Priprema izložbu
47

Umjetnik Goran Ristić na društvenu nepravdu reaguje trčanjem za hljebom i kupanjem u nafti

Piše: E. Lj.
Najradikalniji bosanskohercegovački umjetnik Goran Ristić koji je kroz svoje performanse, između ostalog, trčao za hljebom, "rezao" kožu i istu šmrkao, kupao se u nafti i fotografije političara nabijao na viljušku u narednom periodu planira raditi performanse sa slikom. Uskoro će u Sarajevu biti održana njegova samostalna izložba "Ja volim Balkan, Balkan voli mene".

"Performans ima elemente pozorišta, plesa, pantomime, muzike ili cirkusa. Tako dolaze do izražaja osnovni elementi u igri - vrijeme, prostor, tijelo umjetnika, dramaturgija. Razvija se zajedno s događajem i prethodila mu je avangardna umjetnost 20. stoljeća poput futurizma i dadaizma. Ritual je također izvor performansa. Takav ritual se upravo desio u akcionom slikarstvu Jacksona Pollocka kada je umjetnik/slikar počeo da hoda po slici (platnu) i slika drškom umjesto dlačicama kista. To je predstavljalo radikalan potez i uopće propitivanje materijala, procesa slikanja i njenog naziva", rekao nam je Goran na početku razgovora opisujući performans.

Otkrio nam je da želi raditi performativne i instalacijske izvedbe kroz iskustvo koje je stekao od okoline koja mu je pričala o idealnoj slici, njenom izgledu i vrijednosti.

Aktivizam kroz umjetnost

U želji da progovori o bitnim društveno-političkim pitanjima Goran je izabrao angažovanu umjetnost. Kroz svoje radove reaguje na politiku kojom je zgrožen, socijalnu nepravdu, obespravljene radnike u državi, ali i mnoge druge činjenice bh. svakodnevnice.

"Mislim da svaki od preminulih angažovanih umjetnika, da se ponovo rodi, za rad i stvaranje bi izabrao bez sumnje BiH, jer imamo ono što na balkanu nema nijedna druga država, korumpirane i do grla naoružane svim zlom političare, društvo koje je podijeljeno iz ne znam više kojih razloga i granica. Jedino zajedničko je sve veći broj sirotinje: besposlenih, gladnih i žednih. Pa kako u svemu tome kao umjetnik ne biti angažovan. Mislim da je radikalnije i totalno avangardno ovdje pričati ili slikati o ljepoti društva i uređenosti države, jer da nemamo njih trojicu ni laste nam ne bi doletjele u BiH", rekao je.

Na pitanje kako ljudi reaguju na njegove performanse i da li shvataju poruke koje želi poslati svojim radovima, Goran kaže da je ljudima veoma interesantno vidjeti neobičnu pojavu koja se kreće u javnom prostoru i koja simbolično, dijelom i kroz humor, problematizuje neku društveno političku nepravdu.

"U nekim radovima sam skalpelom rezao svoju kožu pa je i šmirglao kako bih je na kraju pošmrkao kao kokain, kupao se u nafti, ljudi su me gazili kako bih ostavio otisak svog tijela na platnu. Uvijek im kažem: 'Što meni sve to treba, koja muka i nepravda prema ovom narodu me pojede da bih publici približio na šta sve je umjetnik spreman'. Poruku često ostavim kroz banaliziranje određenih riječi i rečenica tako što sadržaj slike kroz realističan pristup prikažem na totalno ciničan i humorističan način", rekao je.

Snaga umjetnosti

Podsjetio je kako umjetnost, bez obzira na oblik i izričaj, uvijek ima progresivnu snagu da iznova mijenja i rekonstruiše stanje učmalosti okoline.

"Kada je Mikelanđelo slikao Sikstinsku kapelu na umu mu je bilo da promijeni ljudima vizualnu svijest o svetim ljudima, jer ih je naslikao 'gole', kakvi su i stvoreni iz utrobe svoje majke i po čemu vidimo da su od krvi i mesa. Naravno, da je htio da ih slika u haljinama svetac bi opet dobio bogatije i kvalitetnije odore od onih koji putuju u obećanu zemlju, što je papa naravno zabranio i naredio mu da ih obuče, a on je pobjegao i rizikovao isplatu novca", podsjetio je Ristić.

Goran Ristić rođen je 1989. godine u Mostaru gdje je završio Likovnu školu te Akademiju likovnih umjetnosti, smjer Grafika. U svom radu koristi medij slike, fotografije, videa, instalacije i performansa. Do sada je izlagao na četiri samostalne i brojnim grupnim izložbama u BiH, Hrvatskoj, Srbiji, Sloveniji i Makedoniji.