Haris Pašović najavio Sarajevo Fest: Odnos umjetnosti i politike je ključan za ozdravljenje društva
Pitao sam nedavno, tokom predavanja, dvije odvojene grupe studenata: Ko je oslobodio Evropu od nacista? Ni u jednoj grupi niko nije znao jasan odgovor. Prosjek njihovih godina je oko 20. Pitao sam ih da li su učili o Drugom svjetskom ratu u školi? Rekli su mi da jesu. Koliko dugo? Jedan ili dva časa, bio je odgovor. Novokomponovani školski programi iz predmeta Historija, izbjegavaju detaljno proučavanje Drugog svjetskog rata. Razlog je taj što bi saznanja o Drugom svjetskom ratu morala da uključe i sada nepopularnu činjenicu: da su jugoslavenski partizani bili jedini autentični evropski pokret otpora koji je uspio da oslobodi od nacista i domaćih izdajnika teritoriju svoje zemlje.
Uz jugoslavenske partizane, žrtva revizije istorije su i Amerikanci i Rusi koji su udruženo sa Britancima oslobodili Evropu od njemačkih nacista, italijanskih fašista i lokalnih fašističkih snaga iz mnogih evropskih zemalja. Najveće žrtve prekrajanja istorije su nove generacije od kojih se sakriva istina. Na taj način mladi ljudi su prepušteni utjecaju budaletina kao što je Ye (ex Kanye West), američka globalna reperska zvijezda, koji je prije nekoliko dana izjavio da "voli naciste" i da mu se "sviđa Hitler zato što izmislio autoput i mikrofon" i zato što je akumulirao toliko mnogo moći. (Hitler nije izmislio ni autoput ni mikrofon).
Treći rajh, nacističko carstvo, je paradigma totalitarizma u najdubljem stadiju koji je značio uspostavu totalne kontrole nad tijelom i umom svakog pojedinca; zatim sistematsko ubijanje Jevreja; istrebljenje Roma, homoseksualaca, invalida, ljudi sa mentalnim oboljenjima i ukidanje slobode govora i izražavanja. Nacizam je nulta tačka zla. Relativizacija nacizma i izostanak proučavanja nacizma,sprječava razumijevanje bilo kojeg drugog oblika totalitarizma koji se dogodio u prošlosti ili koji se može dogoditi u budućnosti.
"Treći rajh" - predstava/performans/vizuelni rad kojom otvaramo 4. Sarajevo Fest - umjetnost i politika je izuzetno snažan umjetnički rad Romea Castelluccija, vjerovatno najvećeg teatarskog reditelja današnjice. Ovaj rad je zapanjujuće energičan, iznimno intenzivan, ponekad neizdržljiv za dio gledalaca. To je dramatičan iskaz o uspostavljanju političke totalitarističke kontrole nad pojedincem.
Tobias Ginsburg, pisac i reditelj iz Njemačke, napravio je jedinstven pothvat i infiltrirao se u neonacističke organizacije u današnjoj Njemačkoj, Poljskoj i SAD-u. U proteklih nekoliko godina je napisao tri knjige koje su vrlo brzo postale među najčitanijim u Njemačkoj. Ginsburg će na Sarajevo Festu govoriti o svojim iskustvima koja su bila zastrašujuća, napeta i veoma opasna. Ginsburg svjedoči o tome kako se danas razvija i raste neonacistički pokret i koje su njegove konsekvence.
Predstava "Gospođica Julija" Augsta Strindberga koju sam režirao u beogradskom Madlenijanumu, govori o moći jedne ekonomske klase nad drugom. Ta moć nije samo ekonomska, nego se uspostavlja i u odnosu na privatno i tjelesno, težeći da u potpunosti ovlada osobom koja postaje objekat te vladajuće moći.
Predstava "Tri zime" Tene Štivičić, u režiji Jasne Đuričić, tematizuje pojedinca i porodicu i ideološku moć na jugoslavenskim prostorima (i specifično u Hrvatskoj) u vrijeme fašističke Nezavisne Države Hrvatske; komunističke Hrvatske i post-jugoslavenske Republike Hrvatske.
Gledaoci FACE TV-a imat će priliku da pogledaju festivalsku predstavu "Mujo, Suljo i Fata u društvu spektakla", koja se igra već 10 godina s nesmanjenom aktuelnošću. Oslonjena na filozofski spis "Društvo spektakla" Guy Deborda, anarhističkog filozofa iz Francuske, ova predstava govori o socijalnoj i političkoj tragediji Bosne i Hercegovine danas.
Tema ovogodišnjeg Sarajevo Festa: Ljudskost cenzurisana potaknuta je dijelom i serijom političkih napada na slobodu tijela i oblačenja i izražavanja u Sarajevu tokom ove godine.
Ovogodišnji Sarajevo Fest se održava dok traje ruska invazija u Ukrajini i u jeku protesta u Iranu protiv represivnih iranskih vlasti. Dramatično pogoršanje klimatske krize i agresija tehnoloških kompanija i drugih globalnih korporacija i jačanje ekstremističkih partija u Evropi koje počinju da ulaze u vlade, obilježja su našeg vremena koja imaju svoju refleksiju na Balkanu. Odgovornost umjetnosti je velika u našem vremenu, a odnos umjetnosti i politike je ključan za ozdravljenje društva.
Više informacija o programu Sarajevo Festa možete pronaći ovdje.