Rediteljica Myriam Francois: Bila sam iskreno pogođena onim što sam saznala i vidjela o Srebrenici
Francois je doktorirala na Univerzitetu Oxford, a trenutno vodi podcast "We Need to Talk About Whiteness" te radi kao prezenterka emisije "The Stream" na Al Jazeeri English. Ona je 2021. godine osvojila i nagradu Žene u medijima na Muslim Women Awardsu.
Njen dokumentarac "Finding Alaa" osvojio je brojne prestižne nagrade, uključujući i Nagradu za najbolji dokumentarni film na Flicker Festivalu ove godine. Poznata je i po radu na dokumentarcima "The Truth about Muslim Marriage", "The Muslim Pound" i "Deadly Warning: Srebrenica Revisited", a radila je i sa zvijezdama poput Kate Winslet, Hugha Granta, Alana Rickamana, Hugha Laurieja i brojnim drugim.
Ranije je gostovala na brojnim festivalima i svjetskim događajima, a ovo je joj je prvi put da dolazi na AJB DOC. Iako je ovo tek sedmo izdanje, smatra da ima sve oznake velikog festivala.
"Ovo je moja prva godina AJB DOC-u i apsolutno sam oduševljena što sam ovdje. Imala sam premijeru filma u Torontu prošle godine i imala sam zadovoljstvo posljednjih nekoliko godina da prisustvujem raznim festivalima. Ovaj poseban festival, iako je mlad, ima sve oznake velikog festivala i mislim da dokle god je svjestan aktuelnih događaja, nebo je zaista granica", odgovorila je.
Kao članica žirija na sedmom AJB DOC-u, čiji je ovogodišnji fokus na stradanje palestinskog naroda. Stoga smo je pitali da li misli da drugi festivali namjerno ignorišu činjenicu da Izrael vrši zločine.
"Mislim da drugi festivali često imaju veze za finansiranje koje se koriste za pritisak da se ne fokusiraju na ono što se događa u Palestini. Nažalost, zaista je bitno da mi koji stvaramo umjetnost, dobro razmislimo o tome odakle dobijamo sredstva, iako je to posebno teško za kreativce jer su izvori finansiranja tako ograničeni. Međutim, moramo pažljivo razmisliti o usklađivanju namjera kreativaca čiji je rad često baziran na vrijednostima, suosjećanju, empatiji, oslobođenju s kompanijama koje finansiraju", navela je.
Kada je riječ o kriterijima kojima će se voditi kao članica žirija, navela je da su joj kvalitet priče koja govori o dosljednosti razvoja lika, tehnička preciznost filma i relevantnost veoma važni, ali i da postoji još jedna stvar.
"Mislim da su neki od kriterija vrlo očigledni: kao što je kvaliteta priče koja govori o dosljednosti razvoja lika, tehnička preciznost filma, društvena i kulturna relevantnost te mislim da u konačnici postoji senzibilnost koja čini razliku između tehnički dobrog i brilijantnog filma. Meni je to uvijek senzibilitet rediteljskih očiju", istakla je.
Francois je društveno angažovana te pored brojnih dokumentaraca i tema o ljudskim pravima kojima se svakodnevno bavi, ona na društvenim mrežama aktivno širi istinu o Palestini jer smatra da je to također važno bez obzira na poruke mržnje koje dobija.
"Smatram da je dužnost umjetnika da stvara umjetnost i smatram da ona nikada ne bi trebala biti u službi komercijalnosti. Mislim da te kao umjetnika mora voditi nešto mnogo dublje, istina za koju osjećaš da svijet treba da čuje ili koju ne misliš da svijet smatra važnom. Ne bih željela da nametnem svoj senzibilitet drugima, ali ono što bih rekla je da većina umjetnika živi u nesigurnim okolnostima i to treba reći da život većine umjetnika, koji se bave dokumentarnim filmom je više vezan za ljude u nesigurnim okruženjima i imaju veću svijest i solidarnost sa drugima", objasnila je.
"Razlog mog osjećaja odgovornosti je da govorim o trenutnoj situaciji u Gazi i etničkom čišćenju u Palestini, povezano je sa mojim iskustvom života na okupiranim teritorijama i činjenicom da imam bliske prijatelje koje smatram porodicom, a koji su direktno pogođeni ovim što se događa. Tako da nije moguće šutjeti dok sam ja svjesna šta im se događa. To su pitanja koja su najvažnija kada je riječ o široj zajednici muslimana. Bez obzira na njihovu orijentaciju, da li su to kršćani, muslimani ili čak ateisti, ako pate, trebali bismo stajati uz njih i podržavati ih da rade prema onome što je najviši cilj svih duhovnih tradicija, a to je oslobođenje od materijalnog svijeta i sjedinjenje s božanskim", dodala je.
Na kraju je govorila i o svom dokumentarcu "Deadly Warning: Srebrenica Revisited", u kojem putuje u BiH kako bi obilježila 20. godišnjicu genocida u Srebrenici. Film je izazvao veliko interesovanje, a Myriam Francois je otkrila kako je snimanje u Srebrenici utjecalo na nju.
"Moj prvi dokumentarac je bio o genocidu nad muslimanima u Evropi na 20. godišnjicu masakra i bila sam iskreno pogođena onim što sam saznala i vidjela. Mislim da sam vjerovatno iskreno pogođena koliko je ovo bilo blizu, posebno kada razgovarate sa ljudima, koji su bili direktno pogođeni, ali i uprkos činjenici da je blizu centra Evrope. Čini se da je ovo još jedan zaboravljeni genocid, što mi je posebno šokantno kada smo upravo ovog ljeta vidjeli antimuslimanske programe u Ujedinjenom Kraljevstvu i vidjeli smo uspon krajnje desnice u cijeloj Evropi. Apsolutno mi je zapanjujuće s obzirom da je ovo nedavna historija genocida nad muslimanima na evropskoj teritoriji, zbog koje mi kao Evropljani danas nismo osjetljiviji na uspon islamofobije, koja je prema mom mišljenju mjerljiva i raste. Tako da sam iskreno pogođena. Zbog toga Sarajevo i BiH imaju posebno mjesto u mom srcu", poručila je.