Quo Vadis, Aida Čerkez
66

Je… te, pišem, a niko ništa: Rade Šerbedžija i Zrinka Cvitešić u filmu o ratu i novinarstvu

Piše: Ines Mrenica
"Kako se sad zove ova zemlja"
"Kako se sad zove ova zemlja"
Kratki film o opsadi Sarajeva nastao je po priči sarajevske ratne reporterke Aide Čerkez i donosi priču o besmislu rata i politike kroz vizuru čovjeka koji je cijeli svoj život proživio u jednom stanu.
"Kako se sad zove ova zemlja" je igrano-dokumentarni film u režiji Josepha Piersona, koji je prikazan u okviru programa Suočavanje s prošlošću 28. Sarajevo Film Festivala. Temeljen je na ratnom iskustvu reporterke Associated Pressa Aide Čerkez, koja je u Sarajevu pod opsadom 1994. godine za potrebe novinarske priče potražila svjedoka Sarajevskog atentata i podsjetit će nas na vremena kada smo imali jednu televiziju, a novinarstvo samo jedno lice, i to ono plemenito.

Priča o osamdesetoj godišnjici pucnja u austrougarskog prijestolonasljednika Franza Ferdinanda dovela je Aidu do poznanstva s Ismetom, vremešnim čovjekom koji joj je imao puno toga za ispričati. Između svakodnevnih profesionalnih aktivnosti koje su uključivale i brojanje leševa u mrtvačnici, Aida je pokušala razumijeti vrijeme u kojem živi baveći se atentatom koji je bio povod za početak Prvog svjetskog rata.

Zrinka Cvitešič kao Aida Čerkez u filmu
Zrinka Cvitešič kao Aida Čerkez u filmu "Kako se sad zove ova zemlja"

"Život je bio dobar u Jugoslaviji. Odgajani smo u uvjerenju da smo braća i sestre te da nije važno ko je Srbin, musliman ili Hrvat. Svi problemi ovoga svijeta činili su se dalekima i mi smo, nekako, zamjesečarili u bosanski rat", slušamo monolog reporterke koja s majkom i djetetom pokušava preživjeti pakao bez vode i struje. Na trenutak, u sjećanje pozivamo sve one stereotipe filmova o opsadi, grafit Welcome to Sarajevo, pogled kroz optički nišan snajpera i poneki probušen kanister. I hipnotizirani smo.

Quo Vadis, Aida

Aida Čerkez (Zrinka Cvitešić) ne početku filma izlazi s pancirom i šljemom iz zgrade RTV DOM-a i sjeda u terensko vozilo. Pratimo je u opasnoj vožnji do grada, koja je zapravo arhivski snimak napravljen iz vizure vozača. To je putovanje od Alipašinog polja centra Sarajeva, gdje se redaju se svi užasi grada pod opsadom. Zapaljeni tramvaji, kiša granata, scenografija lakog umiranja. Aida posjećuje Ismeta (Rade Šerbedžija) koji dane provodi prikovan u postelji. Bio je to početak jednog sasvim neobičnog novinarskog zadatka. Aida intervjuira Ismeta i sa njim dijelil vlastito viđenje života u ratu.

Rade Šerbedžija kao Ismet
Rade Šerbedžija kao Ismet

Ismet je bio svjedok pucnja koji je bio povod za početak Prvog svjetskog rata i nastavio je živjeti u Sarajevu tokom burnih godina koje su uslijedile. Poprilično je malodušan, pritišću ga godine, bolesti i granate koje se rasprskavaju u blizini, ali Ismet kaže da su svi koji su vladali Bosnom najeb… na kraju. I Hitler i Tito. Zemlja je mijenjala imena i vladare, a običan čovjek se trudio preživjeti. Gavrlio Princip za njega je terorist, a u filmu vidimo i fotografiju spomen-table koju je Hitler iz Sarajeva dobio na poklon.

Psovki je puno, naravno, jer samo one mogu biti reakcija na besmisao i ratnu destrukciju. Veličina talenta nekog glumca dala bi se izmjeriti njihovom sposobnošću da "skinu" sarajevski govor. Rade Šerbedžija i Zrinka Cvitešić bi bili dosta visoko na toj ljestvici glumačkih standarda. U ostalim ulogama pojavljuju se Aren Emrić, Jasna Žalica i Sami Jonah Makarević.

Film "Kako se sad zove ova zemlja" možete gledati kao novinar ili "promašen čovjek" (kako su se duhovito nazivali svi oni koji su u ratu izbjegli snajperski hitac), a možete ga gledati i kao objektivni posmatrač bez ikakvog ratnog iskustva. Podtekst filma ima nekoliko slojeva, a najbolji je onaj koji ukazuje na činjenicu da su reporteri učinili nevjerovatan doprinos u ratu, a potom su i inspirirali i brojne filmove ("Welcome to Sarajevo", "Simpatija za đavola", "Lov u Bosni"…).

Koliko im se god činilo da to što rade nije imalo nikakvog odjeka u datom trenutku i da je samo pasivno promatranje događaja, vrijednost njihovog svjedočenja pokazala se protokom vremena. Svaki dokumentarni ratni film koji budete gledali, podsjetit će vas i na neprocjenjivu vrijednost arhivske građe Radio-televizije Bosne i Hercegovine.

O filmu bi se s aspekta zanata dalo razgovarati. Pomalo boluje od onog što u scenarističkoj praksi nazivamo "ženskim bolestima" jer dijalog previše objašavanja, ali film drži pažnju i funkcionira u svojoj primarnoj ideji i namjeri.