Intervju za Klix.ba
7

Srdan Golubović: Važno je da očuvamo kulturu, bez nje postajemo 24-satni reality show

Lejla Kajić
Foto: Srdjan Ilic/PIXSELL
Foto: Srdjan Ilic/PIXSELL
Srbijanski reditelj Srdan Golubović ove godine je član žirija Takmičarskog programa - igrani film 26. Sarajevo Film Festivala (SFF). Ujedno će publici putem platforme ondemand.sff.ba predstaviti svoj film "Otac", tragičnu priču koja je ove godine osvojila dvije nagrade na Berlinaleu.
Golubović je na jubilarnom 70. Berlinaleu prikazao svoj film "Otac", priču čija je završnica inspirisana Hitchcockovim filmovima. Drugim riječima, film ne donosi "happy end", već prosto - nadu.

"Otac" - Priča koja provocira da se o njoj misli danima, kamen u cipeli koji ne prestaje žuljati

Ovo je priča o Srbiji, o obespravljenom čovjeku koji se bori za svoju djecu. Ne vodi borbu protiv sistema kapitalizma, naprotiv, on je samo simbol te borbe. Želi preživjeti.

"Od potpunog gubitnika jednog vremena, kroz putovanje sa zapada jedne države do njene prijestolnice postaje čovjek koji uspjeva povratiti sopstveno dostojanstvo. Ujedno otkriva jednu zemlju koja je lijepa, ali u potpunosti rasturena", govori Golubović.

Priča je inspirisana Đorđetom Joksimovićem, čovjekom iz okoline Kragujevca kojem su nadležne institucije oduzele djecu uz objašnjenje da on nema uslove za brigu o njima. Uskoro gubi posao, a njegovu suprugu zatvaraju u psihijatrijsku ustanovu jer je pokušala ubiti sebe i svoju djecu. Joksimoviću objašnjavaju kako će djeca biti smještena u hraniteljsku porodicu, nakon čega on kreće pješke na put dug 300 kilometara kako bi se obratio za pomoć državnom Ministarstvu za rad.

"Ovo je, na neki način, balkanski "Texas-Paris" o čovjeku koji nema ništa, bori se za svoju djecu i porodicu. To je simbol ovog vremena u kojem živimo i mislim da ova priča nije vezana samo za naše, već i za neke dalje prostore", mišljenja je Golubović.

Foto: SFF
Foto: SFF

Glavnu ulogu u filmu otac prvobitno je trebao tumačiti Nebojša Glogovac, no Golubović je nakon njegove smrti izmijenio detalje scenarija i ulogu ponudio Goranu Bogdanu. Ovaj Širokobriježanin u nekoliko je navrata istakao kako se isprva opirao ideji da preuzme ulogu kolege i prijatelja s kojim je bio vrlo blizak.

"Dugo i temeljito smo prelistavali scenarij i mijenjali detalje. Dva mjeseca smo prolazili kroz cijelu tu priču, Bogdanu sam objasnio kako bi trebao u potpunosti da se unese u priču, da izgleda kao da je on zaista Đorđe. Ime smo izmijenili, Bogdan se u filmu zove Nikola. Rekao sam mu: 'Uđi u njegove cipele i hodaj kao da si on'. A to je vrlo teško za nas koji ne živimo taj život. Mi živimo neke privilegovane živote, zaštićeni smo u odnosu na te ljude. Nije bilo jednostavno", kaže.

Nastavlja objašnjavati kako je Bogdan predložio da snimaju film u kojem ne podcjenjuju junaka. Važno je gledati svijet kroz Joksimovićeve oči, ne truditi se biti pametniji od njega.

Foto: Srdjan Ilic/PIXSELL / Golubović i Bogdan
Foto: Srdjan Ilic/PIXSELL / Golubović i Bogdan

"Prije nego smo počeli snimati film, obilazio sam Srbiju da bih pronašao lokacije za snimanje i kroz to istraživanje za film sam upoznao svoju zemlju. Kroz neke njene dijelove nikada ranije nisam prošao. Pomalo je tužno kada shvatite da je to jedna zemlja koja je nekad bila nešto, bilo je tu neke industrije, ali je većina toga rasturena. Sve je nekako centralizovano, svodi se na jedan grad", kaže reditelj.

Ovaj film je priča koja provocira da se o njima misli danima kasnije. To je, kaže reditelj, kamen u cipeli koji žulja svaki dan. Na sve njegove prethodne filmove nalikuje zbog toga što je u pitanju teška priča, ali i o takvima se moraju snimati filmovi. Ovaj film ima motiv koji to zahtijeva.

Organizovanje festivala je svojevrsni apel za spas i očuvanje kulture: Nastavljamo borbu!

"Otac" će biti dostupan za gledanje sutra u 10 sati ujutro na platformi ondemand.sff.ba, a Golubović će ove godine biti dio žirija Takmičarskog programa - igrani film.

"Radujem se gledanju osam filmova koji su u konkurenciji. Žao mi je što se festival nije mogao održati uživo, jer su svi prostori koje SFF koristi savršeno prilagođeni publici. Ali, svjestan sam da je prebacivanje na online platformu bila idealna opcija u ovakvoj situaciji i mislim da će festival uprkos tome što se razlikuje od prethodnih izdanja ipak biti vrlo interesantan i živ", kaže Golubović.

Govoreći o SFF-u, osvrće se i na činjenicu da je pandemija koronavirusa poremetila kompletnu filmsku i umjetničku industriju, te komentariše kako se plaši kako bi se "kola mogla slomiti" na kulturi.

"Čim nastupi neka kriza, odmah se sječe po kulturi. Naprimjer, u Srbiji je svakodnevno u toku neka vrsta političke kampanje. Laž i populizam se svakodnevno serviraju kroz medije, a to ugrožava umjetnost i kulturu jer oni serviraju istinu o svemu što se dešava oko nas", ističe.

Dodaje kako se sve se svodi na jeftinu zabavu - 24-satne reality emisije. Kultura je zid odbrane, bez nje bi naše cjelokupno društvo postalo reality.

"Zbog toga mislim da nije slučajno što je kultura na udaru, njima kultura smeta. S druge strane, ovo što se dešava u Sarajevu, ali i svuda gdje ljudi nastavljaju organizovati festivale, to šalje apel i podsjeća da je kultura važna i da pozorišta i kina ne smiju nestati. Ta borba je vrlo važna i vodit ćemo je narednih godina", zaključio je Golubović.