Legendarni humorista

Intervju / Zenit Đozić: Činjenica je da ni Sejo ni Nele ne smiju zaboraviti ogromnu ljubav koju su svi članovi dali bendu

Foto: D. S./Klix.ba
Foto: D. S./Klix.ba
Razgovarala: Iman Sporišević
21.12.2023. u 21:59

Zenit Đozić, glumac, humorista, producent, bivši bubnjar Zabranjenog pušenja i jedan od tvoraca Novog primitivizma, će Sarajlije voditi kroz bogat novogodišnji program ispred Vječne vatre. O ovom projektu te mnogim drugim stvarima je govorio za Klix.ba.

"Scenarij za novogodišnji program radi vještačka inteligencija i još nismo dobili rezultate tog istraživanja. Nemamo pojma šta će se desiti", rekao je uz osmijeh.

Nakon toga se osvrnuo na kritike pojedinih da organizatori dočeka Nove godine u glavnom gradu Bosne i Hercegovine "bacaju" novac građana.

"Novogodišnji program koji mi radimo je pokriven sponzorstvima. Dakle, grupe koje će nastupiti su već isplatile svoj nastup. Ljubljanska banka je među sponzorima koji su vidjeli interes u pojavljivanju takvih popularnih grupa. Nije tačna priča da trošimo novac jer smo ga mi zaradili. Sve ovo što će Grad Sarajevo i Kanton Sarajevo dobiti kroz fiskalne račune je dobitak. Uvijek smo donosili novac i ljudi su od nas zarađivali. Nikad nismo uzimali tuđi novac", objasnio je.

Na planu dočeka Nove godine vrijedno rade već tri mjeseca kako bi sve prošlo u najboljem redu.

"Osjećam se dobro zato što smo dobili priliku da se zezamo. Suština ovog programa je da stvari budu uvezane, da se ne desi da bend izađe pa da publika čeka da se nešto dogodi. Moja ideja je da budem domaćin koji će sprovesti publiku do sljedeće tačke i da nam svima bude lijepo. To je ono što je nedostajalo", naveo je.

Zanimalo nas je misli li da će mlađe generacije uspjeti očuvati duh Novog primitvizima, zahvaljujući kojem je Sarajevo 1980-ih godina steklo kultni status.

"Duh primitivizma se prilično njeguje, ali za novi primitivizam ne znam. Ne znam koliki su potencijalni mladih ljudi, ali duboko vjerujem da svaka generacija nosi svoje kreativce. Vjerujem u sve mlade ljude. Ne bih volio biti tip koji vjeruje da samo njegova generacija može napraviti nešto", ispričao je.

On je prije nekoliko godina izjavio da bi volio napraviti veliku postavku posvećenu Novom primitivizmu koja će obići Evropu, a zatim u Sarajevu otvoriti centar o ovom pokretu.

"Imao sam dosta pokušaja da to pokrenem. Nisam baš imao podršku od ljudi od kojih sam trebao imati, prvenstveno od vlasti. Svoje ideje sam 'prislonio' uz Ex-Yu Rock Centaru Sarajevu. Ekipa iz Ex-Yu Rock Centra je imala sličnu ideju koja se više odnosila na jugoslovenski rock. Vidio sam da oni imaju dobre organizacijske sposobnosti i onda sam im ustupio stvari koje sam pripremao za izložbu o Novom primitivizmu", kazao je.

Međutim, to je samo dio kolekcije. Čeka pogodnije vrijeme, no vjeruje da će uskoro moći pričati s novom vlašću zato što smatra da ona na kulturu gleda više blagonaklono.

"Onda ćemo moću uraditi dublju analizu toga šta se dešavalo tokom 1980-ih i svim impaktima koje smo ostavili na kulturu, medije, današnji život itd. Ako ćemo posmatrati identitet Bosanaca i ljudi koji dolaze iz ovog kraja, onda sigurno ne možemo zaobići Novi primitivizam kao jedan od uspješnijih kulturnih dometa naše generacije. Ako ćemo ići u Evropu, morat ćemo ići s nekim paketom - ko smo, šta smo. Morat ćemo potražiti odgovor na to pitanje. Projekt Novog primitivizma ima veliki kulturni domet. To je biser koji smo ovdje dobili nekom čarolijom", ispričao je.

Zenit je u Ex-Yu Rock Centru voditelj kreativnog odbora. Nažalost, susreću se s brojnim problemima.

"Borimo se s egzistencijalnim stvarima. Plaćamo kiriju u prostoru koji je namijenjen za mlade, a istovremeno nam ne dozvoljavaju da tu imamo svoje koncerte niti bife kako bismo se mogli samoodržavati. Ono što su miljenici raznih partija davno dobili, mi to ne možemo da dobijemo i sada pokušavamo naći rješenje. Ova vlast mora shvatiti da je dužna obezbijediti mladim ljudima da imaju mjesto gdje će moći pokazivati ono što znaju. Bez toga nemamo šta govoriti o normalnoj državi", objasnio je.

Foto: D. S./Klix.ba
Foto: D. S./Klix.ba

U razgovoru za Klix.ba se osvrnuo i na to što mnogi smatraju da su humoristične emisije koje su snimljene nakon Top liste nadrealista samo njihova blijeda kopija.

"Naše emisije se ne kopiraju u smislu stila. Za razliku od današnjih humorističnih emisija koje su uglavnom sitcom karaktera, mi smo radili skečeve s bezbrojnim temama. To nam je bilo interesantnije. O tome najviše može govoriti publika. Jedino mi je žao toga što je telvizijska industrija dobrim dijelom uništena i što se ne razvija kapacitetom kojim smo mogli i kojim smo dominirali jugoslovenskom scenom. Mogli smo dobiti šta god smo htjeli. U ovom trenutku se u Sarajevu moglo snimati barem 15 serijala. Prvi sam u Hrvatsku prodao serijal iz BiH - 'Nadreality Show'. Izvozni proizvod zapravo ima najveću kvalitetu jer mi ustvari prodajemo pamet, a ne balvane iz šume. Te licence su u ekonomskom smislu najviši poslovni nivo", rekao je.

Žao mu je što nemaju dovoljno kapaciteta da "poguraju" tu industriju, da se snima puno više toga i da se vratimo na poziciju na kojoj smo bili ranije.

"U Hrvatskoj i Srbiji se snimaju brojne serije. Oni čak imaju i dobre rezultate. To je ono što bih volio reći - apelujem na urednike i one koji imaju novac, a to je u ovom trenutku BH Telecom koji daje svoj novac za snimanje serijala. U tom finansiranju moraju voditi računa o tome kakvi su rezultati tih serijala. Trebaju potencirati one koji su ostvarili kvalitet", smatra.

Dodao je kako se isto dešava i u filmskoj industriji BiH. "Gura" se gomila filmova koji imaju budžete od milion i po KM, a pogleda ih pet hiljada ljudi.

"Filmska i TV industrija mora raditi na tržišnim uslovima. Dakle, treba ići dalje onaj ko napravi kvalitetan materijal. Taj kriterij ne mora sadržavati nagrade tipa nagrada za najbolji objektiv u nekom trećem planu. O tome treba odlučivati gledanost u kinima. Bitno je koliko se novca vrati od budžetskih korisnika", napomenuo je.

Mnogi ljudi smatraju da su Nadrealisti predvidjeli budućnost - od raspada Jugoslavije do "Sarajevskog zida". Pojavile su se i tvrdnje da su oni imali insajderske informacije zato što su im roditelji vojna lica.

"Mi jesmo predvidjeli gomilu stvari, a imali smo dosta informacija koje su ustvari bile informacije koje su imali i svi ostali ljudi, samo što smo mi više obraćali pažnju. Scenarij sam napisao bez ikakve podrške. To predviđanje je zapravo bio dobar način analiziranja situacije. Tražili smo humor u svemu tome. Ljudi vjeruju da je Neletov otac bio vojno lice, što mi jako smeta. To nije tačno, njegov otac je bio profesor orijentalistike. Šiberov otac je bio vojno lice, a on je na kraju bio i zamjenik komandanta Armije RBiH, ali to zaista nema nikakve veze s ovim. Skečeve smo uvijek gradili po onome što smo osjećali. Bili smo neovisni, nikada nismo radili za jednu stranu. Radili smo skečeve zbog zezancije i to je naša publika prepoznala. Zbog toga smo i danas aktuelni", kazao je.

Spomenuo je i to da su 2007. godine u "Nadreality Showu" snimili skeč o lažnim diplomama, što itekako oslikava današnje stanje u kojem se bh. društvu nalazi.

"Svi smo to vidjeli, a niko nije reagovao. Danas je to postalo jasnije. Bosna je puna vještačke inteligencije. Za nas su vještačka inteligencija oni koji imaju lažne diplome", naveo je.

"Nadreality Show" je također bio iznimno popularan, kako u Bosni i Hercegovini, tako i u regionu. Skečevi na YouTubeu imaju milionske preglede. Željeli smo saznati hoće li se Zenit ponovo vratiti snimanju ovog showa.

"Imao sam namjeru, ali u ovom trenutku ima dosta stvari koje moram riješiti. Imamo potencijala, ali teško dolazim do finansija. Nisam pripadnik onih koji su bliski raznoraznim interesnim krugovima i koji lako dolaze do novca. Većinu zadnjeg serijala sam finansirao iz svog džepa. Mali dio novca sam dobio od Radio-televizije FBiH. Ostalo sam morao naći od sponzora. No, kada imate sponzore, oni vas uslovljavaju po pitanju onoga o čemu se možete šaliti. Između ostalog, moramo riješiti i to, ali svakako bih volio da radim. Nismo rekli svoju zadnju riječ", odgovorio je.

Također se postavlja pitanje u kojoj mjeri cenzura utječe na rad umjetnika, a naročito onih koji kroz humorističan i pomalo sarkastičan način prikazuju utjecaj politike na "običnog" čovjeka.

"Sa cenzurom smo se susretali u bivšem, ratnom i ovom sistemu. Kada pravite angažovani humor, udarate u nečiju bolnu tačku. Sigurno će vam se to vratiti. U ratu sam bio na ispitivanju u policiji. Ispitivali su me o nekim skečevima. U prošlom sistemu smo bili izloženi unutrašnjim službama sigurnosti. Uglavnom, kada radite nešto što je osjetljivo i što nekome izbija tlo pod nogama, onda ste stvarno izloženi udarcima", objasnio je.

Dodao je da to isto postoji i u ovom sistemu, možda čak i u većoj mjeri. Ispričao je da je ranije dolazio neko iz vlasti da kaže da ste zabranjeni, baš kao što su zabranili Top listu nadrealista.

"Nismo mogli prodavati kasete Top liste nadrealista. Mnogo puta su htjeli ukinuti emisiju. Urednici nisu bili zadovoljni našim programom. Kada dobijemo nagradu za najgledaniji program, onda nas puste. U današnjem sistemu imate suptilnije cenzurisanje jer ne možete raditi bez novca. Kada vam neko da novac, onda on određuje šta da radite. U sistemu koji se izborio za puno više demokratije, umjetniku daju fondove i onda ga puštaju da sam radi. Nakon toga publika iznosi ocjenu o tome šta je urađeno. Kod nas toga nema", rekao je.

Zanimalo nas je misli li da će se ovaj problem popraviti s novom vlašću.

"Vjerujem da hoće. Ne smijemo zavlačiti glavu u pijesak. Moramo stalno govoriti o onome što ne valja i upozoravati. Ne smijemo se praviti da ne vidimo nešto što je očigledno", smatra.

Foto: D. S./Klix.ba
Foto: D. S./Klix.ba

Razgovarali smo i o njegovim kolegama - Seji Sexonu i Neletu Karajliću. Njih dvojica su ovog ljeta imali poprilično burnu javnu raspravu oko političkih stavova. No, Zenit napominje kako su im nekada ljubav i poštovanje bili na prvom mjestu.

"Mislim da je ta rasprava potpuno smiješna. Ljudi su Top listu nadrealista i Zabranjeno pušenje voljeli zbog osjećaja da smo jako povezani, odnosno da smo veliki drugovi. To je stvarno jedno vrijeme bilo tačno. Međutim, kako su se stvari mijenjale, mislim da je tu došlo do nekakvih razloma. Ne bih sada ulazio u to. Mislim da je ta rasprava i iznošenje tog odnosa totalna dječija zaje*ancija. Ne vidim razlog za takvo nešto. Ja bih se iz toga izdvojio, ne bih želio upadati u to jer mislim da je to bezveze", rekao je.

Našalio se kako su najveću grešku napravili kada su njega izbacili iz Zabranjenog puštenja jer to više nije bio isti bend.

"Zabranjeno pušenje je funkcionisalo zato što su njeni članovi davali ogromnu ljubav tom bendu. Kad nismo imali ništa od toga, opet smo davali sebe. To je činilo bend posebnim. Kada su došle situacije u kojima se odlučivalo o vlasti, novcu, autorstvu itd., onda su se počeli javljati problemi. Činjenica je da ni Sejo ni Nele ne smiju zaboraviti ogromnu ljubav koju su svi članovi dali bendu",

Osvrnuo se i na priču koja je trenutno aktuelna, a to je da u sektoru kulture BiH postoji "povlašteni klan" zahvaljujući kojim isključivo pojedinci uvijek dobiju novac za snimanje filmova, serija itd.

"Sav novac koji sam u životu zaradio, zaradio sam ga u realnom sektoru. Za sve projekte sam zaradio tako što sam bio na tržištu, 'na pijaci'. Sve što sam zaradio i izgubio je moja stvar. Ovdje funkcionišu ljudi koji imaju fondove, to je zapravo čitavo društvo. Javni servisi funkcionišu tako što im se da fond i onda oni nemaju nikakav pritisak da to što naprave bude dobro. Ista je stvar i sa fondovima. Smatram da se neće mnogo toga promijeniti jer su tu uvijek interesne grupe", naveo je.

Vjeruje da se čvršće drže što su bliže vlasti i fondovima te da je to u krajnjoj liniji svjetska stvar.

"U Holivudu postoje moćnici koji imaju novac i onda oni određuju s kojom će glumicom spavati, koji će glumac dobiti ulogu itd. Međutim, razlika između holivudskih filmadžija i naših je u tome što holivudske filmadžije rade sa svojim novcem koji su zaradili, a ovi ovdje rade s tuđim novcem koji im je dat. On se potroši, a nikada se ne vrati", zaključio je.

46