U Historijskom muzeju BiH otvorena izložba o životu predsjedničkog para Kennedy
Zanimljivu postavku svečano je proglasila otvorenom ambasadorica Sjedinjenih Američkih Država u Bosni i Hercegovini Maureen Cormack, istaknuvši da je 2017. godina, godina u kojoj se obilježava 100. godina od rođenja Džona F. Kenedija (1917 – 1963.), te da će za pet dana (22. novembra) biti obilježene 54 godine od tragičnog atentata na predsjednika Džona Kenedija.
Podsjetila je da je nedavno prisustvovala otvaranju te iste izložbe u Muzeju savremene umjetnosti RS u Banjoj Luci, potcrtavajući značaj razvijanja saradnje i partnerstva institucija kulture te njihvog zajedničkog angažmana na određenim projektima.
U kontekstu temeljne ideje i poruke izložbe, odnosno 'nove granice' kulture, nauke i umjetnosti za koju se nesebično zalagala administracija Džona Kenedija, ambasadorica Cormack je izrazila očekivanje da će upravo ta ideja biti late-motiv nove saradnje koja se uspostavlja između institucija kulture u Bosni i Hercegovini.
Izložba U Historijskom muzeju BiH koja 'dolazi' iz Muzeja savremene umjetnosti RS predstavlja dio projekta koji se realizira uz potporu Ambasade Sjedinjenih Američkih Država u Bosni i Hercegovini, a sadrži veliki broj fotografija, časopisa, popularnih strip izdanja, plakata i autentičnih dokumentarnih materijala, te video instalacija.
Postavka, koja na zanimljiv način 'progovara' o stvaranju kulta ličnosti Džona Kenedija, rezultat je saradnje sa prof. dr. Simonom Čupić s Katedre za modernu umjetnost Filozofskog fakulteta u Beogradu, koja je i autorica istoimene knjige.
U povodu otvaranja izložbe sudionicima su se obratili - ministar kulture i sporta Kantona Sarajevo Mirvad Kurić, profesorica Simona Čupić, kustos Izložbe Mladen Banjac i direktorica Historijskog muzeja BiH Elma Hašimbegović, poželivši da ubuduće bude što više sličnih susreta, te da ovo gostovanje bude početak duge i uspješne saradnje.
Kazali su kako je ovaj događaj neka vrsta ugodnog podsjećanja na 60-te, na eru amerikanizacije, na vrijeme različitih elemenata vizuelne kulture koji su karakteristični za Kenedijevu epohu, a koji su kopirani širom svijeta s obe strane 'željezne zavjese'.
Radi se o, kako su kazali, o podsjetniku koji ukazuje na važnost kulture kao državnog projekta od značaja u strateškom i praktičnom smislu.
Postavku dodatno zanimljivom čini rad Endija Vorhola, koja se sastoji od četiri fotografije Žakline Džeki Kenedi, kao i video instalacije „Smrt u Dallasu“.
Izložba publici na zanimljiv način predstavlja život predsjedničkog para Kenedi: od inauguracije, kulturnog aktivizma, odnosa prema savremenoj umjetnosti, trke u svemir, sve do tragičnog završetka jedne od omiljenih ličnosti američke historije, a u kontekstu političkih i društvenih okolnosti koje su početkom sedme decenije 20. stoljeća dovele do strateške promjene pravca u zvaničnoj kulturnoj politici SAD-a.
Posebna pažnja putem izložbenog materijala posvećena je kultnim kulturno-historijskim događajima poput predsjedničke inauguracije sa govorom Roberta Frosta, složene restauracije Bjele kuće pod patronatom Žakline Kenedi, izložbe “Mona Lize” u New Yorku i Washingtonu, koncerata Pabla Kasalsa i Grejs Bambri, uključujući i način na koji je Džon Kenedi viđen od savremenih američkih umjetnika.
Nakon otvorenja izložbe u Historijskom muzeju BiH je upriličeno ekskluzivno predavanje “Zamrznuti u istoriji: Kenedijevi stižu u Dalas” dr. Davida M. Lubina, profesora historije umjetnosti, filma i popularne kulture sa američkog univerziteta Wake Forest Charlotte C. Veber.
Predavanje prof. dr. Lubina temelji se na njegovoj nagrađivanoj knjizi "Ubistvo Kenedija: J.F.K i kultura slika" (Shooting Kennedi: JFK i Culture of Images).
Knjiga crpi spektakularno šarolik intelektualni i vizuelni teren - neoklasično slikarstvo, viktorijansku poeziju, modernu umjetnost i holivudski film, svjedočeći o tome kako se javnost identificirala s Kenedijevima i čineći to razumjela njihovo mjesto u svijetu. Ova svojevrsna mješavina historije umjetnosti, kulturne historije i popularne kulture nudi svestran pogled na SAD u 20. stoljeću.
Merilin Monro, Slivija Plat, Dona Rid, Plejboj magazin, Džek Rubi, Rosenbergovi i mnoge druge ličnosti, manje poznati događaji i priče iza kulisa oživljavaju u knjizi prof. Lubina, dok on 'otključava' značenje tih slika o Kenedijevima.
Nijedan događaj u 20. stoljeću nije proizveo toliko svjetski poznatih slika kao vikend krajem novembra 1963. godine kada je ubijen predsjednik Džon F. Kenedi. Novi predsjednik je položio zakletvu, osumnjičeni ubica je ubijen na televiziji uživo, a predsjednička udovica inspirisala je gledaoce širom svijeta sa svojim dostojanstvenim ponašanjem na državnoj sahrani.
Dr. Lubin detaljno analizira takve slike, fotografije predsjednika i njegove supruge koja je stigla u Dallas, 45 minuta prije nego što je ubijen u svojoj koloni. Mnogi aspekti američke kulture u ranim šezdesetim godinama prošloga stoljeća mogu se naći na ovim živopisnim slikama, koje su se pojavile sedmicu dana nakon ubistva u memorijalnom izdanju časopisa Life.
Dr. David M. Lubin, profesor je umjetnosti na univerzitetu i svestrano se bavi temom američke umjetnosti i popularne kulture, a njegova najnovija knjiga je “Velika iluzija: Američka umjetnost i Prvi svjetski rat” (Grand Illusions American Art and the First World War). Tokom 2016-17 bio je gostujući profesor američke umjetnosti na Univerzitetu Okford.