X-65 je eksperimentalni avion koji se zapravo razvija u CRANE (Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors) programu, a koji nadgleda DARPA. Otkako je izumljen, avion koristi pokretne površine poput kormila, krilaca i drugih dijelova. Cilj programa CRANE je da se ovi pokretni dijelovi u potpuno uklone te da se razvije avion kontrolisan u potpunosti mlazovima zraka pod pritiskom, koji mijenjaju način strujanja okolnog strujanja zraka oko aviona tokom leta.
Međutim, kako bi se rizik sveo na minimum, prvi eksperimentalni primjerak aviona X-65 će imati i konvencionalne pokretne kontrolne površine te aktuatore aktivne kontrole protoka (AFC), mlaznice zraka pod pritiskom.
"Koncencionalne površine aviona X-65 poslužit će kao pomoćni točkovi kako bismo razumjeli kako sa AFC može koristiti umjesto tradicionalnih zakrilaca i kromila. Imat ćemo senzore koji će pratiti performanse AFC efektora u poređenju s tradicionalnim kontrolnim mehanizmima, a ovi podaci će nam pomoći da bolje razumijemo kako bi AFC mogao unijeti revoluciju u vojne i komercijalne letjelice u budućnosti", izjavio je Richard Wlezien, menadžer programa CRANE.
Promjer krila aviona iznosit će devet metara, a njegova masa 3.200 kilograma. Veličinom će odgovarati avionu T-38 koji američka svemirska agencija NASA i američka vojska koriste za obuku. Moći će dostići brzinu do 0,7 Macha.
X-65 će imati modularan dizajn, što znači da će njegova krila i aktivni sistemi protoka moći biti zamijenjeni u budućnosti, a to će omogućiti dodatna testiranja i nakon završetka CRANE programa.
DARPA navodi da bi X-65 trebao biti završen i predstavljen početkom 2025. godine, kako bi prvi let bio obavljen tokom ljeta te godine.