Kako radi vlada
286

Kako pacijentima u FBiH nisu dati milioni za lijekove, a Aluminij dobio sredstva na koja nije imao pravo

I. Sa.
Toni Kraljević, federalni ministar finansija (Foto: I. L./Klix.ba)
Toni Kraljević, federalni ministar finansija (Foto: I. L./Klix.ba)
Koje su nepravilnosti uočili revizori i odnose se na Ministarstvo finansija FBiH? Odgovore na ova pitanja može dati izvještaj Ureda za reviziju Institucija FBiH.

Za finansiranje Fonda solidarnosti nisu obezbijeđena sredstva u iznosu ukupnih Prihoda ostvarenih po osnovu doprinosa za obavezno zdravstveno osiguranje s obzirom na to da je Budžetom FBiH za 2023. godinu Fondu odobreno 51.650.000 KM, dok su prihodi od doprinosa iznosili 203.802.658 KM. Navedeno nije u skladu s članom 82. Zakona o zdravstvenom osiguranju.

Federalni zavod zdravstvenog osiguranja i reosiguranja prilikom dostavljanja budžetskog zahtjeva za potrebe finansiranja Fonda solidarnosti tražio je osiguranje sredstava u ukupnom iznosu od 84.800.117 KM.

Navode se da je istaknut problem finansiranja postojeće Liste lijekova Fonda solidarnosti i kupovine lijekova pacijentima koji se nalaze na Listama čekanja Fonda solidarnosti.

Također, traženi iznos od 84.800.117 KM za finansiranje Fonda solidarnosti značajno je manji u odnosu na sredstva koja mu pripadaju u skladu s članom 82. Zakona o zdravstvenom osiguranju jer je ovim zakonom decidno propisano da se iz Budžeta FBiH trebaju obezbijediti sredstva u istom iznosu koliko se izdvajaju iz obaveznih doprinosa za zdravstveno osiguranje.

"Zbog navedenog ne možemo potvrditi da je Ministarstvo finansija osiguralo da se planiranje i odobravanje potrebnog iznosa sredstava za finansiranje Fonda solidarnosti vrši u skladu sa članom 27. Zakona o budžetima u FBiH kojim je definisan način usvajanja finansijskog plana vanbudžetskog fonda. Odobreni iznos tekućeg transfera za finansiranje Fonda solidarnosti iz Budžeta FBiH za 2023. godinu u iznosu od 33.500.000 KM predstavlja samo 10,2 posto od planiranih prihoda od doprinosa što nije u skladu s članom 82. Zakona o zdravstvenom osiguranju", navodi se u izvještaju.

Ured za reviziju zaključuje da to ima posljedicu neravnopravan položaj u pogledu ostvarivanja prava osiguranih lica i nepružanje prava liječenja pacijentima u propisanom obimu, što nije u skladu sa članovima 11. i 82. Zakona o zdravstvenom osiguranju. Odbor za ekonomsku i finansijsku politiku Predstavničkog doma Parlamenta FBiH je 14. marta prošle godine razmatrao Inicijativu za usklađivanje Prijedloga Budžeta FBiH za 2023. godinu sa Zakonom o zdravstvenom osiguranju u pogledu finansiranja rada Fonda solidarnosti, te usvojio Zaključak da Vlada FBiH prilikom izrade Rebalansa Budžeta FBiH za 2023. godinu usvoji budžetski zahtjev Zavoda zdravstvenog osiguranja i reosiguranja FBiH za 2023. godinu i u DOB-u planira usvajanje budžetskog zahtjeva za period 2023-2025. godine.

Izmjenama i dopunama Budžeta FBiH povećana su odobrena sredstva za 10.000.000 KM i izvršene preraspodjele, tako da je operativnim budžetom za Fond solidarnosti izdvojeno 51.650.000 KM što je i dalje ispod traženog iznosa od 84.800.117 KM.

Stimulišu se privatna preduzeća

Revizijom subvencija privatnim preduzećima za uvezivanje radnog staža utvrđeno je da su sredstva u iznosu od 300.819 KM po Programu utroška sredstava Subvencije privatnim preduzećima i preduzetnicima za uvezivanje radnog staža za 2023. godinu odobrena preduzeću "Aluminij" d.d. Mostar.

Ali, kako navodi Ured za reviziju, ovo preduzeće nije imalo pravo učešća. Tačnije, misle na kriterij za dodjelu sredstava kojim je određeno pravo učešća nije definisano sa stanovišta većinskog učešća privatnog vlasništva u kapitalu korisnika finansijske pomoći jer su sredstva namijenjena za dodjelu privatnim preduzećima.

Programom je propisano da je korisnik pomoći privatno preduzeće u čijem je osnovnom kapitalu kapital Federacije BiH ili bilo kojeg nivoa vlasti u Federaciji BiH zastupljen sa manje od 50 posto vlasništva.

Preduzeće "Aluminij" d.d. Mostar ima mješovitu strukturu kapitala sa vlasničkim udjelima te ga čine: Vlada FBiH 44 posto, Vlada Republike Hrvatske 12 posto i pojedinačni dioničari 44 posto, tačnije kapital u privatnom vlasništvu.

Shodno tome, preduzeće nije u većinskom vlasništvu FBiH, ali nije ni u većinskom privatnom vlasništvu, zbog čega nije ispunjavalo osnovni kriterij za učešće i izbor korisnika sredstava finansijske pomoći. Pored navedenog, Programom su odobrena sredstva za uvezivanje radnog staža po osnovu neizmirenih doprinosa za PIO koji su obračunati na bruto plate veće od zakonom utvrđenih minimalnih u FBiH.

"Budući da je cilj rješavanje socijalnog statusa radnika penzionisanjem te da su za ove namjene osigurana sredstva u Budžetu FBiH, smatramo da sa aspekta efikasnog i racionalnog upravljanja javnim novcem nije primjereno ni opravdano odobravati sredstva za izmirenje doprinosa za PIO koji su obračunati na bruto plaće veće od zakonom utvrđenih minimalnih bruto plaća u FBiH. Skrećemo pažnju da je preduzeću 'Aluminij' d.d. Mostar odobren prosječan mjesečni iznos sredstava po jednom radniku 690 KM za izmirivanje doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje, dok je drugim preduzećima po istom osnovu odobreno od šest do 11 puta manje sredstava. Na ovakav način se privatna preduzeća stimulišu, umjesto da se sankcionišu zbog nepoštovanja važećih zakonskih propisa", smatra Ured za reviziju institucija FBiH.