Cilj je sve bliže
12

Avion XB-1 uspješno obavio drugi nadzvučni let, mikrofoni u pustinji nisu detektovali prasak

Piše: D. B.
Kompanija Boom Supersonic obavila je drugi testni let svog eksperimentalnog nadzvučnog aviona XB-1, koji pravi put za planirani putnički avion Overture sposoban za let brzinom nešto većom od brzine zvuka, ali bez praska koji bi dospio do tla.

Startup iz Denvera je drugi i finalni let nadzvučnog aviona XB-1 obavio iznad kalifornijske Zračne i svemirske luke Mojave. Prije dvije sedmice je XB-1 s jednim sjedištem i tri motora postao prvi neovisno razvijeni avion koji je premašio brzinu od 1 Macha u ravnom letu. Tokom ovog leta obavljenog 28. januara je uspješno testiran i koncept krstarenja bez zvučnog udara, odnosno praska.

"Probili smo zvučni zid ne jednom, ne dva puta, nego tri puta, a svaki put smo to učinili bez praska. Radi se o tome kako upravljate avionom", izjavio je Blake Scholl, direktor kompanije Boom Supersonic.

Nadzvučni let bez praska koristi fenomen pod nazivom "Mach cutoff", kada se zvučni udar stvoren tokom leta na velikim visinama pri brzini ne većoj od 1 Macha "prelama naviše zbog temperature i vjetra koji utiču na lokalnu brzinu zvuka".

Istraživanje američke svemirske agencije NASA-e iz 2012. govori da je test koji je uključivao borbeni avion F-18 pokazao da je let bez praska moguć uz precizna mjerenja i letenje.

"Brzina i visina aviona se mora kontrolisati, a atmosferski uslovi u realnom vremenu se moraju pratiti, sve s velikom preciznošću", navodi se u istraživanju.

Tokom drugog leta, posljednjeg planiranog za XB-1, brzina aviona je premašila 1 Mach tri puta, a pri tome mikrofoni postavljeni u pustinji nisu detektovali prasak.

Avion Overture bi zahvaljujući brzini između 1,1 i 1,2 Macha mogao stizati iz New Yorka u Los Angeles za 90 minuta, a to je let koji inače traje oko šest sati.

Kako bi to bilo izvodivo, Boom razvija Symphony motore za Overture, avion koji će inače pokretati četiri motora. Brzinu veću od 1 Macha će moći dostići na visini iznad 9.000 metara. Također, avion će koristiti napredni autopilot, koji će izračunavati pravu brzinu bez praska za određene vremenske uvjete.