Edo Maajka: Novi pravac rapa "balkaton" je kreiran za uživanje, ne mora se svidjeti svakome
U posljednje vrijeme se pojavljuje na nastupima kolega, a prema njegovim riječima, uskoro ga možemo očekivati na nastupu u Sarajevu. Još uvijek nije dogovorio nastup, ali do ljeta planira nastupiti s punim sastavom benda i još nekoliko gostiju. Želja mu je, kaže, promovisati novi album i na sarajevskoj sceni.
Od početka karijere do sada se umnogome promijenio, pogotovo otkako je dobio kćerku. Njena se prisutnost osjeti na novom albumu "Put u plus". U svakoj pjesmi postoji filter koji bi nazvao "imam dijete i ne mogu živjeti bez nje". Njeno postojanje se osjeti u svakoj strofi.
Za kćerku kaže da ima dobar ukus te da sluša Arethu Franklin, Sharon Jones i Amy Winehouse. To ga iznenađuje, jer djeca inače ne slušaju tu vrstu muzike. Ipak, još uvijek je predaleko od slušanja i razumijevanja tematike iz njegovih pjesama. Edo ističe da je njemu dovoljno što ona smatra da joj je on najbolji reper. Od njenog rođenja većinu vremena provodi kući, a i kada odluči izaći žuri da kući bude što ranije. Trudi se biti dobar roditelj jer zna da nije lako odgajati djecu u ovom vremenu. Sebe smatra popustljivim i misli da su pažnja i davanje ljubavi najbitniji.
Pjesmama "Mater vam je*em", "Za Mirzu" i "Sve prolazi" Edo osigurava mjesto jednog od najboljih regionalnih repera, titulu potvrđuje brojnim saradnjama s velikim imenima regionalne rap i hip hop scene kao što su Marčelo, Frenkie i Kontra. Zatim pravi pauzu koja traje šest godina te se vraća na velika vrata albumom na kojem su veoma interesantne saradnje. Jedna od najprihvaćenijih pjesama je "Otrov" koju je snimio sa Dinom Šaranom, a koju je pisao upravo Edo.
Pjesma "Otrov" govori o depresiji i anksioznosti te Edinoj borbi s njima u isto vrijeme kada pokušava održati normalan suživot sa svojom suprugom.
"S tim se svakodnevno borim, postoje periodi kada je super, ali postoje i teški periodi. To kod mene oscilira, kao i kod svih, a nosim se s tim od početka svoje karijere. Imao sam nekoliko intervjua u posljednje vrijeme u kojima sam govorio o svemu tome i nadam se da sam doprinio destigmatizaciji anksioznosti, depresiji i ostalih psihičkih stanja koja zadese ljude", kaže Edo dodavši da je važno da ljudi znaju da nisu sami u tome te da je ogroman postotak ljudi koji svakodnevno prolaze kroz to. Savjetuje da se ljudi obrate ljekaru ako imaju problem i misle da ne mogu više da se nose s tim.
"'Otrov' je pjesma koja govori o otrovu u nama i u našim partnerima, o teškim trenucima nekog odnosa i veze", kaže naš sagovornik.
Trudi se redovno održavati kontakt s reperima iz regiona te kaže da nikada ne bi rekao ne za novu saradnju s nekim od njih. S Frenkijem razgovara na dnevnoj bazi dok se s Marčelom i Kontrom čuje povremeno.
"Mi reperi smo takvi, nađemo se i 'zakopamo' zajednički album nabrzinu", kaže.
Pjesma "Za Mirzu" govori o priči između dva prijatelja od kojih je jedan preselio u inozemstvo, a drugi mu piše iz Zagreba. Pjesma je socijalnog karaktera, a u vrijeme kada je objavljena je naišla na odličnu reakciju publike jer su se slušatelji pronalazili u tekstu pjesme. Edu smo pitali da li misli da se išta promijenilo od perioda kada je snimio tu pjesmu.
"Nije se previše toga promijenilo. Na Balkanu se stvari sporo mijenjaju u svakom pogledu, ovdje ako imaš neku ideju u bilo kojoj vrsti posla treba dosta vremena da se ona realizuje do kraja. Ako otvaraš kafić ili radiš album ili video, šta god, a o društvenim procesima ne želim ni govoriti. Ovdje ne moraš čitati vijesti pet godina i opet ćeš biti u toku za samo jedan dan 'updateanja', toliko je sve isto", kaže Edo.
Ipak, prati nove generacije rapa te smatra da oni ulijevaju nadu i da su kvalitetni. Nema konkretan savjet za njih te su oni prema njegovim riječima "prekucali zanat".
"Rade dobro, znaju poslovnu stranu dosta bolje nego moja generacija prije ili sada. U biti ne mogu pričati za cijelu generaciju, ali sam zadovoljan pojedincima koje sam čuo", kaže Edo.
Smatra da ne postoji pravilo da li je nekad bilo lakše "progurati se" na scenu.
"Kada sam se ja pojavljivao, na sceni je bilo puno ljudi i bendova, a neke izdavačke kuće su mi govorile da imitiram Ramba, Bolesnu braću ili dosta drugih koji su postojali prije mene. Ako imaš šta za reći i voliš to što radiš, siguran sam da ćeš naći put do nove publike, svoje publike. To što ima puno ljudi na sceni ne znači ništa. Bitno je nakon nekog uspjeha održati kvalitet pjesama i izvođenja na bini, da se nakon svakog albuma razviješ u određenom segmentu", kaže.
Sada je, kaže, scena drugačija te su i mehanizmi i mogućnosti drugačiji. Izdavač nije toliko neophodan koliko je bio nekada i za nove izvođače je odjek na društvenim mrežama i YouTubeu mnogo bitniji od svega toga.
"Izvođači su prinuđeni preskočiti radio urednike koji već godinama u većini slučajeva nemaju sluha za novu muziku, to je tako otkako sam ja počinjao pa sve do sada. Broj izvođača je veliki, ima i kvaliteta i šunda, ali ako nešto valja, onda to pronađe publiku. Mada, sad imamo momente kada se i nešto što ne valja može nametnuti kao trend", kaže, dodavši da ljudi sve više rade sami. Sami obavljaju produkciju, promociju, marketing i booking te se čak trude sami napraviti i srediti spot za pjesmu.
Dosta toga se može napraviti s dobrom idejom i malo boljom opremom koja je dostupna svima. Ipak, ističe da je problem što se dosta toga gubi na kvalitetu videa i ostalih stvari u tom nizu. Većina izvođača je napustila model albuma, a neki rade svoje modele sa od četiri do sedam pjesama, dok neki rade po staroj formi i izbacuju 15 pjesama odjednom. Neki, pak, objavljuju samo singlove i zbog toga više ne postoje pravila šta može uspjeti, a šta ne.
"Pratio sam scenu, ima mnogo potencijala. Na regionalnoj sceni ima dosta nove ekipe. Ovaj dio sa svirkama ne funkcioniše kao prije, a i ja se tek snalazim u novim trendovima u poslovanju na sceni tako da s te strane nemam baš nikakav savjet, osim da ne čekaju pozive, nego da sami stvaraju koncepte i turneje u funkcionalnim klubovima, lokalima i festivalima", kaže te dodaje kako u BiH postoji rupa glede festivala te da je to nešto na čemu bi se trebalo poraditi. Nosioci tih festivala mogu biti Helem Nejse, Kontra, Nici i ekipa iz Brčkog, ali i novije generacije repera kao što je reper Stoposto i mlađa ekipa.
Smatra da se nove generacije dobro snalaze, ali naglašava da je trenutno u fazi u kojoj slabije sluša hip hop, a više radi i prati produkciju pjesama. Drago mu je što su se novi izvođači isprofilirali svojim stilom, ali i muzičkim pristupom publici.
Kada ne snima, onda učestvuje u projektu "Perspektiva" na kojem radi s kolegama Marčelom i Mirelom Priselac iz benda Elemental. Bave se temama koje su bitne za mlade te im daju prostor da pišu, komentarišu i iniciraju teme koje su bitne za njihovu generaciju.
Na svojim nastupima u publici viđa mlađe i starije ljude te i ljude koje ne zanima samo rap. On smatra da je to sreća i drago mu je što je to konstanta koja traje od početka njegove karijere.
"Što se tiče mene, privatno slušam raznoliku muziku. Uvijek sam u potrazi za novim pjesmama i izvođačima i imam dan u sedmici kad "pročešljam" nekoliko stranica s novom muzikom, družim se s kopačima stare muzike pa mi i sa te strane uleti poneka nova pjesma za playlistu. Na moje početke i karijeru su imali utjecaja svi izvođači novog vala koje je moj stariji brat tada slušao pa sam i ja morao slušati s njim", kaže Edo uz smijeh.
Dodaje da je uz brata otkrio određene izvođače koji su ga odveli u neke nove vode gdje je počeo slušati grunge, neke nove repere za koje do tada nije znao, a koji su bili popularni devedesetih i početkom 2000-ih. Kasnije otkriva soul i reggae te mu je to stalno na playlistama uz njemu neizbježni funk šezdesetih i sedamdesetih.
"Što se tiče mene, nemam neke konkretne uzore, pokušavam uvijek napraviti nešto svoje tekstualno, a muzički sam za sve što mi paše i čega nema baš previše za čuti trenutno", kaže.
Intervju je zaključio konkretnim stavom o novim pravcima hip hopa. Osvrnuo se na muziku koju snimaju reperi novog reperskog vala koji se naziva "balkaton".
"To je novi smjer. Prvo, oni repaju, a to ne mora za svakoga biti rap, ali srž svega što rade predstavlja repanje uz beat pjesme. Njihove poruke nisu poruke mržnje i nacionalizma ili antinacionalizma i socijalne pravednosti, nisu neke poruke koje mijenjaju život. To su pitki tekstovi za uživanje, za klubove i razbibrigu. Oni se ne predstavljaju kao neki intelektualci ili propovjednici na mikrofonu. Njih sluša ogroman broj ljudi u cijeloj regiji i ne možemo to ignorisati i ponašati se kao da ne postoje", zaključuje Edin na koncu, dodavši da zna da on i novi pjevači nemaju istu publiku niti istu poruku, ali ono što oni rade jeste novi pravac koji je sticajem okolnosti veoma uspješan. To je ustvari najbitnije, bez obzira na to koliko će trajati čije pjesme.