije

Jasno, same komapktne dimenzije i okretnost u urbanim i uskim sredinama nisu primarni "party trick" malog Troposa. Glavni adut ovog dostvnjaka je njegov električni pogon koji ga čini vrlo primamljivim i isplativim, bez obzira na to da li ste firma kojoj treba samo jedan ili flota od 30-ak dostavnjaka.

Able se nudi u dvije konfiguracije, tačnije sa dva paketa baterija. Prvi i skromniji izbor je Able XT1 i on dolazi s litij-jonskom baterijom kapaciteta 13 kWh, koja mu omogućava domet od 130 kilometara, dok Able XT2, koji smo imali na testu, ima dodatni baterijski paket te s ukupno 26 kWh na raspolaganju ima domet od 260 kilometara.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Ono što treba istaći, tokom našeg testa i uz vrlo niske temperature obećani domet je bilo moguće ostvariti uz manja odstupanja uzrokovana pojačanom potrošnjom zbog zagrijavanja kabine. Sigurno je da sa ovih 260 kilometara Able nudi zaista dovoljan domet za komercijalno vozilo ovog formata i kapaciteta te će s lakoćom odraditi cjelodnevne ture bez obzira na uslove vožnje.

Vožnja i vozne osobine

Naši utisci iz vožnje prije svega su obilježeni njegovim kompaktnim dimenzijama, pa ono što su Smart ili FIAT 500 u svijetu automobila, to je Tropos u svijetu komercijalnih vozila. Zaista je pravi užitak znati da ćete njim proći tamo gdje biste standardnim dostavnjakom mogli, u najboljem slučaju, parkirati i uz pomoć kolica dalje prevesti svoj teret. Dodatnu pomoć predstavlja i mali krug okretanja, dok parkiranje i provlačenje u vrlo malim prostorima dodatno olakšava kamera za vožnju unazad.

U zimskim i hladnim mjesecima ipak treba imati na umu da električni motor od 10 kW svu snagu prenosi na zadnje točkove te prilikom kretanja treba biti oprezan, jer će s lakoćom zavrtjeti pogonske točkove "u prazno".

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Na širim i bržim cestama Able se dovoljno dobro snalazi, ali i tu treba imati njegove proporcije i činjenicu da je vrlo uzak i visok. Također, iako nazad smješten motor i baterije daju prilično dobar raspored težine, Able se najbolje vozi pod umjerenim opterećenjem koje ga čini sigurnijim i stabilnijim prilikom prelaska preko neravnina.

Jednostavan ovjes koji je dovoljan za potrebe i namjenu Ablea upotpunjen je sa četiri disk kočnice, ali isprva je potrebno navići se na vrlo "mekanu" papučicu kočnice te bismo tu svakako voljeli nešto oštriji i bolji osjećaj pri kočenju. Istina, nakon što se naviknete koristiti i usporenje koje omogućava sam pogonski sklop, sam proces kočenja je znatno ugodniji.

Ono gdje bi Tropos trebao imati zaista veliku primjenu su urbane sredine i trgovi gdje je zabranjen saobraćaj motornim vozilima ili bi barem trebao biti. Zbog svojih dimenzija i male ukupne mase Tropos neće oštetiti, naprimjer, ploče i površine na nekom trgu, ali će zbog svoje nosivosti s lakoćom opslužiti potrebe bilo koje prodavnice. Također, zbog nečujnog rada neće ni ometati mir u takvim okruženjima bez obzira na doba dana.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Što se tiče samog punjenja, Tropos Able nije pretjerano zahtjevan. Dovoljna vam je standardna "šuko" kućna utičnica od 230 V te će se u krugu firme ili garaži napuniti za oko 8 sati. Iz kompanije iHome su nam potvrdili da je u pripremi i kompatibilnost s brzim punjačima, što će dodatno povećati upotrebljivost ovog modela.

Nove ideje - mobilne punionice eTree uz pomoć Tropos Motorsa

eTree nudi novo i inovativno rješenje za punjenje električnih vozila.

Posebno zanimljiv projekt su električna eTree vozila opremljena inovativnim sistemom baterija za skladištenje energije i tehnologijom brzog punjenja.

Pomoću aplikacije možete u bilo kojem trenutku zatražiti od ovih vozila da napune vaše električno vozilo u željeno vrijeme i na željenom mjestu.

Poklopac punjača na korisnikovom vozilu može se sigurno otvoriti putem aplikacije eTree, dopuštajući punjenje bez potrebe kupca da bude prisutan. Također, eTree vozilo je i vrlo ekonomično, jer s jednim baterijskim punjenjem može osigurati do 8 punjenja električnih automobila.

Cijene, računica i isplativost

Pored same varijabilnosti i kompaktnosti Tropos Able kao svoj najveći argument ima troškove i uštede koje donosi. Iako cijena od 24 hiljade eura bez ikakvih državnih poticaja inicijalno djeluje kao vrlo visoka, poenta je u računici koju donosi eksploatacija ovakvog vozila.

Naime, ako imate konvencionalno dostavno vozilo s dizelskim motorom, koje dnevno pređe nekih 60 kilometara u 350 radnih dana, ono će preći 21.000 kilometara te u tom periodu samo na gorivo potroši 3.357 KM po trenutnim cijenama. Istim načinom eksploatacije Tropos Able će u istom periodu potrošiti svega 392 KM električne energije iz obične 230 V utičnice. To donosi godišnju uštedu 2.965 KM samo na gorivu.

Uštede su, naravno, još veće ako imate flotu komercijalnih vozila i više kilometara prelazite njima te ako u cijelu računicu dodamo i troškove održavanja.

Konkretno, na 20.000 kilometara za Tropos Able XT2 imate troškove od 60 KM za filter klime, 374 KM za potrošnju struje, 400 KM za set novih guma i 229 KM za troškove registracije, što ukupno iznosi 1.063 KM.

U isto vrijeme za komercijalno vozilo nosivosti do 550 kg s dizelskim motorom u istih 20.000 kilometara imate troškove motornog ulja od 80 KM, filtera ulja od 33 KM, filtera goriva od 130 KM, filtera zraka 71 KM, filtera kabine od 59 KM, trošak goriva od 3.198 KM, trošak za set guma od 600 KM te trošak registracije od 900 KM, što ukupno iznosi 5.071 KM.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

U ovom izračunu ušteda s Able XT2 na 20.000 iznosi čak 4.008 KM, a u slučaju da imate flotu od, naprimjer 10 vozila, ta ušteda na 30.000 kilometara iznosi ukupno 60.120 KM.

Dakle, računica je tu vrlo jasna, s tim da treba naglasiti da u Bosni i Hercegovini i dalje čekamo olakšice i poticaje za nabavku ovakvih vozila. Uz obećanja s raznih nivoa vlasti da ćemo uskoro po tom pitanju barem djelimično biti izjednačeni s komšijama iz Hrvatske i Slovenije, gdje je iHome zabilježio već veliki broj narudžbi za Able, ostaje nam da se nadamo da će ovakva vozila uskoro postati dio i naše svakodnevnice.