Muzika
268

Harmonikašica Merima Ključo osvaja američku publiku kompozicijom o Sarajevskoj Hagadi

Piše: L. Č.
Merima Ključo je svjetski priznata harmonikašica porijeklom iz BiH sa trenutnom adresom u Los Angelesu. Ključo je i autorica muzičke kompozicije o Sarajevskoj Hagadi kojom oduševljava publiku širom SAD-a.

Inspirisana knjigom Geraldine Brooks "People of the Book" Merima Ključo je postala opsjednuta idejom projekta koji bi muzički i vizuelno pratio put Hagade od Španije do Sarajeva. Tako je nastala muzička kompozicija "The Sarajevo Haggadah: Music of the Book".

Kompozicija za harmoniku i klavir se sastoji od 12 stavova i 50-minutna je savremena muzička ilustracija puta Hagade kroz njenu dugu historiju.

"Bogata historija knjige poslužila je kao inspiracija za muzički i vizuelni put kroz različite kulture, njihove muzičke tradicije, religijske utjecaje... Pokazuje kako spašavanje ove vrijedne knjige spaja mnoge ljude različitog porijekla, stvarajući jedan metafizički dijalog koji prevazilazi vrijeme i prostor", pojašnjava Ključo u razgovoru za Klix.ba.

Ona dodaje kako je Sarajevska Hagada simbol koegzistencije i zajedništva - simbol koji joj je privatno izuzetno bitan. Podsjeća kako je kreirana u Španiji sredinom 14. stoljeća za vrijeme La Konvivencije (La Convivencia = suživot), u periodu kada su kršćani, muslimani i jevreji živjeli u harmoniji.

"Zlokobnim Alhambrijskim ukazom 1492. i početkom inkvizicije na tom prostoru, ta je zajednica uništena i tada je Hagada krenula na svoj nevjerovatan i čudnovat put do Sarajeva", pojašnjava Ključo.

Reakcije publike na izvedbe njene kompozicije "The Sarajevo Haggadah: Music of the Book" su, kaže Ključo, fenomenalne. Njeni koncerti u Bostonu, Washingtonu i prošlosedmični u New Yorku bili su rasprodani 2-3 sedmice unaprijed, a jednom od njih prisustvovala je i Geraldine Brooks, o čemu je pisao i Washington Post.

Njeni koncerti u Vermontu, San Franciscu, Dallasu, Torontu, Austinu i Chicagu također su bili izvanredno posjećeni, a Ključo nam otkriva kako su u toku dogovori za evropsku turneju.

Harmonika je impresivan instrument kojim možete dočarati dosta toga

U razgovoru za Klix.ba Ključo pojašnjava kako je koncertna harmonika impresivan instrument koji posjeduje nevjerovatan spektar boja i mogućnosti.

"Pored toga, veoma podsjeća na ljudski organizam. Recimo, mijeh kojim 'udiše i izdiše' zrak - samim tim već možete izraziti toliko toga - ubrzano disanje, u strahu isprekidano disanje, hiperventilaciju… Zatim glisando na tonu koji može da dočara jecaj itd. To su neke osnovne, jednostavne tehnike, a već možete dočarati toliko toga. Praktično sve što proživljavate različitim tehnikama možete izraziti kroz ovaj fascinantni instrument", objašnjava Ključo.

Dodaje kako je harmonika najmlađi instrument, a svaki mladi instrument mora proći "fazu dokazivanja" do potpuno prihvaćenog koncertnog instrumenta.

"Mislim da je slabo poznavanje instrumenta i (pre)često pogrešno muziciranje na ovom instrumentu razlog što se harmonika još uvijek nedovoljno cijeni. Međutim, sve je to normalan proces u evoluciji svakog instrumenta. Zapažam da je u proteklih dvadeset godina proces sazrijevanja ubrzan i da je harmonika sve više zastupljena na koncertnom podiju", navodi naša sagovornica i dodaje kako je sve više poznatih svjetskih kompozitora zainteresovano za ovaj instrument, a za njega je već napisan znatan broj vrijednih savremenih kompozicija.

"Amerikanci se ne razlikuju od ostatka svijeta kada je riječ o predrasudama vezanim za harmoniku. Uvijek mi je simpatično i drago na kraju koncerta vidjeti začuđena lica i ogroman entuzijazam publike, nakon razbijenih predrasuda. A pogotovo me nasmije redovna fraza: Kako je moguće, ili - ne mogu da vjerujem - da harmonika ovako zvuči?!", ispričala nam je Ključo.

Predavačica u priznatom centru za kamernu muziku

Merima Ključo je bila dio međunarodnog centra za kamernu muziku Yellow Barn, mjesta savršenog za muzičare koje svake godine posjećuju najveći talenti iz cijelog svijeta.

Ova umjetnica je u Yellow Barn centru imala priliku predavati savremenu kamernu muziku, a dva puta je bila na rezidenciji gdje joj je bilo omogućeno da u potpunom miru i šumskoj idili radi na svojim projektima, između ostalog i na "Sarajevskoj Hagadi".

Ključo je iz Sarajeva u svoje rodno Livno otišla 1992. godine, a iz Livna se odselila godinu kasnije. U Rotterdamu je završila muzičku akademiju, a specijalizaciju u modernoj muzici u Bremenu.

Na kraju razgovora za Klix.ba ističe kako rado posjećuje Sarajevo za koje je, pored rodbine i prijatelja, vežu neke divne godine zivota.