Velika enigma
54

Naučnici imaju novu teoriju zašto je napravljen Stonehenge: Da li je ovo priča o ujedinjenju pred invazijom

Piše: F. H.
Stonhenge (Foto: Shutterstock)
Stonhenge (Foto: Shutterstock)
Istraživači vjeruju da su možda riješili zagonetku Stonehengeovog oltarnog kamena, sugerišući da je zagonetni megalit izgrađen kao dio pokušaja da se zaštiti identitet neolitske Britanije tokom razdoblja sve veće imigracije iz Evrope.

Izgradnjom spomenika od kolosalnog kamenja udaljenog stotinama kilometara, tvorci drevnog spomenika možda su se nadali ujediniti naciju, ali u konačnici nisu uspjeli jer je starosjedilačko stanovništvo otoka na kraju zamijenjeno pridošlicama.

Nova teorija slijedi nedavno otkriće da je šest tona težak Oltarni kamen u Stonehengeu izvorno potječe iz sjeverne Škotske, nekih 700 kilometara od samog mjesta u Salisburyju, jugoistočna Engleska. Prije ovog otkrića, bilo je dobro utvrđeno da "plavo kamenje" spomenika dolazi iz Preseli Hillsa u Walesu, oko 225 kilometara, dok je veće sarsen kamenje iskopano 24 kilometra sjeverno od Stonehengea .

"Činjenica da je svo kamenje potječe iz dalekih regija, što ga čini jedinstvenim među više od 900 kamenih krugova u Britaniji, sugeriše da je kameni krug mogao imati političku, ali i vjersku svrhu, kao spomenik ujedinjenja za narode Britanije, slaveći svoje vječne veze sa svojim precima i kozmosom", objasnio je autor studije profesor Mike Parker Pearson u izjavi, prenosi IFLScience.

Nasuprot tome, drugi prahistorijski megaliti diljem Britanije i Evrope obično su napravljeni od stijena koje su u prosjeku prevezene s udaljenosti od samo 7 kilometara. Prema istraživačima, Stonehenge se ističe "kao spomenik čiji su graditelji pokušali, naposljetku neuspješno, uspostaviti neki oblik političkog ujedinjenja i zajedničkog identiteta u većem dijelu ili čak cijeloj Britaniji, spajajući te izvanredne i strane stijene koje su simbolizirale i utjelovljivale daleko i udaljene zajednice".

Na primjer, nagađaju da su "oltarni kamen kao doprinos ili dar donijeli neolitski ljudi iz sjeverne Škotske, možda kako bi učvrstili savez ili sudjelovali u izvanrednoj saradnji na daljinu koju je izgradnja Stonehengea predstavljala i utjelovljivala".

Komentarišući ovaj nevjerovatni drevni poduhvat, Parker Pearson je rekao da "sličnosti u arhitekturi i materijalnoj kulturi između područja Stonehengea i sjeverne Škotske sada imaju više smisla".

Na primjer, autori ističu da su stanovi u neolitskom selu u kojem su bili radnici koji su izgradili Stonehenge nevjerovatno slični po rasporedu drevnim domovima u Orkneyju iz otprilike istog razdoblja, naglašavajući drevnu kulturnu vezu između južne Engleske i sjeverne Škotske.

Sam masivni, horizontalni Oltarni kamen također odražava veličinu i orijentaciju sličnih blokova na ležećim kamenim krugovima koji se nalaze samo u sjevernoj Škotskoj. Štoviše, stepenasta visina ovih škotskih spomenika, koji su niži prema sjeveroistoku i viši prema jugozapadu, također se odražava u rasporedu sarsena u Stonehengeu.

Sastavljajući dijelove zajedno, autori studije sugerišu da je Oltarni kamen vjerovatno stigao u Stonehenge tokom druge faze izgradnje znamenitosti. Ova hronologija poklapa se sa značajnim populacijskim preokretom, jer su imigranti sa stepskim podrijetlom hrlili u Britaniju iz kontinentalne Evrope, utječući na genetsko i kulturno nasljeđe otočnog neolitskog društva na otoku.

"Inkorporacija Oltar Stonea u Stonehenge kao pokušaj jedinstva možda je bila odgovor na krizu legitimacije izazvanu ovim priljevom novih ljudi", pišu istraživači. Međutim, nažalost za ovo starosjedilačko britansko stanovništvo, oni su u potpunosti zamijenjeni kulturom koja je proizašla iz stepa u vrijeme kada je Stonehenge dovršen.

Dajući osuđujuću posljednju riječ o ovom ambicioznom programu političke konsolidacije, autori navode da je "kao pokušaj ujedinjenja, Stonehenge na kraju bio neuspjeh".

Studija je objavljena u časopisu Archaeology International.