Zanimljivosti
15

Minimalistički Beograd: Socrealistička ostavština srbijanske prijestolnice

Klix.ba
(Foto: Mirko Nahmijas)
Beogradski fotograf Mirko Nahmijas autor je zanimljive fotoserije koja nosi naziv "Minimalistički Beograd" i sadrži fotografije nekih od najvažnijih građevina glavnog grada Srbije sa sredine 20. stoljeća.

Na fotografijama se mogu vidjeti građevine koje pripadaju pokretu znanom kao "socijalistički modernizam", soc-realizam, brutalizam, "arhitektura nametnutih standarda" itd, a čija je jedna od karakteristika da izgledaju futuristički, gotovo kao da ih je neko donio iz budućnosti.

"To su impozantne zgrade koje u svakodnevnoj žurbi uzimamo zdravo za gotovo, pa sam odlučio da im priđem iz malo drugačijeg ugla kako bih ih akcentovao...", pojasnio je za Klix.ba Mirko Nahmijas.

Dodao je kako svoju seriju radova nije ograničio samo na socrealizam, već se na njegovim fotografijama mogu pronaći i modernije i drugačije pojave u arhitekturi, tj. umjetnost u arhitekturi koja se polako gubi kod nas.

Socrealizam ili socijalistički realizam je stilsko razdoblje u književnosti, slikarstvu, kiparstvu, arhitekturi i ostalim umjetnostima, poteklo iz tadašnjeg Sovjetskog saveza, koje je trajalo od 1930-ih do 1980-ih.

Neposredno nakon Drugog svjetskog rata, socijalistički realizam bio je stil koji se proširio i na ostale istočnoeuropske zemlje komunističkog svijeta koje su potpale pod sovjetsku sferu uticaja - DR Njemačka, Čehoslovačka, Poljska, Mađarska, Jugoslavija, Bugarska, Rumunjska, Albanija - Kina, Mongolija. Cjelokupni dizajn nove države Federativne Republike Jugoslavije, i svih njenih republika, napravljen je u tom duhu.

I baš poput brojnih drugih istočnoevropskih prijestolnica, i Beograda karakteriše arhitektonsko i urbanističko naslijeđe iz doba komunizma - nemaštovitost u izrazu, te izrazita hiper-dimenzioniranost i nerazmjerno voluminozne i visoke državno-političke zgrade u tradicijskim oblicima. Zgrade i građevine koje su nastale kroz dio modernizacije zemlje, preporoda, napretka i radnih akcija, podsjetnik su na hladna i siva vremena komunizma.

Fotografije Mirka Nahmijasa i njegovog minimalističkog Beograda su istovremeno i minimalističke i kompleksne, a dovoljno pažnje je posvetio, kako detaljima, tako i široj slici.

Kako sam fotograf kaže, biti dobar fotograf, prema njegovom mišljenju, ne znači samo imati vještinu da se napravi savršena fotografija, nego i biti u stanju praviti fotografije koje će nam dokazati kako postoji beskrajno mnogo načina posmatranja jedne stvari i mnoštvo uglova koji će nam iznova ponuditi posve drugačiju perspektivu.