Bogato naslijeđe
233

Mnogo više od podzemne željeznice: Moskovski metro je jedan od najljepših na svijetu

Klix.ba
(Foto: EPA-EFE)
Izgled metroa u Moskvi predstavljen je prvi put 1930. godine na plakatima polijepljenim u glavnoj moskovskoj ulici Tverska i već tada su stanovnici tog grada bili fascinirani njegovim izgledom, da bi, nakon što je konačno izgrađen 1935. godine, prema mišljenju mnogih, ponio titulu najljepšeg svjetskog metroa očuvavši je sve do danas.

Moskovski metro se kroz desetljeća proširio na više od 200 stanica, ali i nakon što je prvobitno izgrađen bio je svojevrstan labirint podzemnih stanica od kojih svaka ima poseban arhitektonski stil. Izgradnjom pojedinih metro stanica se kroz barok proslavila bogata povijest Rusije, dok se izgradnjom drugih stanica jednostavno samo težilo estetici, piše CNN.

Ljepota skrivena pod zemljom

Sovjetski političar Lazar Kaganovich, čvrsti staljinist, stajao je iza izgradnje moskovskog metroa, a njegova vizija rezultirala je učinkovitim sistemom podzemnih željeznica koji je prevozio građane.

Povjesničar umjetnosti Nikolaj Vassiliev je istakao da zbog brzog načina života stanovnici Moskve sve manje pažnje obraćaju na obojene zidne slike i mozaike, ali da se nada da će se zanimanje za arhitekturu i dizajn moskovskog metroa ponovo probuditi.

"Danas na stanicama možemo opaziti uglavnom određena umjetnička i ideološka značenja, ali tridesetih godina prošlog stoljeća bilo je važnije riješiti sovjetske probleme vezane za promet kapitala", rekao je on u e-mail intervjuu za CNN.

Prema njegovim riječima, stanica Mayakovskaja slavi avijaciju, a ako putnici podignu pogled vidjet će crteže sovjetskih aviona koji lete kroz plavo nebo. Stanice Novokuznetskaya i Avtozavodskaya, s druge strane, prikazuju industrijsku snagu svojih susjeda.

"Mnoge poslijeratne stanice prikazivale su pobjedu u Drugom svjetskom ratu. Stanice kasne staljinske ere pokazuju raskoš u oblicima ruskog baroka", rekao je Vassiliev.

Mnogo više od metroa

Moskovski metro i dalje ispunjava svoju prvobitnu i glavnu svrhu: prevozi ljude. No, uzimajući u obzir zanimljive arhitektonske detalje, može predstavljati svojevrsno kulturno-historijsko naslijeđe umjetnosti i arhitekture.

Vassilieve nade da će se ponovo probuditi interes za to ogromno kulturno-historijsko naslijeđe povezane su s njegovom desetogodišnjom borbom da se zaštiti baština metroa, uz ostalo i kroz približavanje zainteresiranih da očuvaju stanice.

"Metro je važan", rekao je Vassiliev, dodavši da je to samo dio arhitekture ili infrastrukture 20. stoljeća i da sistem stanica pripada svima.

"Za razliku od grada Moskve, koji se vrlo brzo mijenja, metro nudi nešto stabilno i stalno", zaključio je historičar umjetnosti Nikolaj Vassiliev za CNN.