sport
84

Bicikl je zdrava navika: Decembarski krug do Vrela Bosne ispunjen nostalgijom

Klix.ba
Prije skoro cijelu jednu deceniju na forumu portala Klix.ba pokrenuta je tema "Biciklom kroz Sarajevo", gdje je jedna od članica postavila jednostavno pitanje: "Kuda voziti bicikl kroz Sarajevo i koje su najsigurnije rute?". Tada, 2008., u Sarajevu nije postojao ni metar biciklističke staze, nijedan adekvatan biciklistički parking, a infrastruktura se svodila na kantu boje, jednu četku i vrijednog uposlenika Općine koji će iscrtati isprekidanu liniju gdje mu se kaže. Urbani biciklizam bio je u povojima.

Upravo na toj istoj temi vrlo brzo je pokrenuta inicijativa da vlastima treba skrenuti pažnju kako se Sarajevo mora početi razvijati i u biciklističkom smislu te da se biciklisti moraju shvaćati kao ozbiljan dio društva koji utiče na duh grada i njegov karakter baš kao i svi ostali koji žive u njemu. Poseban motiv je bio osvještenje te iste vlasti u smislu prihvaćanja biciklista kao učesnika u saobraćaju, za što već odvajkada postoji zakonska regulativa.

Za samo tri mjeseca biciklisti entuzijasti, bez ikakve pomoći vlasti osim sporadične i verbalne, uspjeli su organizovati rekreativnu biciklističku vožnju kroz cijeli grad i kroz njegove glavne ulice, od Ilidže sve do Vijećnice i nazad do Vilsonovog šetališta na koju se odazvalo više od 600 učesnika. Ta vožnja je nosila ime Giro di Sarajevo i zadnjih devet godina najveći je biciklistički događaj u Bosni i Hercegovini, a do sada je na ulicama Sarajeva okupila više od 15.000 biciklista u totalu. Odmah naredne godine osnovano je istoimeno udruženje koje i dalje okuplja isključivo volontere bicikliste, još uvijek entuzijaste, koji su sebi zacrtali samo jedan cilj: da Sarajevo načine biciklistima prijateljski nastrojenom sredinom.

Mnogo toga je učinjeno proteklih godina i Giro je organizovao i učestvovao u brojnim projektima, a takmičarska ekipa je osvojila na desetine medalja i izrodila tri državna prvaka u biciklizmu u različitim kategorijama. Stotine djece su prošle malu školu biciklizma Giro Bambino, a brojni projekti su realizovani i u saradnji sa vlastima.

Svi projekti i sve aktivnosti Giro ekipe bile su usmjerene ka promociji biciklizma, a ove godine je realizovan i projekat koji je nadišao i glavni grad Bosne i Hercegovine, te se biciklizam promovisao i u Banjoj Luci, Mostaru, Tuzli i Bihaću, gradovima koji su od ove godine bogatiji za biciklističke parkinge kreirane po svjetskim standardima, a koji su idejna zamisao volontera inžinjera udruženja Giro di Sarajevo Damira Margete i Amine Sokolović.

Cijeli projekat je finansirala kompanija Lactalis BH, koja je zajedno sa svojim proizvodom Dukat Fit ispratila Giro tim na svim vožnjama do pomenutih gradova i time pokazala iskren društveno odgovoran karakter.

Ovaj projekat doživio je vrhunac protekle subote, kada je Giro ekipa, pomalo nostalgično, odvrtjela decembarski krug do jedne od najpolularnijih biciklističkih destinacija u okolini grada – Vrela Bosne i Stojčevca. Upravo ove lokacije su naime i bile centralna tema debate kuda se to voziti biciklom po Sarajevu, one priče s početka, i kako bezbjedno doći do ove destinacije. Nažalost, iako je Sarajevo sada bogatije za nekoliko kilometara biciklističkih staza i mnoštvo novih, adekvatnih parkinga, put do Ilidže i dalje do Vrela Bosne i dalje je prilično komplikovan. Razlog leži u potpunom odsustvu susretljivosti Općine Ilidža prema biciklistima i fokusiranju na u ovom trenutku nepotrebne rute gdje su se iscrtavale staze, često nauštrb pješaka i trotoara, poručuju iz Udruženja Giro di Sarajevo.

Jedan od najvažnijih koridora prema Ilidži za bicikliste, koji je vodio preko parkinga bivše Energoinvestove tvornice na Stupu od prije nekoliko godina blokiran je građevinskim šutom i zemljom. To zemljište je prodato privatnom investitoru i nikome nije nikada palo na pamet da možda ne bi bilo loše ostaviti jedan dio tog asfalta biciklistima kako bi bezbjedno stigli do Ilidže i nastavili dalje gdje žele.

Alternativa nema mnogo – postoji trotoar koji vodi Sarajevskom cestom pored aerodroma ali je apsolutno neadekvatan za kretanje i pješaka i biciklista zbog širine. Druga opcija je ići preko Otesa, ali neiskusnim rekreativcima to je također noćna mora jer je kretanje ograničeno na kolovoz. Koridor prema Ilidži je jedan od najvećim saobraćajnih problema što se urbanog biciklizma tiče i rješenje se novoj/staroj općinskoj vlasti mora nametnuti kao prioritet. Upravo zbog toga, taj nostalgični krug tima Giro bio je pun emocija. Stvari su pokrenuli sa mrtve tačke, učinilo se mnogo, ali to uvijek posjećeno izletište i uvijek željena destinacija biciklistima rekreativcima ostaje često tek želja zbog nepristupačnosti.

Iskusnima nije problem doći do Vrela Bosne i Stojčevca, ali Sarajevo je svake godine bogatije za barem hiljadu novih rekreativaca koji žele uživati u blagodatima sarajevske prirode i okolice. Zbog njih vrijeme je mijenjati stvari nabolje.

A nakon hladnog kruga do izvora rijeke po kojoj nam je država dobila ime, momci iz Gira su se uputili prema centru grada, tačnije Fakulteta za sport i tjelesni odgoj, gdje je uz prisustvo zvanica i gostiju otvoren i posljednji ovogodišnji natkriveni parking za bicikle u okviru projekta koji je realizovan u saradnji sa kompanijom Lactalis BH. Nakon četiri bh. grada i Sarajevo je dobilo svoj karakteristični plavi parking, izgrađen po svjetskim normama. Predan je svečano na korištenje studentima i uposlenicima Fakulteta i nadajmo se da će biti korišten u najbolje svrhe.

Biciklistička sezona tako je privedena kraju, barem za one zimogrozne. Za zagrižene bicikliste, ona nikada ne prestaje, dok se profesionalci sele u fitness centre gdje se mišići pripremaju za narednu sezonu. Za sve, bicikl znači ipak više i od sporta i od rekreacije – bicikl je zdrava navika.