Koronavirus popularizovao biciklizam i u BiH: Kako možemo postati zdravija nacija?
Obustavljanje javnog prevoza i održavanje fizičke distance doveli su do toga da se kretanje građana, kako u svijetu tako i kod nas, značajno promijeni. Zbog navedenog ljudi na biciklima, romobilima i trotinetima su sve češći prizor.
Sve je više ljudi i kod nas koji se odlučuju za bicikl, a ovaj trend sa sobom donosi mnoge prednosti, pogotovo u periodu epidemije kada je bitno održati fizičku distancu, ojačati imunitet ili se osloboditi stresa.
Igor Isanović, naš triatlonac i fotograf zdravstvenu prednost stavlja na prvo mjesto. On objašnjava da je epidemiološka kriza, odnosno obustava javnog prijevoza, najviše pomogla onima kojima se fizička aktivnost svodi na odlazak od kuće do autobusa i od autobusa do željene destinacije.
Ukoliko bi se korištenje bicikla kao prevoznog sredstva i odličnog sredstva za rekreaciju popularizovalo, to bi rezultiralo manjim brojem automobila na ulicama i zdravijim okruženjem.
"Sa biciklom nemate gradske gužve, često ćete prije biciklom ujutru stići na posao nego autom ako uzmete u obzir velike gužve i nedostatak parkinga. Tu je i finansijska prednost - za jednu prosječnu cijenu registracije vozila možete kupiti gradski bicikl koji će vam donijeti i malo radosti I fizičke aktivnosti u život, a smanjiti stres jutarnjih i popodnevnih gužvi u saobraćaju", nabraja nam Isanović.
Potražnja za biciklima se povećala i u BiH
U mnogim svjetskim državama su prodavnice bicikala za vrijeme epidemije radile, kod nas to ipak nije slučaj. Ove trgovine su zatvorene sa prvim valom restrikcija, a otvorene su tek početkom ovog mjeseca.
Bez obzira na to što kupovina bicikla u ovom periodu nije bila toliko jednostavna trend porasta korištenja bicikala stigao je i u BiH. U prilog tome govori i činjenica da je za vrijeme koronavirusa kada se sve aktivnosti umanjuju ipak porasla prodaja bicikala.
Senad Bečković iz Trek Bike centra govori nam da je potražnja porasla trostruko, a da su za vrijeme koronavirusa bicikla prodavali i online.
"Nevjerovatno je koliko su ljudi poludjeli za biciklima, biciklizmom, opremom, rekreativnim vožnjama, korištenjem bicikla kao prevozno sredstvo", rekao je Bečković.
Govori nam kako su ljudi u ovom periodu najviše tražili mounty bicikla, ali i da se nada opstanku te potražnje jer vožnjom bicikla činimo uslugu svome tijelu:
"Bicikl je ono što bih prijateljski preporučio. Dokazano je da najbolje oslobađa od stresa, ljudima u ovom dinamičnom okruženju danas to treba. Vi imate ove skutere, trotinete na struju, ali vi se tu ne trošite, služi vam samo za prevoz dok s biciklom rade velike grupe mišića, prevozite se i trošite energiju i negativne stvari izbacujete iz sebe", savjetovao je Bečković.
Nekulturni vozači i loša infrastruktura u BiH
Iz udruženja Giro di Sarajevo nedavno su apelovali na uređenje biciklističke infrastrukture, a predložili su i hitne privremene mjere koje bi ljudima olakšale vožnju bicikla za vrijeme epidemije.
Predsjednik ovog udruženja Nisad Selimović objašnjava da širom Evrope i svijeta vlasti privremeno zatvaraju određene dijelove ulice kako bi prostor oslobodili za alternativna prevozna sredstva. Obzirom na to da automobili i javni gradski prijevoz ne mogu dati dovoljnu fizičku distancu kretanje će se u velikoj mjeri, on pretpostavlja, preusmjeriti na trotoare.
"Ako se budemo držali mjera ljudi će sve više pješačiti kao siguran izbor, a za to nam treba više prostora jer ako i bicikli izađu na trotoar onda nema dovoljno prostora za pješake", pojasnio je Selimović.
Prijedlog da se što više saobraćajnih traka zatvori zbog biciklista još uvijek nije naišao na otvorena vrata, a razlog tome Selimović vidi u našoj tradicionalnoj autocentričnosti:
"Mi smo takav narod, automobil nam je sve u životu, statusni simbol, ako ne možemo automobilom izaći negdje bojimo se izaći iz kuće jer se bojimo da će pomisliti ljudi da smo siromašni. Živimo u ogromnom mentalnom balonu koji nas sprečava da napredujemo."
Davanje prednosti parkiranju automobila naspram kretanju bicikliste u ulici za njega je suluda ideja stoga predlaže da se promijeni kultura parkiranja u centru grada tako što će parking u toj zoni koštati više, a na kraju i da se parking prostor oslobodi i preusmjeri za bicikliste.
Selimović govori da je 30ak kilometara staze za bicikle u Sarajevu nedovoljno ukoliko postoji želja za razvijanjem ove kulture. Takođe, smatra da je u najfrekventnijim ulicama za bicikliste, poput ulice Mis Irbi u Sarajevu, potrebno postaviti odgovarajuću vertikalnu i horizontalnu signalizaciju kako bi vozači znali da moraju biti pažljivi i strpljivi.
Triatlonac Igor Isanović nam je kazao još da u BiH ostali vozači ne poštuju bicikliste smatrajući ih "najvećim smetalom na cesti". Prepričao nam je probleme sa kojima se susreo dok je prošle godine biciklom iz Sarajeva išao na more u Drvenik.
"Kroz čitavu BiH vozači su ili prolazili jako blizu mene, svirali, doslovno najradije bi me izgurali sa ceste, dok je sa prelaskom granice sve to bilo potpuno drugacije", govori nam naglasivši da su čak vozači sa bh. tablicama bili obazriviji u Hrvatskoj nego u BiH.
Ako ne probaš ne znaš da li možeš
Igor Isanović se biciklizmom počeo baviti prije otprilike 10 godina kako bi izgubio kilograme. Za vrijeme tog procesa zaljubio se u ovaj sport i ono što sa sobom donosi.
Objasnio nam je kako mu je ovaj sport "okrenuo život naglavačke", a za nas ima nekoliko razloga zašto treba često koristiti bicikl. Na samom početku poručuje "ako ne probaš ne znaš da li možeš", rečenicu koju je čuo od svog prijatelja kada je i sam bio u dilemi da li treba pokušati sa triatlonom.
-
Vožnja bicikla podstiče rad srca i pluća (što je za vrijeme širenja zaraze jako bitno), te osnažuje imuni sistem i san.
-
Daje drugi pogled na društveni život, otkrit ćete nove načine da u život unesete više energije i da provedete kvalitetno vrijeme.
-
Uštedit ćete gorivo, čuvati okolinu, a ne plaćate ni parking i rješavate se saobraćajnog stresa.
-
Zdravstvenih razloga nikad dosta stoga bicikl preporučuje jer pozitivno utiče na mentalno zdravlje, izgradnju mišića i sagorjevanje viška kilograma.
Prva prilika da osjetite ljepotu biciklizma mogla bi se ukazati već u septembru kada će, ukoliko epidemiološka situacija to bude dozvoljavala, biti organizovan Giro de Sarajevo.