Pilotkinje širom svijeta su bile upisivane kao NN osobe ili saputnice
Profesorica Radmila Tonković iz Srbije, koja je jedina žena nosilac Zlatnog letačkog znaka Ratnog vazduhoplovstva u Srbiji, napisala je knjigu pod nazivom "Nebeske heroine sveta" u kojoj se nalaze biografije, fotografije i druge informacije o ženama u avijaciji.
Kako je Tonković rekla za Klix.ba, knjiga je nastajala 10 godina jer je morala putovati na sve kontinente širom svijeta, sastajati se sa ženama pilotkinjama ili njihovim porodicama kako bi dobila potrebne informacije, jer podataka o njima ili nije bilo bilo ili su bili vrlo šturi. U knjizi se nalazi 2.000 žena i 1.700 fotografija.
"Muškarci su zapisani detaljno, dok su žene navođene kao saputnice, inicijalima NN, ili kao majke, sestre, kćerke itd. Nisu zabilježene kao aktivni piloti, to se izbjegavalo. Morala sam putovati i lično se sastajati s njima ili njihovim potomcima, a fotografije su mi davali iz svojih ličnih porodičnih albuma. Neke su u boji, a neke crno-bijele, ovisno o tome iz kojeg perioda potječu. Zbog toga što sam morala da proputujem sve kontinente naše planete i uzimam lično podatke, knjiga zaslužuje da bude proglašena jedinstvenom enciklopedijom u svijetu, jer se niko nikada nije sjetio uraditi ovakvo nešto i istražiti žene u avijaciji", kazala je Tonković.
Ističe kako se situacija nije mnogo promijenila kada je riječ o zastupljenosti žena u avijaciji, ali i u drugim sferama. Upravo njihova zastupljenost govori koliko je neka država napredovala.
"Države u avijaciju ulažu najmodernije i najsavremenije tehnologije i tehnike. Ako je avijacija razvijenija, ta država je na visokom stepenu razvoja, ali ako još nema prepreka da se ubace i žene, onda se ta država smatra još razvijenijom. Ako postoje političke, vjerske, spolne, iseološke i slične predrasude ta država nije na zavidnom nivou", rekla je.
Kao primjer je istakla Tursku koja je u vrijeme sekularnog predsjednika Kemala Ataturka imala tri žene pilotkinje. One su poletjele 1932. godine, a obučavale su se u Sovjetskom savezu, što je vrlo zanimljiv podatak s obzirom na to da je SSSR bio komunistička i socijalistička država.
"Ljudi na čelu države su bili pametni i omogućavali ženama da se bave avijacijom i obučavaju. S druge strane imate evropske države Belgiju i Holandiju gdje su prve žene pilotirale 2006. godine. Pa sada poredite te dvije informacije, Turska 1932. godine, a EU zemlje 2006. godine. Ne možete živjeti s predrasudama", kazala je.
Tonković je i prva žena koja je bila vazduhoplovna novinarka i urednica na Balkanu u časopisima Aeromagazin, Naša krila i Moma-glasnik. Ističe kako joj nije bilo lako, ali da su je kolege poštovale i cijenile njeno znanje, trud i rad.
"Sve što je lijepo, napredno, inovativno i edukativno obično zauzimaju muškarci. Nije bilo lako biti prva, ali ako dokažete da radite kvalitetno, s entuzijazmom i razumijete svu tehniku i tehnologiju u letenju i avijaciji, onda vam oni daju adekvatno mjesto. Muškarci su divni ako se pokažete, ako ste dama tako vas shvataju, ako ste naučnica i pametna žena oni vas tako i prihvate, a s druge strane ako sami sebi oborite nivo i ugled oni vas i tako prihvate", kazala je.
Svoj život je posvetila avijaciji, o čemu je napisala više od 1.000 članaka objavljenih u cijelom svijetu, koautorica je 12 knjiga, a autorica tri knjige.
"Radila sam 23 godine u komandi Ratnog vazduhoplovstva i protivvazdušne odbrane gdje se razrađuje dokumentacija za naprednije tehnologije, ratne avione i protuzračni sistem. Naučila sam dosta toga, obišla sve aerodrome, radila sam na svemu što je letjelo i prevodila. To je bilo presudno. Otvorila su mi se neka druga vrata divne profesije i interesovanja. Mnogo sam putovala što je važno kako bi čovjek spoznao širinu svijeta", kazala je Tonković.
Knjiga "Nebeske heroine svijeta" promovirana je i u BiH, a sadrži brojne zanimljive činjenice i o ženama pilotkinjama koje su vodile borbe u Drugom svjetskom ratu. Posebno mjesto u knjizi ima žena iz Drugog svjetskog rata Jekaterina Zelenko. Vatreno krštenje imala je u zimu 1939. nad nebom Finske, a ostala je zapamćena kao žena koja je prva izvela samoubilački manevar taran, obrušavajući se direktno na njemačkog lovca pošto je ostala bez municije.
U knjizi se spominje i impozantan podatak da je Sovjetski savez imao čak 313 pilotkinja koje su imale blistavu karijeru.
Podsjetimo, prva žena pilotkinja u BiH bila je Fatima Mušić koja je upravljala jedrilicom i avionom.