BiH
1.7k

Bakir Kalajdžisalihović je najmlađi balkanski pilot

Anadolija
Malo je mladića iz Bosne i Hercegovine čiji su dječački snovi u proteklih 20-tak godina ispunjeni. Jedan se potrudio da njegova maštanja, ipak, ne ostanu samo to, mada je mnogo onih koji su mu, kada bi im otkrio svoju želju da postane pilot, uglavnom govorili da može i nastaviti "mirno sanjati".
Bakir Kalajdžisalihović
Bakir Kalajdžisalihović

Bakir Kalajdžisalihović (23) iz Sarajeva nije se mirio sa bosanskim usudom da, prije svega, moraš biti gubitnik. Mladić rođen u olujnoj 1990. godini, u osvit ratova na prostoru bivše Jugoslavije, ispunio je svoje dječačke snove i postao – profesionalni pilot! I to kakav. Završio je akademiju Qatar Airwaysa, jedne od vodećih svjetskih aviokompanija koja sponzorira i slavnu Barcelonu, te postao član klase Qatar Airways-28. Danas s ponosom ističe kako živi u Dohi i u stilu junaka iz popularnog filma Top Gun uživa u ostvarenju svojih snoviđenja, a mnogi mu predviđaju fantastičnu profesionalnu budućnost. Tekstove o uspjehu ovog nesuđenog ekonomiste donose i mediji specijalizirani za avijaciju.

"Nemojte prihvatati ne za odgovor. Sve je moguće, vi ste krojači svoje sudbine i život koji imate je nešto najvrednije. Borite se i nikada se nemojte predavati jer je uspjeh definisan kao ustajanje jedan put više nego što si bio oboren. Potraga je posao sa punim radnim vremenom, a ne nešto što se tiho priželjkuje", započinje svoju priču Bakir porukom vršnjacima i svim mladim ljudima u BiH koji često zapadaju u beznađe, a kako i ne bi u zemlji izašloj iz rata, izmučenoj nacionalnim podjelama, sa preko 500 hiljada nezaposlenih i u prilikama kada se njena sudbina počesto dovodi u pitanja.

Bakir Kalajdžisalihović
Bakir Kalajdžisalihović
Bakirovo interesovanje za avijaciju javilo se, kao i većini njegovih vršnjaka, u ranim danima osnovne škole. Na takmičenjima modelarstva i tehnike maštali su kako da se "smjestimo u naše od drveta i papira sklopljene modele i dodirnemo tu čovjeku neprirodnu dimenziju".

"Put od modelarstva i regionalnih takmičenja iz predmeta Tehnički odgoj doveo me je do nekih od najvećih svjetskih sajmova inovacija. Ženeva, Pariz, Seul, Nirnberg, neke su od prijestolnica inovatorstva u kojim sam osvojio ukupno 22 medalje za svoje pronalaske. Važno je istaći da ovi sajmovi nemaju dobnu granicu za učesnike, a ja sam redovno odnosio titulu najmlađeg u svojoj trinaestoj godini. Osvojivši zlatnu medalju na prestižnom takmičenju u Seulu pomogao sam bosanskohercegovačkoj inovatorskoj reprezentaciji da osvoji ekipno prvo mjesto. Letenje me je privlačilo magnetnom silom čovjeku nepristupačnog i čarima potpune trodimenzionalne slobode o kojoj svi maštamo. Motivisan idejom da ja zapravo volim letenje i da je to jedino što će me učiniti sretnim, krenuo sam u potragu za načinom realizacije svoje maštarije", sjeća se Kalajdžisalihović.

Put do školovanja i stjecanja Komercijalne pilotske dozvole je, kaže on, jako dug i demotivirajući proces, naročito s finansijske strane. Kontaktirao je gotovo sve balkanske aviokompanije tražeći savjet, a zatim Direkciju civilne avijacije u BiH. Mnogi ga, kako to obično biva na Balkanu, nisu shvatali ozbiljno. Ali bilo je i dobrih ljudi.

Još uvijek ima i dobrih ljudi

"Bio sam dovoljno sretan dobiti priliku da se susretnem sa nekim od tih ljudi kako bi me uputili na prave korake i objasnili mi zakone, regulative koje se odnose na licenciranje, a zatim i sve te komplikovane skraćenice za koje nisam znao šta su i čemu služe. Mnogo sam zahvalan ljudima koji su strpljivo slušali ono što su mogli čuti od jednog dječaka, a onda mi pokušavali objasniti sve korake obuke. S obzirom na to da je pilotska obuka veoma skupa, te da naša aviokompanija trenutno nema taj program, ostvarenje svojih ideja sam počeo tražiti od Hong Konga do Saudijske Arabije, a s obzirom na lošu situaciju u evropskoj avijaciji", objašnjava ovaj "nezaustavljivi mladić".

Potraga za šansom postala je "posao sa punim radnim vremenom" i nakon nešto više od pola godine dobio je priliku za intervju na QAC-u u Dohi, domu Qatar Airwaysove obuke. Provjere kroz testove iz matematike, fizike, engleskog, kao i kroz test motoričkih sposobnosti, trajale su 15 dana. Prošlo je blizu 400 kandidata, a klasa je primala 28. Za sebe Bakir skormno kaže da je imao "dovoljno lude sreće da postanem dijelom te priče".

"Upisao sam akademiju QAC u Dohi i postao jedan od osamnaest kadeta klase Qatar Airways – 28. Slijedili smo program engleskog Oxforda, a imao sam čast da za instruktora imam kapetana koji je karijeru počeo u RAF-u (Royal Air Force), i koji je predavao na Oxfordu, a zatim postao šef letenja i moj instruktor na QAC-u. Zbog kompleksnosti obuke i visokih standarda kompanije, školovanje je, na kraju, uspješno završilo devet kadeta! Školovanje se sastoji od četrnaest predmeta teoretske obuke i nekoliko faza letenja. Pilotski poziv je kompleksan, te je potrebno izučiti i osnove nekih drugih nauka kao što su meteorologija, medicina i mašinstvo. Letački dio obuka uključuje samostalne, noćne i letove u simuliranim vremenskim uslovima kako bi pilot iskusio što više mogućih scenarija, ali i kako bi ispunio zakonom propisane norme ka ovlaštenju komercijalnog pilota", priča gotovo u zanosu Bakir, koji, uz ostalo, govori i više stranih jezika.

Kadet generacije

Akademiju je završio kao kadet generacije. Najvažnije mu je bilo da opravda ukazano povjerenje i priliku. Nije se štedio.

"Tek nakon što sam okusio letenje i osjećaj odgovornosti za živote putnika, vlastiti život i letjelicu, shvatio sam da sam do tog trenutka samo mislio da volim letenje. Nakon tog trenutka sam to i znao. I, tako je ostalo do danas. Čest komentar mojih kolega u ovoj industriji jeste da se ovaj posao ne može raditi ukoliko se ne voli. Apsolutno se slažem, letenje je delikatan posao, a pripreme za radni zadatak počinju kod kuće, nekada i danima ranije. Kako se ne bi narušila sigurnost, koja je primarni cilj svakog letača, potrebno je voditi računa o ciklusima sna, ishrani, održavati fizičko i mentalno zdravlje, a zatim i letjeti. Neću pogriješiti ako kažem da je poziv pilota mnogo više od zanimanja. To je način život", ističe on.

Do sada je upisao oko 280 sati letenja i simulatora, od čega nešto više od stotinu sati spada u tzv. "samostalni prelet".

"Mogu se pohvaliti da sam već kao kadet dijelio kokpit sa više od deset različitih nacionalnosti, te da sam imao neobičnu priliku da veliki dio potrebnog letenja obavim u Grčkoj. Kada se sve sabere, slijetao sam zasad na desetak aerodroma u Grčkoj, Kataru, Bahreinu, Emiratima...", ističe Bakir.

Početak nečeg velikog

Kalajdžisalihović nastavlja usavršavanje, te u međuvremenu upisuje master program na londonskom City univerzitetu u polju aviosigurnosti. Želi znanje stjecati u inostranstvu, a onda, ako bude prilike, primijeniti u BiH.

"Uspio sam privući investiciju u Bosnu i Hercegovinu kroz školovanje vrijedno 250.000 KM (skoro 128 hiljada eura) i siguran sam da je ovo samo početak nečega velikog. Od svoje desete godine iznosim ideje na koje se ljudi samo nasmiju i zakače im etiketu nemogućeg. Vjerujem da sam do sad dokazao kako moje 'ekscentrične' ideje imaju smisla i kako se prepreke ruše upornošću i vjerom. Nadam se da ova investicija i želja kojom je nošena neće postati još jedan odbijeni poklon. U međuvremenu, ja ću činiti sve da srušim još jednu barijeru i budem uspješan Bosanac u Bosni i Hercegovini u što skorije vrijeme", rekao je najuspješniji mladi Bosanac na svjetskom nebu.

Ideje želim implementirati u BiH

Hvali sposobnosti naših ljudi, ističući da je primijećena svugdje u svijetu. Prema njegovim riječima, mladi čovjek iz Bosne i Hercegovine ima sve fizičke i mentalne karakteristike bilo kojeg drugog mladog čovjeka na svijetu i ni po čemu nije inferioran na bilo kojem tržištu.

"U naše društvo se duboko uvukla nevjerica i depresija. Ljudi poučeni negativnim iskustvima u svakoj životnoj sferi su postali anemični i tiho prihvatili da preživljavaju život po nečijoj recepturi. Ja se ne smatram uspješnim jer svoje ideje još uvijek nisam implementirao u svojoj domovini. Borba tek počinje i neću odustati. Odljev naše omladine je najstrašnija u moru strašnih stvari koje su nam se desile. Pokretači ove države (BiH) mogu biti samo mladi i dokazani ljudi, a dokazivanje je mnogo realnije ukoliko je u inostranstvu.  Slagao bih kada bih rekao da nije bilo teško. Koliko sam puta bio na rubu odustajanja i koliko sam puta spakovao kofer, to znaju samo moji najbliži prijatelji. Mladi iz BiH trebaju slijediti pozitivne primjere, a izbor je samo njihov. Tema sna nije bitna, bitno je da je san", poručuje on.

Centimetri u lobanji

Apelira na mlade ljude u BiH da vjeruju u sebe.

"Možda ću zvučati grubo, ali mladi iz BiH nemaju kome drugo ni vjerovati. Vjera u sebe je sasvim dovoljna, a jedina stvar koja je garantovano tu i na raspolaganju je 'onih par kubičnih centimetara u lobanji'. Mladi moraju biti produktivniji nego što su sada i moraju se trznuti iz stanja u koje su stavljeni. Snaga mladih je nevjerovatna i svi koji je ignorišu bi trebali dva puta razmisliti", stava je Kalajdžisalihović.

Vjeruje i da bi mladi ljudi iz BiH, koji se školuju u inostranstvu, mogli puno toga popraviti, ali nemaju način na koji bi proveli svoje ideje i bitna mjesta sa kojih bi redizajnirali našu ekonomsku sliku.

"Govorimo o ljudima koji su dali i zadnju trunku truda da uspiju izgraditi svoju stručnost, o ljudima koji su patriote i koji bi sigurno mnogo radije bili u svojim gradovima i državama nego u 'izbjeglištvu'. Ipak, ovakva ideja mora naići na podršku građana naše zemlje kako bi se na demokratski način to i ostvarilo. Za trenutnu situaciju smo krivi samo mi i niko drugi. Čvrsto vjerujem da smo nešto i naučili", objašnjava mladi pilot.

Novi dječački snovi

Mada mu govore "da je lud" Bakir Kalajdžisalihović vjeruje budućnost ex-YU avijacije i želi da bude na balkanskom nebu. O slabim nacionalnim aviokompanijama država bivše Jugoslavije, ali o novim stranim investicijama u taj sektor, mladi čovjek koji je budućnost ovdašnje avijacije, ima svoj stav.

"Bez da navodim imena bilo koje kompanije, država i građani moraju shvatiti da profitabilnost nije primarni zadatak nacionalne aviokompanije. Nacionalna kompanija nosi zastavu i 'call sign' (nadimak na radiovezi) koji obilaze svijet i sigurno su najbolji marketinški alat. To je samo jedan od mnogih zadataka naših kompanija, a  njihova dokapitalizacija je političko, a ne avijacijsko pitanje, tako da nisam stručan. Moja velika želja je respektabilna domaća avijacija. Da bi mogli maštati o tome na nekom dugoročnom planu, moramo raditi na stvaranju aviokulture promovisanjem ove industrije na razne načine", rekao je Bakir Kalajdžisalihović, te  zaključio:

"Koliko god trenutna situacija bila teška, nepopularna u najmanju ruku, negativni komentari i negativna energija sigurno neće pomoći. Mogu javno obećati da ću se privatno potruditi i organizovati aeromiting u Sarajevu. Tužna je činjenica da je  posljednji bio vjerovatno krajem osamdesetih godina prošlog vijeka. Ovakve male stvari će motivisati neke nove dječake da sanjaju, da se školuju, a onda rezultat sigurno neće izostati".