Ove godine već su u četvrtak imali pregršt posla. Predstavljamo vam heroje iz sjene najbržeg motosporta na svijetu.
Dva dana uoči nedjeljne utrke u Rovinju uvjeti za letenje su sjajni, no ljudi zaduženi za popravke na stazi svejedno imaju posla. Nakon onog što se događalo prošle godine u zaljevu Valdibora, kada su rekordnih 48 puta morali izlaziti na teren i popravljati oštećenja na zračnim vratima, ove im, čini se, prijeti nešto slično.
"Sada smo još spremniji nego prošle godine. Zasad se čini mirno, no ako vjetar ubrza ili postane promjenjiv, moguće da ćemo ponovno imati mnogo izlazaka na teren“, najavio je u četvrtak ujutro Holgar Leprich, vođa takozvanih Airgatora, službe koja je zadužena za postavljanje i popravke zračnih vrata tj. pilona. Imao je pravo, vjetar je kasnije znatno pojačao. Na popodnevnim su treninzima piloni padali jedan za drugim, a pojedini vozači, poput Velardea, rušili su ih po nekoliko.
Ukupno deset popravaka zračnih vrata, a preostala su još tri dana potpune zračne akcije. Rovinjski apsolutni rekord Svjetskog prvenstva činio se neoboriv, sada više ne. No svejedno je ostao u sjećanju dobro uigranoj Leprichevoj ekipi od 15 članova koja podijeljena u tri skupine po potrebi izlazi na stazu i u samo nekoliko minuta rješava sve probleme.
"Dva su razloga zašto se to dogodilo. Prvi je taj što je staza zaista bila izazovna, a drugi je razlog promjenjivi vjetar. Na treninzima je puhao u jednom smjeru, a u utrci se promijenio gotovo za 180 stepeni. Bila je to možda i najteža utrka za nas prošle godine, u kojoj smo morali nakon jednog popravka odmah ići na sljedeći“, prisjetio se Holger te otkrio tajnu munjevitog rješavanja problema, koje omogućuje da se natjecanje odvija prema rasporedu:
"To je trening i samo trening. Većina ekipe tu je od samog početka Svjetskog prvenstva. Svi znamo što trebamo raditi, ali također i što drugi u grupi trebaju raditi. Dobro smo uigrani, možemo popraviti pilone i u snu. Također i snimamo naše treninge i onda kasnije gledamo i analiziramo što još možemo poboljšati.“
Zračna vrata ili takozvani piloni izum su koji je nastao s početkom Red Bull Air Racea 2003. godine, ideja legendarnog pilota Petera Besenyea. S vremenom su vrata poboljšavana i razvijana kako bi bila što lakša i što sigurnija, a opet što čvršća pri naletima vjetra. Od 2014. godine visina im je povećana na 25 metara, unutrašnji rub izravnan, a jedan pilon sastoji se od devet povezanih dijelova kako bi popravci bili brži i lakši.
"Imali smo dosad 750 udaraca u zračna vrata, a dosad nijedno oštećenje na avionima. Piloni su potpuno sigurni, ali stalno ih pokušavamo poboljšati“, objašnjava Leprich, čija se služba, osim za popravke, brine i za postavljanje same staze. Na lokaciju dolaze dva tjedna ranije i odlaze među posljednjima, a ponekad rade u iznimno teškim, čak i opasnim uvjetima.
"U Poljskoj smo prošle godine imali ogromne valove visine i do četiri metra, u Japanu je prijetio tajfun. Nije lako u takvim uvjetima doći na lice mjesta i obaviti popravak, ali treniramo za takve situacije, uključujući ronjenje i plivanje. Može biti opasno, ali nikad nije bilo ozbiljnih ozljeda u našoj ekipi i nadam se da će tako i ostati.“
Među pilotskim zvijezdama Red Bull Air Racea Holger i društvo uživaju veliko poštovanje.
"Bez njih ne bi bilo utrkivanja. Oni su heroji iz sjene“, priznao je Hannes Arch, a s njim se slažu i ostali.
No, Airgatorima i pilotima Master klase nije zajednička samo vrhunska vještina, već i opsjednutost rekordima. Holgar i njegovi momci možda su ponosni na rekordnu promjenu pilona za 90 sekundi, ali imaju veliku želju oboriti taj čudesni rezultat već ovaj vikend u Rovinju.
"Najbrža vremena postizana su dosad na kopnenim stazama, no ako uvjeti budu savršeni, možda ćemo srušiti rekord već ovdje“, obećao je prvi čovjek Airgatora te time dodao još jedan dodatni stimulans ionako uzbudljivoj sportskoj priči koja će ovaj vikend, na radost brojnih navijača, doživjeti svoj vrhunac u Rovinju.