Neslana šala
62

U kinima je groteskni triler s Ralphom Fiennesom i Anyom Taylor-Joy

Piše: Ines Mrenica
Ralph Fiennes u filmu "The Menu"
Ralph Fiennes u filmu "The Menu"
Neobičan spoj horora, trilera i komedije vodi nas u svijet visoke kuhinje i ispituje koliko smo daleko smo spremni ići za primamljivim okusima luksuza. Par koji uživa u noćnom izlasku u ekskluzivnom restoranu na kraju postaje dio uznemirujuće igre preživljavanja.
Koliko ste puta počeli gledati neki gastronomski televizijski show, a da nije bilo šanse sastavite tri sastojka potrebna za pravljenje jela po chefovom receptu? Himalajska sol, šafran i Cayenne biber više i nisu toliko rijetki, međutim ide se toliko daleko da se poseže za nemogućim namirnicama u vidu ptičijeg mlijeka i kafe iz izmeta lasice. Iritacija se tu ne završava, jer postoje nesnošljivi trendovi i ljudi koji ih tobože slijede. Baš takvima je moguće sve podvaliti, a nakon kulinarskih eskapada i francuskih fraza koje prosipaju svima oko sebe, obično se odu najesti u prvi fast food.

Triler "The Menu" je ironičan komentar na trendove visoke kuhinje koja istražuje krajnje mogućnosti pojedinih sastojaka i osobe kojima se zbog njihovog snobizma može podvaliti bilo što. Dolazi od nagrađivanog televizijskog scenariste i reditelja Marka Myloda, zapaženog po izuzetno uspješnim serijama “Succession” i “Game of Thrones”.

Chef nije samo kuhar. On priča priče

Za večeru u restoranu Hawthorne (Glog) na udaljenom otoku u Tihom oceanu treba izdvojiti 1250 dolara po osobi, ali to je moguće samo ukoliko se stol rezervira nekoliko mjeseci unaprijed. Tyler (Nicholas Hoult) i njegova pratilja Margot (Anya Taylor-Joy) su mladi par koji je pozvan da jede upravo tamo. Sjedeći među grupom privilegiranih uskoro saznaju da postoji razlog zašto su baš oni izabrani da “uživaju” u slijedovima perfekcionističkog šefa kuhinje.

Anya Taylor-Joy u filmu
Anya Taylor-Joy u filmu "The Menu"

Chef Julian Slowik (Ralph Fiennes) osebujna je pojava koja je kuhanje pretvorila u bizarni ritual. Restoran postaje neka vrsta perverznog teatra, četverosatna večera je režirana, a glavni reditelj je pripremio noć za pamćenje u kojoj će se poigrati s degustatorima njegovih delicija. Margot i Tyler sjede među 12 gostiju restorana, gdje se ističe glumac s karijerom na zalasku (John Leguizamo) kritičarka (Janet McTeer) i još nekoliko odbojnih likova kojima (ako ćemo iskreno) ne treba glog, nego glogov kolac. Jer, oni su emocionalni vampiri. Mobiteli nisu dopušteni, a kuhar je pripremio osvetoljubivi zalogaj kojim će nagraditi svaku njihovu grešku. Margot odmah uočava da nešto nije u redu, ali postaje kasno i započinje horor iz kojeg treba izvući živu glavu.

"The Menu”

Mnogi su u ovoj priči vidjeli sličnost s drskim kanskim pobjednikom "Triangle of Sadness". Priča filma, koji je ove godine otvorio Sarajevo Film Festival, odvija se na elitnom krstarenju koje pođe po zlu kada kapetan broda (s marksističkim uvjerenjima) odluči kazniti svoje razmažene putnike priređivanjem raskošne večere (čitaj trovanjem) za vrijeme oluje.

"Jest ćete manje nego što želite i više nego što zaslužujete”, kaže chef koji svojim gostima ne služi kruh. Slowik misli da je to hrana za sirotinju.

"The Menu" ima isti duhoviti komentar na svijet otuđenih bogataša i pervertirani kapitalizam. Dijalozi su duhoviti i odlično raspisani pa služe u funkciji osnovne ideje filma. Elitizam svaku situaciju svodi na puku formu bez sadržaja, a otuđenje je poprimilo tolike razmjere da nam skoro pa više nije bitno ko sjedi preko puta nas za stolom. Bitno je samo uslikati tanjir i postaviti sliku na Instagram. Oni kojima je to jasno raduju se svakoj sljedećoj chefovoj pakosti i njegovom perfidnom jelovniku.

Anyu Taylor-Joy gledali smo je u niz popularnih serija ("Damin gambit", "Peaky Blinders"), a i ovaj put je izvrsna u kompleksnoj ulozi. Ralph Fiennes govori tiho i ravnodušno kao psihopata u trileru "Red Dragon" a ima isti ubilački nagon kao lik kojeg je igrao u "Schindlerovoj listi". "The Menu"će vas, bez sumnje, usisati u svoju priču, ali vam neće otvoriti apetit niti ćete poželjeti skuhati nešto što ste vidjeli na ekranu. Kraj je neukusan i više nego iznenađujući.