Jezik kao mašina
139

Proslavljeni italijanski reditelj Romeo Castellucci o diktaturi riječi: Nema slobode govora danas

N. O.
Romeo Castellucci
Romeo Castellucci
U Narodnom pozorištu Sarajevo će u okviru festivala Sarajevo Fest – umjetnost i politika biti prikazan performans "Treći rajh" italijanskog reditelja Romea Castellucija koji poručuje da sloboda govora danas ne postoji.

Četvrti Sarajevo Fest - umjetnost i politika počinje sa hiper-intenzivnim preformansom "Treći rajh" autora Romea Castelluccija, jednog od najboljih savremenih evropskih reditelja.

Romeo Castellucci režira u najvećim teatarskim i operskim kućama Evrope, a njegove predstave učestvuju na najvećim svjetskim festivalima. Muziku za "Treći rajh" komponovao je američki kompozitor Scott Gibbons.

"Treći rajh" ili "Treće carstvo" je bilo ime nacističke Njemačke koju je 1933. stvorio Hitler i koja je postala najzloglasnija politička tvorevina u civilizaciji. Castellucci istražuje ulogu jezika u totalitarizmu i njegov performans je nevjerovatno snažan izraz o brutalnoj diktaturi riječi, dizajniranoj da oduzme slobodu pojedincu.

Izloženi smo bombardovanju riječima sve vrijeme, toliko da nam je oduzeta mogućnost za bilo kakvu kritičku misao. Oduzeto nam je cijelo vrijeme koje imamo na raspolaganju za mišljenje i mi postajemo objekat kojim manipulišu. "Treći rajh" je toliko intenzivan performans da mnogi gledaoci ne mogu da izdrže i privremeno ili trajno napuštaju salu u kojoj se prikazuje.

"Nasilje je rašireno u upotrebi jezika i informacija", kaže Castellucci i nastavlja: "U načinu kako ljudi komuniciraju jedni s drugima, npr. putem poruka, postoje arhitekture koje je neko dizajnirao. To su uračunati komunikacioni sistemi za koje je neko želio da budu baš takvi. Nema slobode govora danas."

Kakav je odnos između naslova "Treći rajh" i sadržaja instalacije/performansa?

"Treći Rajh" ovdje se upoređuje s jezikom, koji funkcionira kao totalitarna mašina. Videoinstalacija zasnovana je na prikazu svih imenica, projektiranih pojedinačno na ogroman ekran velikog, mračnog prostora. Čovjek je primoran da čita ono što vidi. Čovjek je primoran da asimilira ono što vidi. "Treći rajh" je alegorijska slika usađenog, obaveznog oblika komunikacije, čije je nasilje izjednačeno njegovom tvrdnjom o jednakosti.

Šta predstavlja frenetični slijed riječi?

Brzina kojom se projektuju u sekvenci ima udarački efekat. On postavlja zakon sa svojim bezuslovnim načinom da zauzme svaki mogući prostor za razmišljanje i eliminira svaku kritičnu distancu između jedne riječi i druge. Ovo je diktatura komunikacije. Nije važno "šta", već "koliko". Grčevita zbrka imenica ne ostavlja prostora za izbor niti razlučivanje.

Gledaoci će možda biti zbunjeni...

Ovdje riječi, u svojoj velikoj količini, opsjedaju i najmanju pauzu, zbog neselektivnog načina na koji pokušavaju da se infiltriraju i zauzmu sve, pa i najmanju tišinu. Stoga u ovoj instalaciji/performansu muzika igra veoma važnu ulogu. Zvuk je komponovao američki muzičar Scott Gibbons, koji je za svaki zvuk napravio okvir/frame u trajanju od samo nekoliko milisekundi. Otvaranje vrata, rijeka, pas, čekić, zatvaranje prozora, vjetar, motor koji radi... sve je to prebrzo da bi se razumjelo. Ipak, nema govora, nema pjevanja, nema ljudskih glasova. Bez riječi i bez "muzike", samo predmeti. Veoma je direktno.

Multimedijalni rad "Treći rajh" će biti izveden četiri puta - 13. decembra i 14. decembra 2022. godine u Narodnom pozorištu Sarajevo, u okviru festivala Sarajevo Fest – umjetnost i politika.