Razvijen u Nizozemskoj
29

Robotski soko sprečava sudare aviona i ptica

D. B.
Avioni i ptice dijele nebo od prvog leta 1903. godine, međutim, to je dovelo do ozbiljnih problema, posebno u proteklih nekoliko desetljeća.

Sudari između ptica i aviona rezultiraju smrću hiljada životinja, a takvi incidenti mogu oštetiti avione i uzrokovati odgađanja ili otkazivanja letova. Prema podacima Međunarodne organizacije za civilnu avijaciju, to košta 1,4 milijarde dolara svake godine.

Danas se koriste različita sredsta odvraćanja poput dronova i ptica grabljivica uključujući sokolove, a sve u cilju udaljavanja ptica od aerodroma. Međutim, uzgoj i obuka sokolova nije jeftina, niti je kontrolisanje ptica jednostavno.

Rješenje nudi nizozemski Univerzitet Groningen koji je razvio robotskog sokola.

Robot je napravljen od EPP-a (fiberglas i ekspandirani polipropilen), nazvan je RobotFalcon, a njegov raspon krila iznosi 70 centimetara. Ovaj robot oponaša pokrete velikog i moćnog sokola te se pokazao veoma efikasnim u udaljavanju ptica.

Robotom se upravlja s tla, a pokreće ga propeler na svakom krilu. Opremljen je kamerom na glavi tako da osoba koja ga kontrolište ima pogled iz prvog lica.

Tokom niza testova provedenih 2019. godine u gradu Workumu u Nizozemskoj, RobotFalcon je uspio uspješno odvratiti sva jata ptica od polja za samo pet minuta. Čak 50 posto terena je "očistio" za manje od 70 sekundi.

U poređenju s dronom RobotFalcon je superiorniji jer je dron uspio otjerati 80 posto ptica u istom vremenskom periodu. Robot je težaj samo 245 grama. Rezultati su bili bolji u odnosu na dron, a robot je posao obavljao brže.

Međutim, i RobotFalcon ima nedostatke jer njima mora upravljati obučeni pilot, a ne može se koristiti u kišnim i vjetrovitim uvjetima. Također, njegova baterija traje 15 minuta. Nedostatak je i to što nije toliko efikasan kada je riječ o velikim pticama poput gusaka ili čaplji te bi u tu svrhu trebalo razviti većeg robota koji bi podsjećao na orla.

Ovo nije prvi put da je razvijen robotski soko. Godine 2017. je Međunarodni aerodrom Edmonton u Kanadi postao priv na svijetu koji je počeo koristiti bespilotne letjelice u svojim svakodnevnim operacijama. Tada je testiran CFS Robird koji je dizajnirala kanadska kompanija Clear Flight Solutions.

Priča o robotu RobotFalcon dolazi nakon sudara aviona United Airlines s jatom ptica. Ovaj avion je poletio prema Miamiju, ali se vratio u Chicago i sigurno sletio. Riječ je o Boengu 737-900, koji je trebao otputovati u Miami.

Godine 2019. su američki aerodromi prijavili više od 17.000 sudara aviona i ptica.

Poznato je da je piloc Chesley B. Sullenberg III spustio avion US Ariwaysa na rijeku Hudson u New Yorku 2009. godine nakon što su otkazala oba motora zbog sudara s jatom ptica.