Sarajevska Drina je među najjačim domaćim brendovima: Šta je bio razlog višedecenijskog uspjeha
Agencija Ipsos je spomenuto istraživanje provela od 31. marta do 4. aprila na reprezentativnom uzorku od 300 punoljetnih osoba.
Od ponuđenih 11 lokalnih brendova robe široke potrošnje proizvedenih u Bosni i Hercegovini, prema Ipsosovoj anketi, najjači brend je Tuzlanska so (njena ocjena je 9,3, a najviša ocjena za prepoznatljivost jačine i etabliranosti brenda je 10). Slijede Violeta (9,1), Sarajevski kiseljak (8,8), Klas (8,8), Vitaminka (8), Bimal (8), Ovako (7,3), Drina (7,2), Prolom (7,2), Bajra (6,8) i Madi (6,7).
Među 10 ponuđenih brendova originalno iz Sarajeva, najjači su Sarajevski kiseljak (9) i Klas (8,9), dok je Drina peti po jačini brend s prosječnom ocjenom od 7,2.
Ispitivanjem je zaključeno da dvije trećine stanovnika radije kupuje lokalne brendove, a to je najviše izraženo u Sarajevu (83 posto ispitanika), Tuzli (73 posto), Bihaću (73 posto) i centralnoj Bosni (73 posto).
Gotovo polovina ispitanika, koji preferiraju lokalne brendove, su kao razlog preferencije istakli da vjeruju da su jednako kvalitetni, ako ne i kvalitetniji od međunarodnih brendova. Osim toga, 24 posto ih kupuje lokalne brendove zbog vjernosti i navike, a to najviše čine osobe starije od 55 godina. Skoro 16 posto ljudi, koji radije kupuju lokalne brendove, vjeruju da lokalni brendovi imaju bolji odnos cijene i kvaliteta.
Kao vrijednosti Tuzlanske soli, Klasa, Sarajevskog kiseljaka i Drine ispitanici su istakli tradiciju - 71 posto za Tuzlansku so, 64 posto za Klas, 62 posto za Sarajevski kiseljak, 35 posto za Drinu. Ovi brendovi su blisko povezani uz karakteristiku "ponos".
Drina kao primjer očuvanja brenda
Ekrem Dupanović, iskusni marketinški stručnjak, je obrazložio zašto smatra da lokalni brendovi imaju snagu.
"Njihova snaga je u njihovim vrijednostima i u potrošačima, koji su im naklonjeni, ali ne iz patriotizma već zbog činjenice da su kvalitetni i cjenovno prihvatljivi. Domaći potrošač je svjestan da kupovinom lokalnih brendova doprinosi jačanju domaće ekonomije. Snažnija ekonomija, znači i bogatije društvo i bolje uslove života za sve. Ali, potrošač nije spreman na podršku domaćoj ekonomiji iz svog džepa. Zato traži kvalitetne proizvode koji su cjenovno barem jednaki uvoznim ako ne i povoljniji. Srećom imamo dosta kvalitetnih domaćih brendova i kompanija koje vode računa o kvalitetu i vrijednostima svojih proizvoda", konstatovao je.
Govorio je i o tome da li multinacionalne kompanije prepoznaju domaće brendove.
"Multinacionalne kompanije dosta ulažu u istraživanje našeg tržišta i kroz ta istraživanja prepoznaju vrijednosti naših kompanija i brendova. One svoje odluke nikada ne donose napamet, sve njihove odluke moraju biti potkrijepljene istraživanjima. Kada se odluče da kupe neku kompaniju ili neki brend, to znači da oni imaju kvalitet i vrijednosti koje su prepoznate na tržištu. Dva od tri najpopularnija lokalna brenda danas se nalaze u stranom vlasništvu. To je dokaz njihovog kvaliteta. Ulaskom stranog kapitala brendovi postaju još snažniji, jer njihov kupac ulaže svjež kapital u njihov razvoj, kapital kojim domaće kompanije najčešće ne raspolažu", ukazao je Dupanović.
Osvrnuo se i na to zašto je Drina među najjačim lokalnim brendovima. Pitali smo ga da je li je ona dobar primjer očuvanja brenda.
"Drina je odličan primjer brenda koji ima dugu tradiciju i konstantan kvalitet kojeg su pušači prepoznali i decenijama mu ostaju vjerni. Kroz svo to vrijeme Drina je bila društveno odgovoran brend, što su potrošači također prepoznavali i nagrađivali svojom lojalnošću. Ono što danas nagrađuju ljubitelji Drine jeste činjenica da je multinacionalna kompanija, u čijem je Drina sada vlasništvu, uspjela očuvati njen kvalitet koji se odražava u vrhunskoj mješavini duhana, što čini razliku između Drine i njoj konkurentnih brendova. I sve dok bude tako, British American Tobacco (BAT) može računati na nepodijeljenu podršku potrošača u Bosni i Hercegovini", istakao je.
Prema Dupanovićevim riječima, Drinu je kao brend sa svim njenim vrijednostima, pa i onim marketinškim, upoznao prije 50 godina. Pri stavu je da je u kontinuitetu na vrhu najkvalitetnijih brendova. Zato je mišljenja da je Drini, kako je naveo, apsolutno mjesto među najpopularnijim i najuspješnijim bosanskohercegovačkim brendovima.