Zašto je Jasmila Žbanić već dobila "Oscara": Priča bijelih nišana
Filmski stručnjaci vjeruju da je glavni favorit za Oscara u kategoriji za najbolji strani film danska priča o četiri prijatelja koji u bijegu od anksioznosti utjehu traže kroz izazov konstantnog opijanja. Važna tema za čovjeka koji se bori sa savremenim životnim izazovima. U ukuse u umjetnosti se ne zadire, ali umjetnost s pravom često zadire u važna polja koja naše živote, naše smrti, radosti i tuge višestruko prožimaju.
Upravo je Jasmila Žbanić stala ispred jedne velike teme i istine koja se mora braniti najglasnije i najtiše. Ta tišina obuzima kada stanete u podnožju doline u Potočarima kod Srebrenice, gdje leži sva suština. Nigdje tišina nije glasnija kao kada pogled prelazi hiljade bijelih nišana koji nose priču o jednom zlu koje neki negiraju, nose priču o budućnosti, o genocidu koji ne smije biti zaboravljen.
Ne ulazeći u suštinu scenarija i ne zanemarujući i neke kritike zbog tog scenarija, izbacivanja pojedinih dijelova koji su sastavni dio knjige na osnovu koje je i nastao scenarij suštinska poruka filma je višedimenzionalna. U godinama iza nas kada se majke koje su izgubile nekoliko sinova, muževe, braću i ostale članove porodice suočavaju sa sistemskim negiranjem presude jednoh međunarodnog suda da su najmilije izgubili u genocidu. U godinama iza nas, ali i vremenu u kojem živimo kada preživjele žrtve bivaju diskirminisane, ponižavane, zastrašivane i kada im se uskraćuju osnovna prava važno je odgovoriti dostojanstveno.
A kako dostojanstvenije nego katarzičnom pričom koja odlazi u svijet. I taj svijet, koji je vjerovatno davno zaboravio na tamo neku Bosnu, na tamo neki rat i tamo neku Srebrenicu. U svijet kojem je filmska priča o anksioznim prijateljima koji život pokušavaju razdrmati alkoholom mnogo važnija od davno zaboravljenog rata u BiH.
U takvim okolnostima svijetom je zaplovila "Aida", filmska priča u kojoj nema ni trunke fikcije i koja govori o vremenu zla i genocidu , najvećem zločinu u Evropi nakon Drugog svjetskog rata. A zapisano na filmskoj traci će ostati još dugo, kao svjedok prošlog, ali i sadašnjeg vremena da podsjeća i upozorava, da razdrma sve one kojima je najveći problem kada imaju nekvalitetnu internet vezu. "Quo vadis, Aida?" je tu kao džepni podsjetnik da zlo vreba i da se ne smije podcijeniti više nikada.
Zbog svega toga je ostvarenje Jasmile Žbanić, priča koja ne podstiče na mržnju već na pokajanje i mir Oscar sam za sebe. Zbog toga su bijeli nišani Potočara priča koja će mnoge širom svijeta razbuditi, bez obzira šta donese noć u Los Angelesu.