Zakon o imunitetu kao bunker vlasti RS-a u strahu od Schmidta, Tužilaštva i Suda BiH
"Ovim zakonom se utvrđuju lica koja imaju pravo da se pozovu na imunitet u odbrani u krivičnom i parničnom postupku i propisuju se posebna pravila krivičnog i parničnog postupka koja su obavezujuća za javna tužilaštva, sudove, kao i druge učesnike u krivičnom i parničnom postupku", navodi se u Nacrtu zakona.
Predsjednik NSRS-a Nenad Stevandić kazao je da onaj ko bude sprovodio akte Narodne skupštine, bilo da je to predsjednik RS-a, direktor Službenog glasnika, ministri, predsjednik vlade, oni će imati jednak imunitet kao oni koji su te akte izglasali.
"Zašto bismo mi izglasavali i trošili narodni novac za akte i zakone koje neko neće smjeti potpisati, jer će neki novi novi, nelegalni, lažni predstavnik izglasati akte i objaviti u Službenom glasniku da oni koji to potpišu da će ići u zatvor", smatra Stevandić.
Predlagači ističu da se ovaj zakon donosi s ciljem da se "zaštiti integritet zakonodavnih i izvršnih institucija Republike Srpske putem utvrđivanja procedure pozivanja na imunitet od krivične i građanske odgovornosti."
Tako se predviđa da poslanici u Narodnoj skupštini Republike Srpske, delegati u Vijeću naroda RS-a, predsjednik i potpredsjednici RS-a i članovi entitetske vlade nisu krivično ili građanski odgovorni i ne mogu biti pritvoreni za bilo koji postupak izvršen u okviru njihovih dužnosti.
Pod postupcima izvršenim u okviru dužnosti podrazumijevaju se postupci koji proističu iz dužnosti koju osoba obavlja u Narodnoj skupštini RS-a ili Vijeću naroda Republike Srpske i koju obavlja na funkciji predsjednika ili potpredsjednika RS-a ili člana Vlade RS-a.
Navedeni funkcioneri (poslanici, delegati, predsjednik, potpredsjednici i članovi Vlade RS-a) mogu se pozvati na imunitet u bilo koje vrijeme za postupke izvršene u okviru njihovih dužnosti, ali se pozivanje na imunitet ne može smatrati opštom preprekom za krivično gonjenje ili pokretanje parničnog postupka.
"Ukoliko u toku krivičnog postupka koji se vodi protiv lica iz člana 3. ovog zakona, to lice izjavi da je postupak koji je osnova za pokretanje krivičnog postupka izvršen u okviru njegovih dužnosti, pitanje imuniteta se rješava odlukom suda pred kojim se vodi krivični postupak", navodi se.
Član 8. je zapravo ono zbog čega vladajuće strukture trebaju ovaj zakon. Njime se žele zaštiti od procesuiranja u slučaju nepoštivanja odluka visokog predstavnika međunarodne zajednice. Povod je, definitivno, sudski proces koji se vodi protiv Milorada Dodika pred Sudom BiH.
"Lica iz člana 3. ovog zakona, kao i drugi predstavnici zakonodavne i izvršne vlasti i druga lica koja vrše javna ovlašćenja, te sudije i javni tužioci, a protiv kojih se pokrene krivični ili parnični postupak kao posljedica nepoštovanja odluka lica koje nije imenovano za visokog predstavnika u skladu sa Aneksom X Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, imaju imunitet.
Lica iz stava 1. ovog člana protiv kojih je pokrenut krivični ili parnični postupak počevši od 1. avgusta 2021. godine kao posljedica nepoštovanja odluka lica koje nije imenovano za visokog predstavnika u skladu sa Aneksom X Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, imaju imunitet."
Predlagači zakona kažu da bi se zaštitili najviši nosioci izvršne vlasti u Republici Srpskoj ukazala se potreba da se propiše da oni nisu krivično ili građanski odgovorni za bilo koji postupak izvršen u okviru njihovih dužnosti i da se na ovaj način zaštite isto kao i nosioci zakonodavne i sudske vlasti u Republici Srpskoj.
Ovim nacrtom zakona reguliše se, da osim lica iz člana 3. Nacrta imunitet imaju i drugi predstavnici zakonodavne i izvršne vlasti i druga lica koja vrše javna ovlašćenja, te sudije i javni tužioci, a "protiv kojih se pokrene krivični ili parnični postupak kao posljedica nepoštovanja odluka lica koje nije imenovano za visokog predstavnika u skladu sa Aneksom X Opšteg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini."
Na ovaj način je imunitet nosilaca izvršne vlasti proširen i na krivičnu odgovornost.