Koliko je sigurno letjeti po lošem vremenu: Tehniku "krabanja" izvode samo najiskusniji piloti

BBC-ov glavni prezenter vremenske prognoze Simon King je iz prve ruke saznao kako se piloti obučavaju da se nose s lošim vremenom. Naime, gledao je kako to izgleda u simulatoru kokpita aviona Boeing 737 Max.
Let putničkim avionom se smatra najsigurnijim načinom transporta. Prema podacima američkog Instituta za tehnologiju u Massachusettsu (MIT) iz 2024., rizik od leta sa smrtnim ishodom je jedan na 13,7 miliona putnika. Šanse za let sa smrtnim ishodom se godišnje smanjuju za sedam posto zbog poboljšanja sigurnosti.
No, nakon nedavnih avionskih nesreća u Sjedinjenim Američkim Državama i širom svijeta prijavljenih teških turbulencija, nije malo onih koji su nervozni zbog toga. Kako priznaje i sam King, koji je bivši oficir Kraljevske ratne avijacije (RAF), čak se i on osjeća neprijatno tokom turbulencija.
Slijetanje uz bočni vjetar
Simulator kokpita aviona Boeinga 737 Max se koristi i za vježbanje slijetanja pri bočnom vjetru na aerodrom u Edinburghu. Nick Heard, trener pilota na Avionskoj akademiji Skyborne, zatražio je od Kinga da sleti prilikom bočnog vjetra s brzinom od 56 kilometara na sat. Riječ je o nečemu što se traži samo od najiskusnijih pilota.
Kako je kazao King, bilo je teško održati liniju stabilnom, koncentrisati se na vizualna pomagala za ostanak na kursu, kao i gledati kroz prednji prozor.
"Osjećao sam kako vjetar pomjera avion s kursa. Džojstik je bio osjetljiv na svaki pokret i kako sam se spuštao, postalo je nemoguće ispraviti greške kako bih ostao na kursu", ispričao je BBC-ov novinar.
Kapetan Heard je poslije toga preuzeo kontrolu nad letjelicom i izveo "zaobilaženje", pri kojem avion povećava visinu, pravi veliki krug i ponovo pokušava sletiti.
"Sve je bilo mnogo teže nego što sam mislio da će biti", dodaje King.
Kako je izjavio Lee Woodward, izvršni direktor Skybornea, od početka obuke, koja uključuje i vježbanje slijetanja pri bočnom vjetru, proći će šest godina prije nego što se postane kapetan.
Jerry Dyer ima YouTube kanal Big Jet TV, a preko kojeg uživo prenosi slijetanje aviona na londonski aerodrom Heathrow u olujnim uslovima. Hiljade ljudi preko spomenutog kanala gledaju kako piloti izvode tehniku "krabanja", a koja se izvodi upravo prilikom olujnih uslova i jakog bočnog vjetra.
Jerry je naveo da je "krabanje" trenutak kada je avion okrenut prema vjetru i djeluje kao da slijeće bočno umjesto da ide pravo niz pistu. Ova tehnika iziskuje mnogo vještine i iskustva jer se nos aviona mora usmjeriti prema vjetru pod odgovarajućim uglom i odgovarajućom snagom, a kako bi se zaustavilo udaljavanje aviona od središnje linije piste. "Krabanje" ili pozicija raka se zadržava sve dok točkovi letjelice ne dotaknu tlo, a zatim se letjelica ispravlja.
Važnost vremenske prognoze
Svaki pilot će reći da je vremenska prognoza jedna od prvih stvari na koju gledaju kada planiraju let, što se odnosi i na informisanje o područjima turbulencija.
Dugi letovi su izgledni na rutama s mlaznim tokovima, tj. koridorima vjetrova s brzinom do 400 kilometara na sat, i to na visini od 30.000 stopa ili devet kilometara. Mlazni tok je i iznad Atlantika, preko kojeg se leti iz SAD-a u Evropu, a kako bi se uštedili gorivo i vrijeme. Zbog toga je let od New Yorka do Londona za sat kraći nego od povratka.
No, kako je naglasio Heard, ne bi se prihvatila ušteda goriva kada bi turbulencije bile previše neugodne.
"Svi smo prošli obuku, razumijemo mlazne tokove i znamo gdje su turbulencije oko njih", dodaje.
Da li se turbulencije pogoršavaju s klimatskim promjenama
Postoje tri vrste turbulencije koje se mogu dogoditi tokom leta:
-
Konvektivne koje podrazumijevaju udare vjetra odozgo i odozdo, i to s grmljavinskim oblacima koji se nazivaju kumulonimbus;
-
Planinski talas koji se pojavljuje iznad planina;
-
Turbulencija čistog zraka (CAT) koje se događaju usljed temperaturnih promjena.
Oluje s grmljavinom mogu uzrokovati ozbiljne turbulencije, ali one su često dobro prognozirane i piloti ih mogu vidjeti i izbjeći. Mogu se prognozirati i turbulencije čistog zraka, ali ih je teže izbjeći zbog toga što se ne mogu uočiti. Mlazni tok na područjima turbulencije čistog zraka postaje sve brži zbog klimatskih promjena, a zbog čega postaje sve ozbiljnije.
Naučnici britanskog Univerziteta Reading su utvrdili da su se teške turbulencije iznad sjevernog Atlantika od 1979. do 2020. povećale za 55 posto. Piloti su napomenuli da kada se pojavi znak za sigurnosni pojas, onda to stvarno znači da se morate vezati jer se time sprečavaju povrede usljed turbulencija, piše BBC.