Legendarni Ayrton Senna
775

Dan kada je plakao cijeli svijet: 26 godina od pogibije Kišnog čovjeka

F. Z.
Navršilo se tačno 26 godina od pogibije jednog od najboljih vozača Formule 1 koje je svijet ikada vidio legendarnog Brazilca Ayrtona Senne.

Senna je poginuo 1. maja 1994. u 34. godini na Velikoj nagradi San Marina nakon što se na legendarnoj stazi Imola Williamsov bolid pri brzini od 211 kilometara na sat zabio u zaštitnu ogradu na čuvenom zavoju Tamburello. Senna je ušao u krivinu pri brzini od 309 kilometara na sat, a nakon kočenja uspio je usporiti, ali je udar u betonski zid pri brzini od 211 kilometara na sat bio koban za Brazilca.

Početak maja na stazi u Imoli pamtit ćemo kao jedan od najcrnjih i najtužnijih vikenda u historiji, ne samo Formule 1 nego i sporta općenito. Sve je počelo u petak na treningu, dva dana prije utrke u San Marinu. Rubens Barrichello izgubio je kontrolu nad bolidom Jordana i brzinom od 230 kilometara na sat zabio se u zaštitnu ogradu, ali je srećom ostao živ. Senna je napustio bolid Williamsa kako bi provjerio šta se dogodilo njegovom prijatelju i sunarodnjaku. Nakon što je shvatio da se Barichello osjeća dobro Senna se vratio u bolid i završio trening.

Dan kasnije tokom kvalifiakcija nesreću je doživio Roland Ratzenberger. Austrijanac je izgubio kontrolu i pri brzini od 314 kilometara na sat Simtekovim bolidom se zabio u betonski zid na zavoju Villeneuve. Do nesreće je navodno došlo zbog problema s prednjim krilcima. Podlegao je zbog teških povreda glave. Senna je vidio snimak nesreće, a potom je otišao pogledati i Simtekov bolid u kojem je poginuo Ratzenberg. Glavni ljekar Formule 1 neurohirurg Sid Watkins, na čijem je ramenu Senna plakao nakon nesreće u kojoj je poginuo Ratzenberg, pokušao je nagovoriti Brazilca da propusti utrku, ali nije uspio.

Foto: McLaren.com
Foto: McLaren.com

Kišni čovjek izašao je na stazu dan kasnije, iako je Sennina tadašnja djevojka Adriane Galisteu rekla kako joj je rekao da ima "vrlo loš osjećaj u vezi s utrkom". Na početku utrke Pedro Lamy i JJ Letho učestvovali su u ozbiljnom sudaru, a komadi bolida čak su povrijedili i nekoliko ljudi u publici. U sedmom krugu utrke u Imoli Senna je izgubio kontrolu nad bolidom i u zavoju Tamburello udario u betonski zid. Brazilac je ostao nepomično sjediti u bolidu. Nakon što mu je skinuta kaciga s glave Sennin prijatelj fotograf Angelo Orsi napravio je seriju fotografija prije nego što je policija blokirala pogled. Uprkos tome što je dobio nevjerovatan broj ponuda, fotografije su vidjeli samo Orsi i Sennina porodica koja je insistirala da one ne budu objavljene.

"Izgledao je spokojno. Podigao sam mu kapke i bilo je jasno iz njegovih zjenica da ima veliku povredu mozga. Podigli smo ga iz kokpita i položili na zemlju. Kada smo to uradili udahnuo je i, iako nisam religiozan, osjetio sam kako njegov duh odlazi u tom trenutku", rekao je doktor Watkins koji je na mjestu događaja izveo traheotomiju.

Senna je potom prebačen u bolnicu, a ljekari u Bologni su mogli samo konstatovati smrt. Vlasnik ekipe Frank Williams, tehnički direktor Patrick Head i dizajner bolida Adrian Newey oslobođeni su krivnje za tragediju 1997. godine, a kćerka legendarnog vlasnika Formula 1 ekipe kaže kako do danas ne može pričati o kobnom 1. maju 1994. godine.

"Frank je bio zaljubljen u Sennine vozačke sposobnosti. Ušao je u njegovo srce, njegov um i uvijek je želio da on vozi za Williams. Tatina želja se ostvarila, ali sve se završilo na najgori mogući način. Frank nikada ne priča nikome o tome. Sve drži u sebi. Možete vidjeti bol u njegovim očima svaki put kada misli o nesreći", rekla je kćerka Franka Williamsa - Claire.

Ayrton Senna je prema mišljenju mnogih najbolji vozač Formule 1 svih vremena. Britanski magazin Autosport proglasio ga je najboljim vozačem svih vremena po glasovima 217 vozača. Nakon smrti trostrukog prvaka svijeta Brazil je proglasio trodnevnu žalost, a njegov kovčeg u domovinu se vratio u putničkoj kabini, umjesto u teretnom dijelu aviona, uprkos tome što pravila avijacije to ne dozvoljavaju. Sahranjen je u Sao Paulu 5. maja 1994. godine uz TV prijenos na državnoj televiziji, a posljednjem ispraćaju velikana Formule 1 prisustvovalo je više od tri miliona ljudi.

Foto: McLaren.com
Foto: McLaren.com

Senna je karijeru počeo u kartingu, a u Formuli 1 debitovao je 1984. godine u bolidu Toleman-Hart. Naredne sezone prešao je u Lotus. Pobijedio je u šest utrka u naredne tri sezone, a onda se pridružio Alainu Prostu u McLaren-Hondi na poziv legendarnog Rona Dennisa. Prvi naslov osvojio je u prvoj sezoni s McLaren Hondom, a naredna je pripala Prostu. Potom je Senna osvojio još dva naslova u Formuli 1 - 1990. i 1991. godine. Fantastično je vozio u kišnim uvjetima zbog čega je bio poznat i kao "Kišni čovjek".

Nakon njegove smrti Formula 1 napravila je velike promjene kako bi se poboljšala sigurnost vozača u bolidu. Bivši predsjednik Međunarodne automobilističke federacije (FIA) Max Mosley rekao je kako su nakon Sennine smrti naknadne sigurnosne promjene u proizvodnji automobila spasile desetine hiljada života. Mosley nije prisustvovao Senninoj sahrani. S obzirom na to da je dva dana kasnije u Austriji sahranjen Ratzenberg, Mosley je želio da neko od visokih dužnosnika oda počast i njemu.