Boravi u Sarajevu
10

Umjetnik i prijatelj BiH Brian Eno: Kad god postoji nova muzika, postoji i novi način slušanja

Piše: E. Lj.
Brian Eno (Foto: D. S./Klix.ba)
Brian Eno (Foto: D. S./Klix.ba)
"77 Million Paintings" naziv je multimedijalnog rada kojim se Eno prvi put u Sarajevu i Bosni i Hercegovini predstavlja kao vizuelni umjetnik koji spaja tehnologiju i umjetnost kroz generativni umjetnički rad. Zamišljena je kao "vizuelna muzika" - vizuelni dio ove instalacije predstavlja video sačinjen od brojnih radova koje je Eno ručno oslikao na staklenim pločama što podsjeća na vitraže ili mozaike, dok zvučni dio instalacije čine različiti zvukovi i muzika.

Kombinacije u kojima se publici prikazuju audio i videosadržaji kontrolira software koji ih nasumično generira, a naziv izložbe je zapravo broj mogućih kombinacija koje se mogu generirati bez ponavljanja. Drugim riječima, tokom 77 dana koliko će izložba biti otvorena u Sarajevu, pred očima posjetilaca stvarat će se i izmjenjivati različiti vizuelni i zvučni sadržaji koji se niti u jednom trenutku i niti u jednoj kombinaciji neće ponoviti tokom trajanja izložbe.

"U mom radu slikanje i muzika egzistiraju zajedno. Sadrže iste ideje i isti pristup; pokušavam između njih ne praviti razliku. Slikanje i muzika su za mene uvijek bili međusobno tijesno povezani. Kao dijete sam mislio da ću postati slikar, proveo sam pet godina u umjetničkoj školi. Imao sam sreću da budem na koledžu u vrijeme kada je došlo do izuzetno snažnog prožimanja između različitih vrsta umjetnosti – kada se činilo da se s lakoćom može kretati između njih", rekao nam je Eno.

Simbioza slika i muzike

Priča nam kako je imao posebnu sreću da bude student na koledžu koji je osnovao Roy Ascott, jedan od najznačajnijih ličnosti u oblasti umjetničkog obrazovanja u Velikoj Britaniji.

"Ascott je kreirao kontekst u kojem su studenti bili izloženi umjetnosti i nauci, a imali smo i niz vrlo zanimljivih predavača. Snažan naglasak je stavljan na sam proces, na razmišljanje o načinu na koji se stvari mijenjaju i evoluiraju. Počeo sam se igrati sa svjetlom kao medijem otprilike u isto vrijeme kada sam se počeo igrati sa zvukom – u vrijeme dok sam još bio tinejdžer. Kada se osvrnem na ono što sam radio tokom svoje karijere sada mi se čini da sam uvijek pokušavao da usporim muziku da bih je učinio što sličnijom umjetničkoj slici, a da umjetničke slike animiram na način da postanu što sličnije muzici... nadajući se da se slike i muzika mogu sastati i sjediniti negdje na pola puta", objasnio je.

Foto: D. S./Klix.ba
Foto: D. S./Klix.ba

Eno spada u grupu ljudi koji muziku radije slušaju u fizičkom prostoru.

"To mi se, u principu, mnogo više sviđa. Muziku slušam preko slušalica uglavnom kad igram jednu igricu s bratom, koji je takođe muzičar", rekao je.

Promjene načina doživljaja muzike

Promjene koje su se dogodile vremenom i uslijed kojih su, naprimjer, slušalice promijenila način na koji se doživljava muzika su veoma važne, priča Eno i ističe da to znači da ljudi s muzikom rade nešto drugačije od onoga što su radili ranije.

"Kad god postoji nova muzika, postoji i novi način slušanja. A kad god postoji novi način slušanja, iz njega proistekne nova muzika. I ljudi počinju drugačije slušati – što može podrazumijevati bilo drugačija mjesta, bilo drugačiju glasnoću, bilo drugačije društvene skupine, bilo drugačije tehnologije. Kad god se to dogodi, o kojem god od ovih elemenata ili kombinaciji elemenata da se radi, za tu nišu se onda razvija nova muzika, tako nekako… Kao da se otvori nova ekološka niša i – bum! Začas se popuni", rekao je.

Na pitanje da li dok stvara muziku razmišlja o tome koju će nišu ona popuniti Eno odgovara potvrdno.

"To naprimjer nije slučaj kod albuma 'Music for Airports' gdje se radi o više no jasnom uočavanju niše, slučaju kad kažeš: 'Dakle, ovo je situacija u kojoj ljudi uvijek slušaju muziku, a još niko nije napisao muziku baš za tu situaciju. Sad ću je ja napisati'. Ovo je, dakle, vrlo jasan primjer uočavanja niše i rada za tu specifičnu nišu. Nije mi to bilo jedini put. Još jedan primjer je 'Neroli'. Tada sam mislio: 'Želim neku muziku koja bi mi pomogla u razmišljanju. Želim muziku koja bi mi omogućila da kad sjednem na pola sata ili dva sata, u bilo koje doba, dovedem mozak u stanje za koje znam da dobro funkcioniše, kad mi to treba baš jer radim na nekom djelu ili pokušavam nešto dokučiti'. 'Neroli' je, dakle, djelo koje je nastalo namjenski, za potrebe određene niše. Mislim da čovjek često postepeno otkriva koliko u određenim stvarima uživa kroz novi način slušanja; najednom otkrijete da vam se stvarno sviđa kako zvuči jedna stvar, pa onda kako zvuči druga, a onda i treća. I tako pronađete neko novo zadovoljstvo – koje vam je dotad bilo sasvim nepoznato", zaključio je Eno.

Izložbu "77 Million Paintings" možete pogledati u Historijskom muzeju BiH narednih 77 dana, odnosno do 29. augusta. Izložba Briana Ena bit će centralni kulturni događaj ovog ljeta u široj regiji kada je riječ o vizuelnoj umjetnosti, a ovaj jedinstveni kulturni događaj omogućili su British Council i Historijski muzej BiH u saradnji s partnerima projekta.