Imaju veliki potencijal
98

Ogromna cilindrična jedra bi mogla smanjiti potrošnju goriva brodova za 90 posto

D. B.
Novi tip pogona uz pomoć vjetra uskoro bi se mogao koristiti za teretne brodove, čime bi se smanjila njihova ovisnost o dizelu.

Istraživači razvijaju ogromne cilindre koji će se postavljati na palube teretnih brodova. Ovi cilindri će stvarati potisak usisavanjem zraka, koji će se potom pod pritiskom izbacivati u drugom smjeru.

Prema riječima istraživanja, svaki cilindar će se moći spustiti, kako bi brodovi mogli prolaziti ispod mostova te se kretati u lukama.

"Ono što je bilo staro, sada ponovo ulazi u modu. S današnjim tehnološkim napretkom, pogon potpomognut vjetrom predstavlja efikasnu alternativu dizelskim motorima. Velika prednost je to što je riječ o ekološki prihvatljivom i efikasnom načinu dekarbonizacije brodarske industrije, koja je odgovorna za oko 3 posto globalnih emisija stakleničkih gasova", izjavio je GeCheng Zha, profesor svemirskog inženjerstva i direktor Laboratorija za aerodinamiku i računarsku dinamiku fluida na Univerzitetu Miami.

Na određenim rutama transporta bi cilindri mogli smanjiti potrošnju goriva za 50 posto, tvrdi Zha, koji je još uvijek u fazi dizajniranja i simulacija kada je riječ o njegovim instrumentima za pogon na vjetar.

Pored toga, korištenje stacionarnih cilindara bez pokretnih dijelova obećava smanjenje troškova za brodsko gorivo za do 90 posto.

"Pomorska industrija je imala tendenciju da se odupire promjenama jer su dizelski motori tako moćni. Međutim, povećanjem pritiska, voljno ili nevoljno, morat će se promijeniti", dodao je on.

Razvijeni uz pomoć tehnologije co-flow mlazne tehnologije slične onoj koju koristi za svoje istraživanje novog tipa aviona, Zhaovi nerotirajući cilindri će biti mnogo efikasniji od pogonskih jedinica koje se trenutno koriste na nekoliko teretnih brodova.

"Mogli bismo proizvesti veći potisak", kazao je Zha.

Trenutno, pogonske jedinice koje koriste vjetar upotrebljavaju se na nekim plovilima.

Oko 30 teretnih brodova od ukupne globalne flote koja iznosi oko 60.000 brodova trenutno koriste pogon na vjetar tako što razviju čvrsta jedra napravljena od aluminija, fiberglasa i karbonskih vlakana te uz to koriste minimalnu snagu brodskih motora. Očekuje se da će se taj broj povećati na gotovo 11.000 do kraja ove decenije.

Zhaovi cilindri visoke tehnologije predstavljaju rastući pokret u brodarskoj industriji za razvoj i primjenu tehnologija potpomognutih vjetrom, kako bi se teretni brodovi učinili "zelenijim". Od rotirajućih propelera koji koriste takozvanu Magnusovu silu za pretvaranje energije vjetra u pogonsku silu do nerotirajućih usisnih krila koji koriste ventilacijske otvore i unutrašnje ventilatore za postizanje pogona, tehnologija za pogon teretnih brodova s prastarim konceptom postaje sve popularnija.

Godine 2023. je Međunarodna pomorska organizacija, specijalizirana agencija UN-a odgovorna za regulisanje pomorskog transporta, predstavila je promijenjenu strategiju koja zahtijeva da međunarodna brodarska industrija postigne neto nultu emisiju stakleničkih gasova do "oko 2050. godine".