Afera "Viaduct": Kako firma bez iskustva u izgradnji HE dobije posao, pa 110 miliona KM odštete bez zaposlenih i računa

Kompanija "Viaduct" imala je 97 posto učešća u kapitalu banjalučke kompanije "HES Vrbasa", koji nije izgradio hidroelektrane jer je Vlada RS-a prekršila ugovor i sada treba isplatiti ogromnu odštetu.
Iz dokumenata slovenačkih institucija koji su bile 2016. godine u posjedu Nezavisnih novina, račun te firme u Deželnoj banci Slovenije blokiran je bio već gotovo četiri godine, dakle od 2012. godine.
Pored toga, računi "Viaducta" u posljednjih 15 godina (od 2001. godine) bili su blokirani još dva puta. Prvi put to se desilo s računom u Banci Koper 15. oktobra 2007. godine, koji je odblokiran 26. avgusta naredne godine. Isto tako, račun ove firme u Novoj ljubljanskoj banci blokiran je 16. oktobra 2007. godine, a odblokiran 10. decembra iste godine. Treba pomenuti i da su vlasnici ove kompanije Boris Goljevšček i Vladimir Zevnik, koji su zajedno vlasnici još nekoliko kompanija u Sloveniji.
Ono što je posebno zanimljivo je da firma "Viaduct", koja je trebalo da bude nosilac projekta izgradnje dvije hidroelektrane vrijednosti od oko 165 miliona eura, na svojoj internet stranici kao reference imala samo izgradnju kuća i vikendica.
Firma "HES Vrbas" Banjaluka, koja je trebalo da gradi dvije hidroelektrane na Vrbasu, za tu investiciju, vrijednu 165 miliona eura, priložila je garanciju na samo nešto više od milion eura. Ta garancija trebalo je da posluži za ispunjavanje prethodnih uslova iz ugovora o koncesiji, potpisanog krajem novembra 2004. godine, a među kojima je samo vrijednost eksproprijacije zemljišta iznosila oko 4,7 miliona eura, dok je vrijednost radova na izmještanju puta M-16 i pristupnih puteva oko 14,5 miliona eura.
Pored toga, posmatrajući njihove finansijske izvještaje za nekoliko prethodnih godina, vidljivo je da ova firma u bilansima vodi velike iznose kapitala koji se kreću oko 22 miliona eura, ali ostvaruje veoma malo prihoda, a koji su u 2014. godini iznosili 0.
Kada je u pitanju neto profit ove slovenačke kompanije, on je u prethodnih pet godina (2011. - 2016.) dva puta bio negativan. O kakvoj firmi se radi govori i podatak iz finansijskog izvještaja, u kojem se navodi da od 2010. godine "Viaduct" nema nijednog zaposlenog radnika.
Inače, koncesiono preduzeće "HES Vrbas" osnovano je 27. jula 2004. godine i njegovi osnivači su bili "Viaduct" Portorož sa 99 posto udjela, te firma "Građevinar" Kraljevo, koju je zastupao Dušan Kozić, s 1 posto učešća u osnivačkom kapitalu.
U informaciji radne grupe Vlade RS iz 2006. godine stoji da je "HES Vrbas", uz saglasnost Komisije za koncesije Republike Srpske, 3. decembra 2004. godine prenio 79 posto svojih prava i beneficija na njemačku firmu radi obezbjeđenja sredstva za finansiranje projekta.
Nakon sprovedenog tog postupka, struktura akcija u "HES Vrbasu" je bila takva da je MBB imao 79 posto udjela, "Viaduct" Portorož 20 posto a "Građevinar" iz Kraljeva jedan posto akcija.
Međutim, do prenosa tih prava očigledno nije došlo ili je opet došlo do promjene vlasničke strukture, pošto u rješenju o registraciji, koje je 22. septembra prošle godine donio Okružni privredni sud Banja Luka stoji da je struktura vlasništva u "HES Vrbasu" takva da "Viaduct" ima 97 posto vlasništva, Dragan Gligorić dva posto, a "Građevinar" i dalje jedan posto udjela u kapitalu ove firme.
Nezavisne novine su 2016. bile u posjedu dokumenata Centralne banke BiH koji pokazuju i da je preduzeću "HES Vrbas" samo nekoliko mjeseci nakon dobijanja koncesije od Vlade Republike Srpske bio blokiran račun. Taj dokument pokazuje da je "HES Vrbasu" 18. jula 2005. godine blokiran račun, što je nepunih osam mjeseci od zaključivanja ugovora o koncesiji s Vladom Republike Srpske, jer je ugovor potpisan 25. novembra 2004. godine.
Godinama se govori da je porodica Milorada Dodika često viđana baš u Portorožu te se špekulisalo da posjeduju i nekretninu u gradu na moru odakle je i firma Viaduct. Ove informacije nisu potvrđene.