Sadrži tri dijela
25

"Fear City": Serija o njujorškoj mafiji je Netflixova ponuda koja se ne može odbiti

Piše: Ines Mrenica
Netflix u trodijelnom dokumentarnom serijalu "Fear City: New York vs. The Mafia" rekonstruiše način na koji se primjenom zakona stalo na kraj pet mafijaških porodica, koje su vladale New Yorkom sedamdesetih i početkom osamdesetih godina.
Od producenata zapaženog dokumentarnog serijala "Don't F**k With Cats“ na američki streaming servis 22. jula je stigla nova intrigantna serija posvećena "zlatnom“ dobu njujorške mafije. Pet organizovanih porodica su vladale New Yorkom sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog vijeka sve dok grupa federalnih agenata nije pokušala ono što je bilo gotovo nezamislivo do tada. Maknuti ih.

U to vrijeme New York je bio kao scenografija nekog kriminalističkog filma. Na ulicama su se nalazili korumpirani policajci, a stopa ubistava je bila na rekordnoj razini. Kroz tri epizode, dokumentarna mini-serija "Fear City“ zalazi u najmračnije njujorške kvartove i donosi priče koje su dugo uspijevale ostati sakrivene od očiju javnosti. Otmice, pljačke banaka, posao s drogom i kockanjem, prostitucija… bili su pod kontrolom mafije. Zamislite aktere televizijske serije "The Sopranos“ u stvarnosti (s malo manje psihoanalize) i biće vam jasno o kakvom se projektu radi.

Uz pomoć punog kapaciteta FBI-ja, tajnih agenata i svjedoka te prisluškivanja došlo je do historijskog preokreta i suđenja iz 1985. godine, kada su čelni ljudi pet mafijaških porodica na njujorškom sudu optuženi za organizirano iznuđivanje, reketarenje i ubistva. Tadašnji tužilac Rudolph Giuliani je imao jasnu namjeru da, kako je to sam rekao, "pomete“ pet porodica i uspio je u "suđenju svih suđenja“ (kako je to nazvao tada magazin "Time“) dokazati njihove kriminalne radnje te staviti "glavešine“ porodica Bonanno, Colombo, Gambino, Genovese i Luccese iza rešetaka.

Drži prijatelje blizu, a neprijatelje još bliže

Većina mafijaških priča u filmovima iz sedamdesetih i osamdesetih godina, među kojima su neki od najboljih naslova u historiji kinematografije poput Coppolinog "Kuma“ i Leoneovog "Bilo jednom u Americi“, stilizirane su i ispričane iz perspektive glavnih kriminalnih aktera. Prema njima smo razvijali neobične simpatije, ne mogavši odoljeti, primjerice, promuklom glasu Marlona Branda koji je davao delikatne ponude kao sicilijanski imigrant Vito Corleone.

Međutim, "Fear City“, čiju režiju potpisuje Sam Hobkinson, pažljivo sluša ono što imaju za reći osobe u službi zakona, koje su učestvovale u lovu na gangstere u ranim danima ne tako glamuroznih sistema za nadziranje i prisluškivanje. Mafijaši su, poput Sopranosa, imali paravan u vidu brojnih talijanskih restorana i mesnica, gdje su se održavali "poslovni“ sastanci.

Odmah na početku serije, suočeni smo sa sepia snimcima i premotavanjem tajnih FBI-evih magnetofonskih traka, koje su po prvi put puštene u javnost zahvaljujući Netflixu, kao i s fotografijama koje su služile za identifikaciju osoba prilikom rekonstrukcije odnosa u organiziranim kriminalnim grupama. Posebno je zanimljiva priča o tome kako je uz pomoć prerušenog tehničara instalirana bubica u televizor Paula Castellanoa, šefa mafijaške porodice Gambino, na njegovom imanju na Staten Islandu. Njegovo ubistvo je, podsjećanja radi, naručio John Gotti 1985. godine, koji je nakon likvidacije svog šefa preuzeo vođenje mafije.

"Fear City“ donosi priču o načinu na koji su se postavljale bubice u automobile osumnjičenih, pa sve do praćenja traga mafijaškog novca u poslovanju s izgradnjom i nekretninama sedamdesetih i ranih osamdesetih, što je donosilo profit nevjerovatnih razmjera. Serijal nazivaju "panoramskom slikom New Yorka“, koja donosi uvid u mapu grada čiji neboderi paraju oblake i najviše nivoe tadašnjih vlasti, a na tom usponu neće zaobići ni jednog od najvećih "izvođača radova“ na Manhattanu, aktuelnog američkog predsjednika Donalda Trumpa.

Muzika iz sedamdesetih, brzi ritam naracije i izvrsna montaža ponukaće vas da pogledate sve tri epizode Netflixovog dokumentarnog serijala bez pauze. Radi se o vrhunskoj kombinaciji gangsterskog filma i špijunskog trilera, u kojoj stvarnost trijumfuje nad fikcijom.