Intervju / Feđa Štukan o snimanju serije Danisa Tanovića: Iskoristit ću iskustvo rada u policiji
"Igram inspektora Ediba Pašića. On ima zadatak koji ne mogu sada otkriti zato što vam neće biti zanimljivo gledati seriju. Ja kao Feđa Štukan sam početkom rata bio angažovan u policiji, tačnije u Centru službi bezbjednosti i sigurno ću iskoristiti nešto od tog iskustva za stvaranje lika kojeg tumačim. Atmosfera Sarajeva je tu i to se ne može izbjeći", započinje Štukan naš razgovor.
Prvi put sarađuje s Tanovićem, a smatra da snimanje neće biti zahtjevno, prema onom što je mogao zaključiti na probama. Primijetio je da pušta glumce da kreiraju, što je ovdje rijetkost jer režiseri uglavnom imaju potrebu da izrežiraju svaku repliku.
"Pustiti glumca da stvara, dati mu odriješene ruke - to je holivudski način rada koji podrazumijeva da glumac prihvati odgovornost za svoj posao, stane iza toga i da svoj maksimum. U situacijama gdje se režiser previše petlja u glumu dešava se da glumac izgubi sigurnost u sebe, a gluma je upravo igra samopouzdanja. Mislim da će u ovoj postavci svako biti maksimalno posvećen samo sebi i sve će biti kako treba", kaže.
Inače, smatra da je nedostatak kvalitete jedan od najvećih krivaca za to što bosanskohercegovačka kinematografija itekako kaska za srbijanskom i hrvatskom kinematografijom.
"Stalno se nešto krpimo, pokušavamo napraviti pitu od znate već čega. Nemamo dovoljno novca ni za šta i ako bismo čekali da skupimo onoliko novca za film koliko nam stvarno treba, ne bismo nikada ništa snimili i tako pristajemo na kompromise. Ako ne možete platiti skupog glumca, može proći i jeftini. Ako nemate para za filmsku kameru, može proći i fotoaparat i tako u nedogled. Sve prolazi. Naša osrednjost tako postaje naš maksimum i mi znamo da više i ne možemo bolje pa takav osrednji proizvod iz patriotskih razloga hvalimo i dižemo u nebesa", govori.
Tvrdi da nikad nećemo moći napraviti kvalitetan proizvod dokle god nam je patriotizam važniji od kvaliteta. Kvalitet uvijek mora biti na prvom mjestu u svemu. To je trademark države, po tome se narodi poznaju i razlikuju. Za Talijane kažemo da su najbolji dizajneri, Nijemci su najtemeljitiji, Švicarci najprecizniji, Japanci su najbolji radnici itd. Štukan dalje navodi kako smo mi na dnu svih ljestvica, ni u čemu nismo najbolji i da smo trenutno po tome najpoznatiji.
"To moramo mijenjati, a to se gradi od najnižeg nivoa ka najvišem. Srbi i Hrvati su to shvatili i to je odlično jer sad ako želimo s njima igrati ovu igru, moramo se boriti kvalitetom i samo kvalitetom. Nema drugog načina, nema više kompromisa, javašluka i jeftinog podilaženja publici. Za to nam treba puno novca, koji se, kad prodajete kvalitetne proizvode, brzo i višestruko vraća. Holivud je tako postao to što jeste. Kvalitetom", priča.
Kada je riječ o glumcima, misli da je najveći problem to što se gluma ovdje shvata pogrešno, odnosno površno. Glumci ovdje pokušavaju biti zabavljači, a to nije poenta ovog posla. Od svega pokušavaju napraviti komediju i skupiti jeftine poene kod publike.
"Gluma je malo dublja stvar od toga. Ona je psihijatrija i psihologija, ne stand-up komedija. Naši glumci vrlo rijetko dobijaju uloge u velikim produkcijama zato što na kastingu pokušavaju biti simpatični, duhoviti improvizatori, a to se od njih ne traži. Traži se ozbiljna gluma. Gluma je ozbiljan posao", kaže.
Prema njegovom mišljenju, "Kotlina" predstavlja nadu za oporavak bosanskohercegovačke kinematografije. Ona je iskorak i početak nadmetanja u "zdravoj" konkurenciji. Misli da će se stvari drastično promijeniti kada ljudi shvate kolika je zarada na kvalitetnim serijama.
"Ne trebamo izmišljati toplu vodu, sve je već izmišljeno. Samo trebamo početi raditi ono što svi već rade. Tržišna vrijednost Netflixa je 1,5 milijardi dolara i jedna je od pet najjačih kompanija na planeti. Čime se bavi? Proizvodnjom i prodajom kvalitetnih serija", objašnjava.
Glumi Bubona kriminalističkoj seriji "Klan" reditelja Slobodana Skerlića. Voli igrati marginalce jer su zabavniji i zanimljiviji za istraživanje. Pozitivci u filmovima često služe samo da povezuju radnju i nabacuju lopte negativcima. Neke od najboljih holivudskih uloga ikad su upravo uloge negativaca. Ipak, karakter je teško precizno odrediti. Zlo još nijednom nije došlo s rogovima na glavi, ono je obično utjelovljeno u divnom, ćutljivom komšiji koji se uvijek fino pozdravi, smatra Štukan.
"Zlo je uvijek zaogrnuto plaštom dobrote, zato ga većina ne prepoznaje. Kad hoćete igrati negativca, trebalo bi početi istraživati i stvarati ga sa te njegove dobre strane. Veliki broj njih rade najgnusnije stvari potpuno uvjereni da rade dobru stvar. Zbog toga kasnije nemaju grižnju savjesti ni osjećaj krivice. Dobro i zlo su, kako smo mogli vidjeti u posljednjih 30 godina, prilično 'rastezljivi' pojmovi. U seriji 'Kotlina' igram pravednika, a takvi likovi su u našem društvu marginalizovani, gotovo smatrani nenormalnim, tako da, iako sam pozitivac, ja sam marginalac, zato me uloga privlači", navodi.
U seriji "Nečista krv - greh predaka" reditelja Milutina Petrovića i Gorana Stankovića igra Albanca Kolja. Gledaoci su bili potreseni scenama u kojima Kolj siluje Tašanu, koju glumi Anđela Jovanović. Na pitanje je li se uopće moguće pripremiti za ovako težak dio glumačkog posla odgovara:
"To je glumački zadatak i mora se uraditi. Glumicama je uvijek mnogo teže. Drugačija je to vrsta koncentracije. Pazite na kameru, pazite da ne ispadnete iz fokusa, da ste na svjetlu, da ne pokrijete partnerku i, naravno, da je ne povrijedite. Iako tako ne izgleda, takve scene su više koreografija nego gluma."
Ovaj glumac oduvijek je bio iskren u iznošenju stavova, bilo da je riječ o poslu ili politici. Moglo bi se pretpostaviti da se to odražava na angažmane koje dobija.
"Moguće je da me određeni krug režisera i producenata izbjegava zbog toga, ali i ja izbjegavam njih, iskreno", zaključuje Štukan.