Kineski supersonični avion dostigao brzinu veću od 6 Macha tokom testnog leta
Riječ je o brzini koja je dovoljna da avion stigne iz Pekinga u New York za dva sata. Tokom testnog leta obavljenog 2021. godine, o kojem su detalji objavljeni tek ove sedmice, umanjeni prototip aviona je dostigao brzinu od 6,56 Macha. Radi se o šest puta većoj brzini od brzine zvuka.
Test je omogućio ranu procjenu dizajna koji se prije nekoliko godina smatrao nemogućim.
"U to vrijeme su svi mislili da je ovo luda ideja. Suočili smo se s gotovo univerzalnim skepticizmom. Međutim, ostali smo uporni, a ja sam vjerovao da inovacija uvijek uspijeva kad ima sumnje", izjavio je naučnik Cui Kai s Instituta za mehaniku u sklopu Kineske akademije nauka.
Avion se znatno udaljio od koncepta vitkih hipersoničnih letjelica te sada ima "debeo i okrugao trup", kao i krila u obliku plašta. To znači da bi budući hipersonični avion mogao transportovati jednak broj putnika kao i teretni jumbo jet avioni.
Nakon desetljeća rada na avionu, Cui i njegov tim su dobili dozvolu za testni let u Centru za lansiranje satelita Jiuquan u pustinji Gobi na sjeverozapadu Kine u augustu 2021. godine.
Ovaj dvadesetominutni let, koji bi se mogao pokazati kao historijska prekretnica u ljudskoj avijaciji, rješava dugogodišnji izazov za dizajnere: kako se brzina leta povećava, iskoristivi prostor u unutrašnjosti se smanjuje. Zbog toga su odrasli putnici mogli lako udariti glavom dok su stajali u legendarnom supersoničnom avionu Concorde.
Svi supersonični avioni koji mogu letjeti brzinom većom od 5 Macha imaju ekstremno ograničen prostor u unutrašnjosti, zbog čega se koriste za vojne aplikacije. Pri velikim brzinama prednji dio velikog okvira aviona trpi značajan pritisak prema dole, što smanjuje njegovu sposobnost "penjanja".
Cui je dodao široku površinu krila iznad okvira aviona kako bi ovaj pritisak prema dole pretvorio u podizanje, a time je efektno pretvorio nedostatak u prednost.
Međutim, ovo je rezultiralo veoma složenim dizajnom. Nakon predstavljanja koncepta 2018. godine, Cuijev tim je nastavio usavršavati dizajn i provoditi testiranja u zračnom tunelu. Svaki test je zahtijevao značajna sredstva, a provedeno ih je više kako bi se potvrdila izdržljivost različitih modela, čime je otvoren put za uspješan probni let.
Zbog tehničke osjetljivosti projekta, test je držan u javnosti tri godine. Kineska akademija nauka je objavila Cuijev govor na društvenim mrežama ove sedmice, zajedno sa snimkom polijetanja prototipa.
U kojoj je fazi konstruisanje aviona prave veličine i kada će eventualno poletijeti, zasad nema informacija.
"S obzirom da je riječ o vrhunskoj tehnologiji, čeka nas još mnogo izazova koje moramo riješiti, uključujući probleme sa snagom, materijalima i strukturom. Obavili smo tek mali dio posla i napravili skroman korak naprijed", kazao je Cui.
Bez obzira na sve, napori tima bi mogli unijeti revoluciju u transport putnika te pretvoriti koncept "jednosatnog globalnog putovanja" iz naučne fantastike u stvarnost.