Top Gun za siromašne
45

Šta smo "naučili" o filmu iz ugla Zorana Milanovića: To je sat i po montiranog materijala

Klix.ba
Foto: Miroslav Lelas/PIXSELL
Foto: Miroslav Lelas/PIXSELL
Džaba se teoretičari filma već više od 120 godina trude definirati jedan od najboljih izuma čovječanstva. Nije film ni vizuelna projekcija u pokretu niti okupacija oka u 24 slike. Dobili smo novu regionalnu definiciju filma. Film je sat i po montiranog materijala.
Seksualno zlostavljanje ima svoje razne perfidne oblike, ali se čini da je silovanje zanemarivo iskustvu u odnosu na diletantizam koji u javnom diskursu provode “bijeli muškarci na poziciji moći” nad svim pripadnicima populacije poreznih obveznika, bez obzira na spol.

Seksualno uznemiravanje na Balkanu nije samo otvorilo pandorinu kutiju i pokazalo razmjere užasa kroz koji prolaze žene u institucionaliziranom teroru kojem niko ne može ništa. Otvorilo je veliku kutiju opće nekulture.

Regionalna lavina potresnih iskustava, koja se odronila nakon priznanja srbijanske glumice Milene Radulović da ju je beogradski guru glume godinama i sistematski silovao, rezultirala je s pravom pometnjom na akademijama scenskih umjetnosti u Sarajevu i Zagrebu, gdje se godinama događaju seksualna uznemiranvanja studentica po principu općenarodne izreke koja kaže da su “sve glumice lakog morala i da svašta rade za petnaest minuta slave”. Međutim, priča se raširila na još nekoliko visokoobrazovnih institucija, javnih televizija i svih onih mjesta gdje se postaje “poznat”.

U moru bljuvotina koje su žene dijelile u javnom prostoru, gdje smo vidjeli da je guranje palca u usta na nastavi sastavni dio obrazovnom procesa, od teškog i predanog rada na čas se opustio i zaplivao hrvatski predsjednik Zoran Milanović, komentarišući u svom prepoznatljivom stilu kako Hollywood nije stvaran svijet i kako je skužio da velike glumice poput Ume Thurman, i kada su zlostavljane, za to su adekvatno i izdašno plaćene. Glumice su, osim toga, i razmažene.

Kill (de)Bill

Rasprava se u javnom prostoru povela kada je udruženje B.a.B.e. osudilo zapanjujuću izjavu predsjednika Milanovića o "razmaženim zvijezdama" koje prijavljuju seksualno nasilje, jer su predstavnice udruženja za pomoć ženama, smatrale da trebaju reagirati na javno omaložavanje i obeshrabrivanje žrtava seksualnog nasilja. No, kako se u slučaju Zorana Milanovića ništa ne završava na jednom statusu, ostrašćeni Facebook komunikator u maniru balkanskog Trumpa kojeg još niko nije blokirao, imao je još nešto za dodati…

Predjesdnik jedne male zemlje koja grca u problemima, posebno naglašenim u pandemiji, za vrijeme proljetnog lockdowna uhvaćen je u elitnom klubu u Slovenskoj ulici u Zagrebu gdje se okupljala poslovno-politička elita, obavljajući sumnjive transakcije za šankom uz brojač novca, i u društvu animatorica iz Srbije, kojima su za tu priliku dodijelili ulogu hostesa.

Nakon što su dvije saborske zastupnice u performansu pred kamerama donijele tablu na kojoj je pisalo URED PREDSJEDIKA i okačile je na ulazu u opskurni klub, Milanović nije imao potrebu da objasni zašto je bio u ugostiteljskom objektu i kršio epidemiološke mjere, dok je ostatak zaključanog svijeta na balkonima lupao u šerpe i pozdravljao medicinske radnike uz pjesmu “Moja domovina”. On je dvije političarke, Daliju Orešković i Marijanu Puljak, nazvao “Thelmom i Louise”, referirajući se na feministički uradak Ridleyja Scotta iz 1991. godine sa Susan Sarandon i Geenom Davis u glavnim ulogama.

Šaljiva je bila usporedba s feministicama koje imaju specifičan odnos prema muškarcima, ali je i zrcalila fascinaciju Hollywoodom predsjednika Milanovića, koji je pokazao da njegova filmska lista seže puno dalje u prošlost od Tarantinove i Umine žute trenerke.

“Hollywood nije onaj normalan, odnosno stvaran svijet i boli me uho za njihove probleme i ‘žrtve’ na grčevitom putu do gaže od sedam miliona dolara za sat i po montiranog materijala”, napisao je Milanović, nezainteresiran za Hollywood, u svom podužem statusu.

Milanović kuži da su glumice koje su pristale razmijeniti svoje tijelo za sedam miliona dolara zapravo preplaćene prostitutke i da se njihov rad svodi na sat i po montiranog materijala. Znali smo da u posljednjih trideset godina javne i vrlo važne funkcije obnašaju oni koji misle da se film od dva sata snima dva sata, i da sav posao produkcije stane u par sati, ali nismo znali da naše vrijeme, kao i vrijeme svih profesionalaca na filmu, mjere svojim parametrima i svojim vremenom.

U kom si filmu, Zoki?

Osim što je ekspert za sedmu umjetnost i poznaje tokove u najmoćnijoj filmskoj industriji snova, šljokičastom Hollywoodu, Zoran Milanović je godinama vjeran jednom proizvođaču sunčanih naočala, koje je proslavio Tom Cruise u filmu “Top Gun”, američkoj propagandi o hladnoratovskim odnosima, čija se radnja vrtjela oko avijatičara i modela aviona koje male zemlje po nekom čudnom maniru kupuju za svoju vojsku nakon što takvi primjerci mogu braniti neku naciju samo u muzejima. Odabir okvira sunčanih naočala je, podrazumijeva se, privatna stvar svakog čovjeka, ali možda otkriva fascinaciju onim što se istovremeno prezire i omalovažava.

Zoran Milanović je bio premijer Republike Hrvatske 2012. godine kada je cijeli region ustao na zadnje noge da dočeka Angelinu Jolie, koja je u svom rediteljskom prvijencu potpuno promašila temu o tome šta se događalo u ratovima devedesetih, kada je silovanje bilo jedan od instrumenata ratovanja. Film “U zemlji krvi i meda” bio je kulturni događaj u maniru spasitelja iz Hollywooda, koji nam donose malo mlijeka i meda, usvajaju našu djecu i bore se protiv našeg siromaštva dok po nama već počinju hodati muhe kao one na licima afričke djece na UNHCR-ovom plakatu. Mi ostajemo gladni, a oni još malo bogatiji. Naši predsjednici pred tim “lakim” ženama stoje mirno, a kad ih isprate, nastave se iživljavati na svom terenu, živeći holivudski život u ovdašnjim standardima, za koje znamo kakvi su.

Hollywood je užasno moćna mašinerija, u čijoj tvornici snova kupujemo toliko dugo da više ne znamo razlučiti koliko smo u svakodnevnom životu zatrpani i zakočeni propagandom, koja nam podvaljuje životne stilove i vrijednosti. Dobili smo cijelu jednu generaciju “Sex i Grad” žena, ali i muškaraca. U svojoj opčinjenosti filmskim narativom, koje teško da seže dalje od američkog mainstreama, predsjednik jedne zemlje stvaran svijet vidi u okvirima od pekare do sveučilišta.

Sljedeći put kad vas neko poljubi mimo vaše volje, prvo se osvrnite oko sebe i pogledajte gdje se nalazite i razmislite koliko u tom trenutku iznosi vaša plaća. Jer, nije isto ako vam to neko radi u samoposluzi, na satu anatomije ili na setu novog Tarantinovog filma.