Srđan Gojković Gile: Bili smo državni neprijatelji, potrošen je optimizam i entuzijazam ljudi
Električni orgazam dugo nije svirao veliki koncert u Sarajevu, a iako još uvijek nisu napravili spisak pjesama Gile otkriva da će to biti presjek karijere.
"Paket aranžman i najveći hitovi od početka do danas, to je nešto što ćemo svirati. Nadam se da će biti mnogo ljudi i radujem se jer će tu, s obzirom na to da je riječ o koncertu na kojem svira nekoliko poznatih bendova, biti veliki broj onih koji će nas prvi put gledati. Obično na te velike koncerte dođe neka šira publika jer dođu ljudi zbog provoda i ne budu tu samo hardcore fanovi", rekao je Gile.
Posljednje tri godine grupa radi na novom albumu sa kojeg su već izbacili tri singla ("Bio sam loš", "Kamerom snimam sve" i "Istok, zapad, sever, jug"). Na radost mnogobrojnih fanova krajem aprila izlazi novi singl "Bila si kao san", a do kraja godine planiraju objaviti album. Filozofija Električnog orgazma je promjena, pa su kroz 37 godina postojanja na sceni njihovi fanovi svjedočili upravo brojnim fazama i promjenama.
"Postoje ti neki bendovi koji nađu svoj zvuk koji prolazi na tržištu i kod publike i onda se trude da ne mrdaju mnogo. Mi smo imali drugačiju taktiku, trudili smo se da Električni orgazam ne bude neki mainstream pop bend, mada smo imali i tu fazu. Ali imali smo razne faze, tako da je ta samo jedna od mnogih", rekao je.
Bend napravljen iz zezanja
Srđan Gojković Gile, Ljubomir Jovanović Jovec i Ljubomir Đukić su nakon koncerta grupe Leb i sol 1980. godine, u kafani "Mornar", osnovali Električni orgazam. Originalna ideja je bila da grupa postoji na samo jednom koncertu gdje su trebali biti predgrupa svom drugom, ozbiljnom bendu Hipnotisano pile. Električni orgazam bio je okrenut novoj muzici koja je tek dolazila i bila dio budućnosti, dok je Hipnotisano pile bila neka vrsta hard rock benda. Zajednički članovi ove dvije grupe bili su Jovec, prvi gitarista Električnog orgazma, i Gile, koji je u Hipnotisanom piletu svirao bubnjeve, a u Električnom orgazmu svirao gitaru i pisao pjesme. S obzirom na to da Električni orgazam postoji toliko dugo jasno vam je ko je bolje prošao na tom koncertu i koga su mediji i publika zapazili.
"Bili smo naloženi klinci kojima se posrećilo. Nije to bio mukotrpan i dugotrajan proces, nismo se mučili ni godinama pokušavali. Nakon tog prvog koncerta bilo je jasno koji bend postaje glavni. Onda je nastala euforija u Beogradu oko Idola i Šarla Akrobate s kojima smo snimili 'Paket aranžman'. Nismo imali nijedan videospot ni singl, a već smo izlazili na naslovnim stranama raznih medija. Drugo je vrijeme bilo, rano smo krenuli i to još traje", rekao je Gile.
Veoma brzo za njih je znala cijela Jugoslavija. Gile se prisjeća kako nisu imali vremena razmišljati o svemu tome i kako je sva fama oko grupe nastale iz zezanja krenula odjednom. Izlazili su na naslovnicama beogradske i zagrebačke štampe, a ubrzo i na naslovnici "Jukeboxa", glavne jugoslovenske muzičke novine u tom periodu. Sve se dešavalo veoma brzo, svake godine su izdavali album, a sredinom osamdesetih, tačnije albumom "Distorzija" bend je imao komercijalni odjek. Nakon 37 godina još uvijek sviraju, njihova energija je neopisiva, a Gile kaže da im je upravo istrajnost najveći izazov.
"Mnogo je to vremena za bilo koji posao. Istrajati je teško, a naročito na ovim prostorima gdje ta vrsta muzike koju mi sviramo nikada nije bila mnogo popularna. Da ne spominjem to da Električni orgazam nikada nije koketirao s folkom koji je mnogim rock bendovima donosio uspjeh. Mi smo išli drugim putem, a zaista je u ovih 37 godina bilo teških perioda", rekao je.
Devedesete
Period devedesetih, raspad Jugoslavije i početak rata, bio im je najteži period i emotivno i praktično. Zbog svih dešavanja, ali i antiratne kampanje "Rimtutituki", izgubili su publiku i uglavnom nailazili na zatvorena vrata.
"Emotivno je bilo veoma teško pregurati tu neku fazu, prihvatiti da se urušila država u kojoj smo radili i imali prijatelje u raznim gradovima. Onda si odjednom u situaciji u kojoj si u ratu sa zemljama u kojima su tvoji prijatelji. Bilo je prilično intenzivno i haotično to pregurati. Sad kad vratim film sjetim se i teških perioda gdje nije bilo koncerata, nismo imali gdje svirati jer su nas državni mediji blokirali zbog učestvovanja u brojnim akcijama protiv tadašnjeg režima u Srbiji. Doživljavani smo kao neka vrsta državnog neprijatelja, što realno i jesmo bili. Bilo je teško ali uspjeli smo to pregurati", prisjetio se.
"Mislim da su generacije koje su preživjele te devedesete i ostale ovdje živjeti potrošile entuzijazam i optimizam da mogu doći neke ozbiljnije promjene u pravcu normalizovanja situacije. Nažalost, to se još uvijek nije dogodilo, a od rata narodi države koja je nekad bila Jugoslavija žive u nekoj vrsti posttraumatskog stresa. Mnogo puta su se ljudi nadali da će doći neko novi, drugačiji ali nikakva promjena se nije dogodila ili je bila toliko mala da je njihov optimizam potrošen", zaključio je Gile izražavajući nadu da će ipak doći do neke promjene nabolje.
U tom periodu nastala je i pjesma "Seks, droga, nasilje i strah" koja opisuje raspad Jugoslavije i društveni milje u kojem su pretumban sistem vrijednosti.
"Odjednom se na ulicama Beograda pojavila velika količina droge, konkretno heroina, koja je bila način da se taj rat finansira. Također je bilo nasilja, straha, seksa bez ljubavi. Te riječi opisuju situaciju početkom devedesetih koja se dešavala oko nas", rekao je.
Ipak, najpopularnija pjesma Električnog orgazma koja je upravo početkom devedesetih dobila na važnosti je "Igra rokenrol cela Jugoslavija". Iako je Gile nije napisao za svoj bend ipak je 1988. odlučio snimiti je i objaviti.
"Ta pjesma je najveći hit Električnog orgazma u smislu da je probila barijeru i dobacila do publike kojoj se mi nismo obraćali. Znali su je i ljudi koje ne zanima rock'nroll. Mislim da je mnogo toga na to utjecalo - nastala je krajem osamdesetih, pred raspad države, a ta riječ 'Jugoslavija' pomogla je njenoj popularnosti", rekao je Gile.
"Igra rokenrol cela Jugoslavija" doživjela je veliki komercijalni uspjeh, ali je utjecala i na ego članova benda koji se zbog toga zamalo raspao.
"Zanimalo nas je možemo li napraviti neke pjesme koje mogu komunicirati s nekom širom publikom, ali je cijela situacija dovela do velike krize u bendu. Svi su bili na nekom maksimalnom egotripu i primjetivši u kojem smjeru idemo predložio sam da napravimo pauzu. To je bila pametna odluka, nakon dvije i po godine kada se sve sleglo krenuli smo ponovo svirati i od tada nismo imali velikih kriza", rekao je Gile.
Iako je kašnjenje zaštitini znak rock bendova, zanimljivo je da Električni orgazam nikada nije zakasnio na koncert ili otkazao neki. Uz smijeh, Gile se prisjeća kako im se znalo dogoditi jedino da dođu na koncert na kojem, zbog loše i haotične organizacije, ne nastupe.
Digao ruke od novih bendova
Zbog općeg pada kvalitete domaću muziku uglavnom ne sluša i ne prati dešavanja ni na domaćoj ni na svjetskoj muzičkoj sceni.
"Kada sam bio mlađi pratio sam bendove koji su mi se sviđali, ali i one koji nisu. Posljednjih desetak godina svjesno sam se izolovao jer više volim da sam u situaciji da ne znam šta se dešava i zamišljam da postoje dobri bendovi, nego da sam frustriran jer ne vidim nijedan dobar bend. Trenutno na ovim prostorima nema neke kreativne situacije, evidentan je pad kvaliteta", zaključio je frontmen Električnog orgazma čija je muzika odgodila generacije.
Gile se posljednjih nekoliko godina okrenuo budizmu i meditaciji, a objašnjava da su metod vježbanja sopstvenog uma i rock'n'roll odlična kombinacija.
"Budizam, koji je metod vježbanja sopstvenog uma, odlično ide uz sve jer je lakše nositi se sa stresnim situacijama, problemima koje svi imamo i različitim životnim situacijama smirenijim i vještijim umom", poručio je.