Sve popularniji trend
4

Hoće li koncept virtuelnih koncerata funkcionisati u BiH

L. K.
Ilustracija: Shutterstock
Ilustracija: Shutterstock
Sve se češće spominje tema virtuelnih koncerata, a svjetske zvijezde kao što su Dua Lipa i Sam Smith već su uključene u ovakve projekte. Iako mnogi tvrde da je ovo dio budućnosti muzičke industrije, nameće se pitanje - hoće li ovakve stvari naići na plodno tlo u Bosni i Hercegovini?

Pandemija koronavirusa je gotovo u potpunosti razorila planove muzičara za 2020. godinu. U pauzama od strogih mjera i u padu broja novozaraženih održano je nekoliko mini koncerata u regionu, no više je onih koji su birali da pauziraju i posvete se pripremi novog materijala.

No ono što će zasigurno obilježiti 2020. godinu jesu online nastupi, opcija kojoj su se okrenuli mnogi svjetski, ali i regionalni pjevači. I dok su takve stvari u početku pandemije organizovane kako bi pjevači ostali u kontaktu s publikom i razveselili ih u karantinu, mnogi već razmatraju opciju naplaćivanja online koncerata.

Edin Muftić iz Sarajevodiska ističe kako su online svirke bile veoma gledane u prvoj polovini ove godine, što je posebno vidljivo na primjeru Dubioza kolektiva, benda koji je svakog ponedjeljka održavao "Quarantine Show". Ljude su radovale ovakve stvari jer su se vrlo malo kretali i najviše vremena provodili u kući, a koncerti su im skretali misli od teške realnosti.

No sve više pjevača se sada okreće nešto ozbiljnijoj formi koncerata te odlučuju na ovaj način ostvariti kakve-takve prihode.

"Pozdravljam bilo kakvu aktivnost muzičke industrije s obzirom na katastrofalnu situaciju. Međutim, smatram da to nije veliki dio budućnosti muzičke industrije, jer su koncerti specifičan vid umjetničkog izraza gdje su živi kontakt između izvođača i publike te atmosfera velikog broja ljudi na istom mjestu veoma bitan i neraskidiv njegov dio. Na koncerte se ide jer je to prilika da se izvođač vidi uživo te da se osjete atmosfera, zvuk i svjetlo. Koncert je višečulni doživljaj, ne samo audio-vizuelna komunikacija. I prije je dosta izvođača imalo svoje koncerte na YouTubeu i rasprodane turneje", govori Muftić.

Dodaje kako nikad nije čuo da neko kaže: "Neću ići na koncert benda, gledao sam ih na YouTubeu".

"To je ono što odvaja muzičku od filmske industrije, jer se filmovi mogu gledati kući i neće se osjetiti velika razlika. Naravno da je bolje gledati film na velikom platnu u kinodvorani, ali može i kući, u pidžami. Naravno, radi se šta se može i ja to pozdravljam i želim svu sreću izvođačima i organizatorima, a publici ugodno vrijeme provedeno u gledanju i slušanju online koncerata", kaže.

A online koncerti polako počinju širom regiona. Dok Massimo najavljuje svoj nastup za sredinu decembra, bh. reperi Jala Brat i Buba Corelli već su krajem novembra u saradnji sa Sarajevo live stream sessions (SLSS) timom organizovali online koncert koji je realizovan uživo. Iz SLSS-a kažu kako je o brojkama pregleda nezahvalno govoriti, uglavnom zbog toga što je teško utvrditi kojim brojem treba biti zadovoljan.

"Uvijek može bolje. Ali moram istaći da smo vrlo zadovoljni. Bitno je napomenuti da je koncert gledan iz cijele Evrope, ali i SAD-a! Želim naglasiti da je u pitanju vrlo kompleksna organizacija i potrebno je zadovoljiti niz kriterija i trendova kako bi se postigao vrhunski live stream", govori Elmedin Gičević iz SLSS-a.

Cijena karte za virtuelni koncert reperskog dvojca iznosila je 4 KM za gledatelje iz regiona, a 8 KM (4 eura) za gledatelje iz drugih dijelova svijeta. Na pitanje da li smatra da bi naša publika bila spremna platiti online koncert, Muftić ističe kako smatra da se ona ne može definisati kao homogeno tijelo. Naprotiv, potrebno je napraviti distinkciju između različitih grupa unutar koncertne publike po razlozima zbog kojih dolaze na koncerte.

"Prije svega, tu su fanovi određenog izvođača koji idu na svaki koncert tog izvođača u svojoj blizini, a nerijetko i na sve koji se održavaju bilo gdje. Onda dolaze fanovi određenog muzičkog žanra, zatim ljudi kojima je to dobra prilika da obogate svoj subotnji izlazak itd. Ja smatram da online koncerti mogu ciljati najvećim dijelom prvu grupu, fanove izvođača, jer su oni ti koji će konzumirati bilo koji proizvod ili događaj vezan za njega", govori.

Dodaje kako tu govori o ljudima koji sakupljaju albume, majice i druge suvenire - onima koji su odani izvođaču.

"Dijaspora je, međutim, drugi par rukava, i mislim da bi i najveći potencijal mogao ležati tu, jer oni svakako nemaju priliku vidjeti svoje omiljene izvođače pa je to dobra prilika. Kada se tome dodaju bolja platežna moć i pandemija, možda imamo dobitnu kombinaciju", govori.

Gičević navodi kako je u ovakvim okolnostima live stream jedini model koji je moguće ponuditi ljudima kako bi uživali u koncertima uživo.

"Naglasit ću, uživo, jer su sve ostale opcije praktički dostupne besplatno. SLSS je i zamišljen tako da svaki koncert ide uživo", govori Gičević dodajući kako je live stream model praktično alternativno rješenje za situaciju u kojoj se svi nalazimo.

Iz SLSS-a obećavaju kako će svaki mjesec organizovati po jedan koncert, ali i kako je decembar rezervisan za organizaciju novogodišnjeg live streama. Bit će to puno raznovrsniji program, pun sadržaja za sve generacije.

"Imena izvođača ćemo objaviti uskoro. Ono što već sada mogu otkriti jeste da planiramo uvesti i opciju 'chat', gdje ćemo svim gledateljima omogućiti da razmjenjuju komentare, razgovaraju s izvođačima i slično. Na ovaj način ćemo koliko-toliko napraviti jednu virtuelnu grupu kako bi se gledatelji bar na neki način osjećali kao da su u jednom velikom društvu", govori Gičević.

Cijene karata online streaminga ovisit će o programu, no organizatori obećavaju kako će se potruditi da to budu cijene koje su dostupne svima.

I iako su online koncerti tek polovična zamjena za ono u čemu smo navikli uživati u normalnim uslovima, jasno je da se koliko-toliko moramo prilagoditi "novom normalnom". Čak i ako u "novom normalnom" svoje omiljene izvođače možemo vidjeti i čuti samo preko malih ekrana.