Čovjek iz druge dimenzije: Prošle su 24 godine od tragične smrti velikog Ayrtona Senne
Senna je imao samo 34 godine kada je njegovo srce prestalo kucati, a kobni je bio sedmi krug u Imoli, 1. maja 1994. godine, kada se na krivini Tamburello pri brzini od oko 250 km/h zabio u zid. Nedugo nakon što je prevezen u bolnicu, konstatovana je smrt.
Dan prije kobnog dešavanja u San Marinu, na istoj stazi nesreću je doživio Roland Ratzenberger, a zanimljivo, kod Senne je u rukavu pronađena austrijska zastava kojom je stradalom kolegi želio posvetiti pobjedu. Ratzenberger je, dan prije, također doživio nesreću nakon što se vozeći 300 km/h zabio u zid. Senna je bio sjajan vozač, ali još bolji prijatelj i čovjek.
Promjena pravila tek nakon njegove smrti
Možda je i najbolji argument u branjenju teze da je Senna, pored toga što je bio veliki sportista, bio i jako dobar prijatelj i čovjek, podatak da je na njegovoj sahrani bilo više od tri miliona ljudi i da godišnje njegovo mjesto sahrane posjeti enormno veliki broj obožavaoca.
Pored toga što je bio fantastičan vozač, Senna je bio i veliki poznavaoc mehanike bolida i često je u najsitnije detalje tražio od svojih mehaničara da mu poprave bolid, kako bi na stazi bio što brži. Iz Honde su u to vrijeme tražili da lično on pomogne u razvoju superautomobila NSX, tokom kvalifikacija za Veliku nagradu Belgije 1992. godine spasio je život Francuzu Eriku Comasu koji je bio u smrskanom bolidu, a tek nakon njegove smrti saznalo se da je više od 100 miliona dolara donirao u dobrotvorne svrhe.
Tek nakon Sennine smrti, Formula 1 napravila je značajne promjene kada je u pitanju sigurnost vozača u bolidu, a čak ni 24 godine nakon smrti brazilskog vozača, nije pronađen razlog zbog kojeg je izgubio kontrolu nad bolidom. Jedan od onih koji se nikada nije opravio od smrti Senne je legendarni dizajner Adrian Newey koji je te 1994. godine bio šef dizajna u Williamsu.
"Uvijek ću se osjećati odgovornim za Senninu smrt. Ja sam bio čovjek koji je konstruisao bolid u kojem je poginuo veliki čovjek. Bez obzira na to je li stup volana pukao ili nije, činjenica je da je bolid imao grešku u dizajnu. To se nije smjelo dogoditi. Da, pogriješio sam u dizajnu, posebno u tranziciji s aktivnog ovjesa na pasivni te je bolid bio aerodinamički vrlo nestabilan. Bilo ga je teško kontrolirati na stazi. Ayrton je pokušavao raditi neke stvari, koje taj bolid nije mogao pratiti", stoji u autobiografiji koju je napisao Newey, a kada se našao na optuženičkoj klupi, rekao je:
"Uvijek ću osjećati određenu odgovornost u Ayrtonovoj smrti, ali ne i krivnju", objasnio je Newey.
Vozio po instiktu
Ayrton Senna bio je poznat po nadimku "Kišni čovjek", a to je na najbolji način dokazao u Doningtonu 1993. godine kada je u bolidu McLarena u samo jednom krugu prestigao Schumachera, Wendlingera , Hilla i Prosta. Njegov bolid bio je inferioran u odnosu na Williamsov i Benettonov, one koji se i danas smatraju jednim od najsavršenijih u historij Formule 1.
Svoje najbolje vozačke sposobnosti Senna je pokazivao na Velikoj nagradi Monte Carla (šest puta slavio) gdje je do 2006. godine držao neprikosnovene rezultate i rekorde. Na njegovo mjesto je, prije 12 godina, došao Michael Schumacher.
"Vozio sam u Monaku, zadnji krug kvalifikacija... Imao sam prvo mjesto na startu za pola sekunde, nakon toga i sekundu. Odjednom, pogledam, brži sam od svih dvije sekunde, uključujući i kolegu koji je imao isti bolid. I tada sam shvatio da ne vozim svjesno, vozio sam po nekom instinktu, samo što sam bio u nekoj drugoj dimenziji. Samo sam išao brže, brže i brže. Bio sam daleko iznad granice, ali nekako sam pronašao način da idem još više", ispričao je jednom prilikom Senna i dodao:
"Kad bi završile kvalifikacije, nešto kao da me izbacilo iz te dimenzije i stanja u kojem sam bio. Moja reakcija bi bila kočenje i usporavanje. Polako sam se odvezao do boksa i nisam više vozio taj dan. To me uplašilo malo, jer bio sam daleko od svjesnog stanja", završio je Senna.
Karijeru Ayrtona Sennae obilježilo je veliko rivalstvo sa francuskim vozačem Alainom Prostom, a to rivalstvo ujedno se smatra i jednim od najvećih ikada u svijetu sporta. Njihovi dueli na stazi nekada su bili toliko žestoki da su često odbijali čestitati jedan drugom na pobjedi, međusobno su se zabijali jedan u drugog u odlučujućim trkama, gotovo nikada nisu pričali i na kraju, sve je završilo riječima:
"Tek kad je otišao iz takmičenja, shvatio sam kolika mi je motivacija bio taj Alain Prost", rekao je Senna. Ubrzo, krajem aprila 1994. godine snimio je cijeli krug u Imoli za jednu francusku TV-u gdje je Prost radio kao analitičar.
"Poseban pozdrav ide mom... Našem dragom prijatelju Alainu. Nedostaješ nam", rekao je Senna tada.
Prvog dana maja, na stazi više nije bilo Ayrtona Senne. Senna je u Formuli 1 debitovao 1984. godine, a tri puta bio je svjetski šampion (1988., 1990., 1991.). Ostvario je 41 pobjedu, na pobjedničkom podijumu je bio 80 puta, a s pole pozicije krenuo je 65 puta. Nedostaje nam Ayrton Senna...