Znate li svoja prava?
69

Putnici kojima let kasni ili je otkazan imaju pravo na naknadu do 600 eura

Piše: M. N.
Foto: EPA-EFE
Foto: EPA-EFE
Na dnevnoj bazi širom svijeta obavi se više od 100.000 letova. Zbog nepredviđenih situacija nerijetko se dešava da letovi kasne pa putnici ne stignu na željenu destinaciju kada su planirali. Ipak, za to postoji rješenje. Ukoliko znate svoje prava, od aviokompanija možete dobiti povrat novca i odštetu koja iznosi i do 600 eura, ovisno o tome na kojem ste letu.

Pravila koja su 2004. godine usvojili Evropski parlament i Vijeće EU odnose se na letove koji polaze s aerodroma na teritoriji zemlje članice EU ili zemlje potpisnice ECAA sporazuma te na letove koji s aerodroma na teritoriji druge države polijeću prema aerodromu na teritoriji zemlje članice EU ili zemlje potpisnice ECAA sporazuma.

Prvi korak podnošenje prigovora

Na hrvatskim aerodromima kašnjenja su skoro uobičajena. Vaše pravo je da uputite žalbu avioprijevozniku kod kojeg ste kupili kartu i zatražite odštetu ili povrat novca, a ukoliko ne dobijete odgovor u roku od 30 dana, onda podnosite prigovor Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo. Prema istom principu funkcionišu i letovi u drugim zemljama.

Prigovor možete podnijeti ako vam je uskraćeno ukrcavanje na let, ako je let otkazan ili je dugo kasnio ili ako su vas prebacili u niži razred od onog koji ste platili.

Ukoliko je let otkazan ili kasni dosta duže od razumnog vremena, aviokompanija je dužna osigurati hranu, piće, hotelski smještaj (zavisno od sati čekanja) i transport, naknadnu štete ili povrat troškova. Ovo se odnosi na putnike koji su već bili na aerodromu i samo na situacije koje nisu posljedica vanrednih okolnosti kao što su nevrijeme, politička kriza u zemlji, štrajk, sigurnosni rizik i sl.

Svaka od avikompanija trebala bi na svojim web stranicama imati sekciju pod nazivom "Prava putnika" u kojim je detaljno objašnjeno kada imate pravo na povrat troškova i druge usluge.

Za letove koji kasne duže od dva sata na kraćim destinacijama

Na web stranici Lufthanse navodi se kako prava ostvarujete ukoliko ste potvrdili rezervaciju, kupili valjanu kartu i bili na check-inu 45 minuta ranije, kako je propisano.

Pravo ostvarujete ako vam je let kasnio duže od četiri sata za destinaciju udaljenu 3.500 km, tri sata za letove između 1.500 i 3.500 km te dva sata za letove udaljenosti do 1.500 km.

Tokom kašnjenja aviokompanija je dužna osigurati obrok i osvježenje, a ukoliko je kašnjenje van razumnog vremena onda osiguravaju hotelski smještaj, transfer od aerodroma do hotela i nazad te dva kratka telefonska poziva ili slanje emailova. Kada je kašnjenje najmanje pet sati i vi odlučite da otkažete putovanje zbog kašnjenja leta, imate pravo na vraćanje troškova u visini pune cijene po kojoj je karta kupljena, za dio ili dijelove putovanja koji nisu ostvareni i za dio ili dijelove putovanja koji su ostvareni ako let više ne služi svrsi prvobitnog plana putovanja.

Naknade i za pogrešan razred

Zbog otkazivanja leta imate pravo na naknadu u iznosu od 250 eura za letove udaljenosti do 1.500 km, 400 eura za letove udaljenosti između 1.500 i 3.500 km i 600 eura za letove udaljene 3.500km.

Ukoliko ste imali potvrđenu rezervaciju, a let je prebukiran, kompanija nudi mogućnost da vam izda kartu za naredni let. Ukoliko vam ne dozvole ukrcavanje, ponovo imate pravo na alternativni let ili povrat sredstava i kompenzaciju. U slučaju da izaberete alternativnu rutu leta, naknada može biti umanjena za 50 posto kada vam je ponuđena mogućnost promjene rute letom čije vrijeme dolaska nije duže u odnosu na planirano vrijeme dolaska prvobitno rezervisanog leta.

Ukoliko vas smjeste u niži razred od rezervisanog i plaćenog, imate pravo na kompenzaciju i to 30 posto od troškova leta za udaljenost od 1.500 km, 50 posto za letove od 1.500 do 3.500 km i 75 posto za letove dalje od 3.500 km.

Nacionalna aviokompanija Tajlanda poštuje ista pravila kao i Lufthansa.

Austria Airlines osim ovih pravila za kršenje prava putnika koji je smješten u nižu klasu od plaćane nudi mogućnost povrata novca ili prijenos karte na druge letove.

Iako Srbija nije članica EU, Air Serbia poštuje pravila i regulacije kao evropske zemlje.

Dobro pročitati pravila

Na novčanu nadoknadu nemaju pravo putnici kojima je ukrcaj uskraćen iz razloga zdravstvene ili sigurnosne prirode ili zbog nepotpunih ili neispravnih putnih dokumenata te zbog opravdane sumnje da je karta kupljena zloupotrebom kreditne kartice.