U presušenom koritu

Orbiter poslao fotografiju "ljubičaste sirene" koju je uočio na površini Marsa

D. B.
Evropska svemirska agencija (ESA) objavila je fotografiju "slane ljubičaste sirene" na površini Marsa.

Ljubičasti val koji blista među crvenim, smeđim i sivim bojama na površini Marsa snimljen je pomoću ESA-inog ExoMars Trace Gas Orbitera (TGO) tokom preleta 2022. godine, a sada je objavljena i fotografija. "Ljubičasta sirena" se nalazi u presušenom koritu rijeke na južnoj hemisferi Marsa, odnosno u regiji poznatoj kao Terra Sirenum, što na latinskom jeziku znači "More sirena".

"Ljubičasti val je privukao pažnju evropske svemirske letjelice tokom njenog preleta. To je samo optička iluzija, na Marsu nema mitoloških sirena ili mora", stoji u potpisu fotografije koju je objavila ESA.

Ljubičasta anomalija zapravo predstavlja naslage hloridne soli te je zabiljeđena pomoću kamere visoke rezolucije CaSSIS, a koja je dio orbitera te snima površinu Marsa praveći stereo fotografije u boji.

Stereo snimanje funkcioniše tako što se pravi više fotografija iste površine iz nešto drugačijih uglova, kako bi softver mogao analizirati efekt paralakse, prividni pomak položaja između fotografija, a kako bi se izračunala dubina i kreirao detaljni 3D model terena. Ovo omogućava naučnicima da iz daleka izvrše detaljna proučavanja topografije i geoloških procesa Crvene planete.

Minerali bogati hlorom identifikovani su kao izrazita ljubičasta nijansa na TGO-ovim infracrvenim fotografijama. CaSSIS je jedinstveni alat za proučavanje distribucije soli širom Marsa. Ove naslage ukazuju na prisustvo vode, koja je nekada na Marsu postojala u obilju.

Međutim, zbog nedostatka magnetnog polja na planeti, atmosfera Marsa je polako erodirala i "odnijela" većinu njegove vode. Kako je voda nestajala, za sobom je ostavila naslage minerala poput ovog, tako da "ljubičasta sirena" služi kao otisak njenog nekadašnjeg prisustva.

Preostale naslage soli poput "ljubičaste sirene" mogu pružiti dokaze o postojanju nekadašnjeg života na Marsu te su stoga dobro mjesto za buduće istraživače, koji upravo ovdje mogu početi svoju potragu.

"Veoma slane vode mogle su postati pravi raj za život. Velike koncentracije soli omogućavaju vodi da ostane u tečnom stanju na temperaturama do minus 40 stepeni. Naslage hlorida na ovoj fotografiji i njihova direktna povezanost s tekućom vodom čine područja kao što je Terra Sirenum dobrim 'metama' za traženje znakova života", saopćila je ESA.