U petak počinje četvrti ciklus Bijenala savremene umjetnosti "D-0 Ark Underground"
Atomska ratna komanda (ARK) površine od 6.500 kvadratnih metara, u koju je uloženo 4,6 milijarde američkih dolara, izgrađena u periodu od 1953. do 1979. godine, danas služi kao mjesto održavanja najvećeg regionalnog kulturnog događaja.
Javnost je tek 2000. godine saznala za postojanje ogromnog atomskog skloništa, jednog od najvećih ove vrste u Evropi a koje je u slučaju atomskog incidenta u "hladnom ratu" moglo poslužiti kao zaštita za 350 članova vojne elite. Završetkom tog rata, desetljeće nakon završetka izgradnje bunkera, završena je i njegova funkcija.
Kada je Direkcija Projekta Bijenale 2008. godine posjetila ovo sklonište i prepoznala njegov estetski potencijal, odlučeno je da se pokrene umjetnički projekat kako bi bunker bio spašen od nefunkcionalnosti i propadanja. Tako je 2011. godine održan prvi ciklus Projekta Bijenale, u kojem su kao partnerske države Bosni i Hercegovini učestvovale Republika Srbija i Crna Gora. Godine 2013. partnerske države su bile Republike Turska i Hrvatska, dok su se dvije godine kasnije Republika Austrija i Albanija kao partnerske zemlje uključile u Projekat D-0 ARK Underground.
U organizaciji IV Ciklusa Projekta zemlje partneri su Njemačka i Italija. Kustosi Iris Dressler i Hans D.Christ, direktori poznate Wurttembergischer Kunsverein iz Štutgarta, isplanirali su izložbu o periodu "hladnog rata", pri čemu fokus neće biti na istočno-zapadnoj državnoj politici. Umjesto toga, šest umjetnika i umjetnica pozvano je da kroz subverzivno uključivanje drugih konteksta prikažu taj period.
"Umjesto da pozovemo veliki broj umjetnika i umjetnica, odlučili smo se fokusirati na šest novih radova. Ti radovi će se suštinski baviti – direktno ili na meta-razini – aspektima transformacije objekta od višegodišnjeg gradilišta i radnog mjesta, preko prevaziđenog bunkera, do muzeja savremene umjetnosti i vojne istorije", istaknuli su kustosi.
Paralelno sa "hladnim ratom" teme Kolekcije D-0 ARK se bave društvenim i političkim razvojima, kao što je politika slobodnih država, mirovnim pokretima, anti-ratnim pokretima kao i pokretima za zaštitu okoliša ili seksualnu revoluciju.
Umjetnici komentiraju formiranja kritičkih društvenih diskursa i alternativnih načina života u vrijeme "hladnog rata" i njihovih efekata u današnjim kontekstima.
Umjetnici-učesnici IV Ciklusa Annalisa Cannito, Jan Peter Hammer, Dan Perjovschi, Lia Perjovschi, Jorge Ribalta i Jan-Peter E.R. Sonntag, slažu se da ovogodišnji cilus Projekta Bijenale predstavlja pravi izazov, jer pored dominantne arhitekture bunkerskog kompleksa i njegovih jakih političkih konotacija, u bunkeru se već nalazi 125 umjetničkih radova 102 umjetnika i umjetnice iz ranija tri ciklusa Bijenala, u koje kustosi moraju integrisati sopstvene ideje.
"Koliku vrijednost imaju postavljeni umjetnički radovi teško je reći, svjetski priznati istoričari umjetnosti procjenjuju je na sedam miliona eura, ali činjenica da je čak 78 umjetnika-učesnika Projekta Bijenale predstavljalo svoje zemlje na Venecijanskom bijenalu najrječitije govori o visokim umjetničkim standardima i značaju kolekcije D-0 ARK Undreground", ističu organizatori.
Projekat Bijenale savremene umjetnosti imat će pet izdanja u sadašnjem formatu. Cijeli Projekat je pod pokroviteljstvom UNESCO-a, a 2011. godine Vijeće Evrope proglasilo ga je "Kulturnim događajem Evrope". Danas, o Atomskom skloništu u Konjicu brine Općina Konjic a u isto vrijeme Objekat D-0, atomsko sklonište, proglašen je nacionalnim kulturno-historijskim spomenikom BiH 2014. godine.
Direktor i osnivač Projekta Bijenala Edo Hozić navodi da je otvaranje IV Ciklusa prilika da se zahvali svim ljudima i organizacijama koje su presudno uticale da se Projekat Bijenale D-0 ARK Undeground uopšte desi.
Projekt Bijenale u Konjicu, nalazi se na listi Svjetske organizacije Bijenala. Konjic se danas u svijetu spominje kao važan kulturni toponim. U kalendaru svjetskih bijenala, Konjic je ravnopravan sa Venecijom, Berlinom, Istanbulom, Londonom, Sao Paolom…
"Ciljevi su jasni od prvog dana: ponovno uspostavljanje kulturnih veza u BiH, uspostavljanje internacionalne kulturne saradnje i razmjene, integracija nasljeđa iz prošlosti u sadašnjost uz pomoć umjetnosti i stvaranje hibridnog vojno/umjetničkog muzeja sa najvažnijom zbirkom savremene umjetnosti u jugoistočnoj Evropi", ističe se u saopćenju.
Snagu i istrajnost Projektu Bijenale daju podržavaoci UNESCO, Ministarstvo civilnih poslova BiH, Federal Chancellery of Austria, Republika Turska, Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Ministarstvo kulture Republike Srbije, Ministarstvo kulture Crne Gore, Ministarstvo kulture i sporta Federacije BiH, Ministarstvo kulture i sporta Kantona Sarajevo, Ministarstvo vanjskih poslova Federalne Republike Njemačke, Ministarstvo vanjskih poslova Republike Italije, Austrijska Ambasada Sarajevo, ERSTE Foundation, Dialog for Future (UN/UNDP/UNESCO), NATO Headquarters Sarajevo, kao i partneri Goethe Institute Sarajevo, British Council, Centar za kulturnu dekontaminaciju Beograd, Akademja likovnih umjetnosti Trebinje, Akademja likovnih umjetnosti Sarajevo, Galerija umjetnina Split, Biennial Foundation, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb i Općina Konjic.