Majstor sevdaha
233

Damir Imamović o sevdahu: Ljudi na ovim prostorima misle da su sve promjene loše

Piše: E. Lj.
Foto: K. S./Klix.ba
(Foto: K. S./Klix.ba)
Nakon izuzetno uspješne godine i intenzivne koncertne turneje širom Evrope, ali i SAD-a, Kine i Turske majstor sevdaha Damir Imamović 8. maja nastupa u Bosanskom kulturnom centru u Tuzli. U razgovoru za Klix.ba govorio je o uspjehu aktuelnog albuma "Dvojka", sevdahu na međunarodnoj sceni i planovima u narednom periodu. Između ostalog je ispričao i zanimljivu anegdotu o tome kako je trebalo da ode u Kinu kako bi ga doživjeli kao Evropljanina.

"U Tuzli je uvijek super. Sjećam se prvog nastupa u tom gradu 2006. godine kada još uvijek nisam imao izdat nijedan album. Uvijek se radujem Tuzli jer je tamo super vibra kada je riječ o sevdahu", rekao je Damir.

Koncertu u Tuzli prethodi radionica sevdaha koja će 4. maja biti održana u Konjicu, a planirani koncerti (Podgorica, Čačak, Berlin…), rad na novom albumu, radionice o sevdahu i istraživanje za neka nova pisanja nagovještavaju radno ljeto.

"Više od 10 godina imam tu neku strast za edukacijama o sevdahu. Prije svega želim da ja učim, zbog toga sam se dugo vremena družio s dedicama i nanama koji amaterski i profesionalno pjevaju sevdah. Bilo mi je bitno da u jednom trenutku počnem druge ljude uvoditi u to. Odmah na početku se dosta ljudi zainteresovalo, a meni je bilo bitno da sevdah predstavim na jedan drugačiji, nenarodnjački način", rekao je Damir.

Kao edukator u okviru programa radionica i predavanja "SevdahLab" radi od 2011. godine, a nakon radionice u Konjicu će širom BiH organizovati seriju radionica o sevdahu. Ističe da je edukacija neophodna zbog brojnih predrasuda koje postoje o sevdahu i bh. tradiciji.

"Kod nas je tradicija uvijek bila u vlasništvu konzervativaca, ljudi koji misle da sve treba ostati onako kako je bilo prije sto godina i da su sve promjene loše. Kada vidiš koliko se stvari radi na taj način shvatiš da je puko ponavljanje zapravo medvjeđa usluga toj tradiciji. Koliko god da je to predivno ne trebamo to samo ponavljati", istakao je.

"Mislim da će nakon što saznaju sve priče iza toga ljudi drugim ušima slušati tu muziku, a muzičari je drugačije svirati. Ipak je sevdah muzika koja ima prošlost i stalno je prepletena s nacionalnim, političkim, kulturnim i identitarnim pregovaranjima - čiji je ko, čije je pjesma, ko je odakle došao, zašto se to tako pjeva i slično. Interesantno je da ljude to žele znati, ali i ja pokušavam nametnuti neke nove teme koje smatram važnim", rekao je.

Osvajanje međunarodnog tržišta i rad na novom albumu

Nedavno je publici predstavio videospot za tri godine staru pjesmu "Tambur bije Čelebija Mujo", četvrtu pjesmu s albuma "Dvojka" za koju je snimio videospot, a koja donosi priču o njegovoj potrazi za vlastitim instrumentom. Uporedo s koncertima i radionicama, Damir vrijedno radi na novom albumu.

"Novi album pišem i spremam. Kao i svi, imam perioda kada sam veoma produktivan. Sjećam se da sam kada sam pisao 'Dvojku' svaki dan nešto radio, a onda dođe period kada ne možeš ništa i kada sve mrziš. Trenutno radim na nekoliko stvari paralelno, bit će tu nekoliko interesantnih saradnji", rekao je.

Njegov aktuelni album "Dvojka" koji je snimljen 2016. godine za prestižni Glitterbeat Records u svjetskim medijima je dobio izuzetne kritike. Ovim ostvarenjem Damir je značajno proširio svoju publiku, a priča nam kako je nakon koncerta u Briselu, Amsterdamu, Chikagu i Berlinu vodio zanimljive razgovore s ljudima koji ne govore naš jezik.

"S obzirom na to da me opet zovu znači da dobro reaguju. To su uglavnom ljudi koji gaje ljubav prema bosanskoj, balkanskoj, istočnoevropskoj ili svjetskoj muzici. Zanimljivo je da sam, kada govorimo o zapadnjačkoj publici, sreo veoma dobre poznavaoce muzike. Ja uglavnom sviram ljudima koji veoma vole sevdah i koji već znaju nešto o toj muzici", rekao je.

Slika BiH posmatrana iz dalekog svijeta drugačija je nego što nam se ovdje čini, smatra Damir koji nam je ispričao zanimljivu anegdotu s koncerta u Kini gdje je u septembru prošle godine nastupio u pratnji Ivane Đurić, violinistice iz njegovog veoma uspješnog Sevdah Takhta.

"Kako bi učinili da se osjećamo kao kod kuće u Kini su na videozidu iza nas emitovali fotografije Venecije. Bilo je to krajnje neobično za nas iz BiH koji smo navikli da je 'biti Evropljanin' neki cilj, a ne fakat. Znači, trebalo je da odem u Kinu da me dožive kao Evropljanina i sevdah kao evropsku muziku. Na putovanjima se uče takve lekcije - nekad na bolan, a nekad na zabavan način. Razočaram se često kad vidim koliko smo mi kao društvo odustali gotovo od svega što nas veže sa globalnim načinom razmišljanja - osim kulture. Zbog toga je možda kultura jedini način da sami sebi, a i drugima, ponovo postanemo važni, globalni i neprovincijalni", rekao je.

O uspjehu i modernizaciji sevdaha

Damir je u svijet sevdaha ušao je 2003. godine, a do danas je snimio šest albuma od kojih posljednja dva predstavljaju Sevdah Takht Damira Imamovića. Sarađivao je s mnogim velikim muzičarima i nastupao širom svijeta predstavljajući našu državu u najljepšem svjetlu. Iskreno i bez lažne skromnosti priznaje nam da ovoliki uspjeh nije očekivao i uz osmijeh kaže kako se i danas iznenadi kada vidi da je koncert unaprijed rasprodat.

"Moj prvi veliki koncert bio je 2006. godine u Sarajevu kada sam nastupao s Jadrankom Stojaković na Baščaršijskim noćima. Prije toga smo uvijek svirali pred najviše 200 ljudi i mislio sam da će uvijek biti tako, jer sam shvatio da ljudi ne vole ono što je meni interesantno i sexy u toj muzici. Jadranka i ja smo trebali nastupati u maloj sali Doma armije, a na koncert je došlo oko 2.000 ljudi koji su ispred preko nekog projektora pratili koncert. Takve stvari su divne, ali ih nisam mogao ni zamisliti. Siguran sam da bih i danas u estradnom smislu mogao više uraditi kada ne bih birao nekomercijalne puteve", rekao je prisjećajući se.

Upravo iz estradnih razloga došlo je do forsiranja bh. narodne pjesme i sevdaha, a Damir smatra da je taj trend prolazan.

"Nijedna moda ne traje vječno. Već vidim ljude koji su počeli sa sevdahom, a sada se distanciraju od toga. Sličan trend je bio i prije nekoliko godiona kada su sve pop zvijezde na koncertima pjevale po nekoliko sevdalinki. Često se ljudi nerviraju oko sevdaha, svako malo čujem kako neko kaže: 'Ako se pojavi još jedan sevdah bend ja ću se ubiti'. A dok nismo urbanizirali sevdah i izvukli ga iz narodnjačkih i nacionalističkih ralja bili su komentari 'Eh kad bi se našao neko da sevdah pjeva'. Uvijek imaš te neke ljude koji sjede sa strane, grickaju košpice i gađaju njima pjevačicu. Na te stvari ne treba obraćati pažnju", rekao je Damir na kraju razgovora za Klix.ba.